Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå skrev jeg vel også i innlegget at det er jo litt ulikt fra kropp til kropp.

:)

Men - det hersker ingen medisinsk tvil om hva raske karbohydrater gjør med blodsukkeret og det er heller ingen som bestrider hva blodsukkersvingninger gjør med sultfølelsen.

Det kommer jo helt an på mengden karbohydrater og hvordan resten av dietten er satt opp. Det blir helt feil og skylde sultfølelse på en faktor alene. Hva med f.eks karbohydrates rolle når det kommer til å øke leptin?

Det kommer jo helt an på mengden karbohydrater og hvordan resten av dietten er satt opp. Det blir helt feil og skylde sultfølelse på en faktor alene. Hva med f.eks karbohydrates rolle når det kommer til å øke leptin?

Jeg tror vi bør la denne debatten ligge så vi ikke kupper tråden til Newbie.

At du kommer med motforestillinger til det jeg skriver, er imidlertid bare bra - jeg kan jo som nevnt tidvis høres ut som en predikant.

Newbie - jeg gav deg et råd om å kjøre et strikt karbohydratrestriktivt kosthold med nok protein og fett - og å ha et nøye regnskap på kcal forbruket. Det har jeg fundert gjennom egne erfaringer, men det er ikke sikkert det virker like bra for deg.

Derfor - lytt også til andre erfarne fjellfolk. Som BadWolf foreksempel.

Tar med et råd til siden jeg likevel skriver:

Les deg opp og vær kritisk til påstander som virker å være for god til å være sann.

Jeg skal ikke være en misjonær for noe som helst her - bare påpeke et par ting i forhold karbohydrater.

Om du skal ned i vekt, så må du ligge i kaloriunderskudd.

Ligger du i jevnt underskudd på kalorier, så er sultfølelse en naturlig følge.

Ok - om det er slik, så blir spørsmålet hva en kan gjøre med sultfølelsen. Gnage på hundebein og tygge sukkerfri tyggis? Røyke? Pusse tennene? Bare tull - virker ikke over tid. Det beste du kan gjøre er å ta total kontroll over blodsukkeret og nekte det å styre sultfølelsen din. Hvordan? Ved å redusere inntaket av karbohydrater til et minimum og prioritere de lange karbohydratene når du skal ha noen i det hele tatt. Du vil fortsatt oppleve å bli sulten, men da på grunnlag av andre fysiologiske reaksjoner en blodsukkersvingninger.

Spis proteiner og fett. Karbohydrater fra grønnsaker. (Bort med så mye som mulig av frokostblandinger, kornprodukter og knekkebrød) Men - selvfølgelig - ha et godt blikk på kcal-forbruket likevel. Spis et par kylliglår til lunch, med rå broccoli eller hjertesalat/tomat/agurk) eller noen grove og rene fiskekaker. Youghurt er flott, men det virker ikke i forhold til å mette. Bruk youghurt til dessert og kos i steden for iskrem/karamellpudding og kake. Havregrynsgrøten til frokost skal du få lov til å beholde - om du er veldig glad i den. Hvis ikke - spis et par egg, en neve med reker på noen sdalatblader og unn deg en dasj med majones eller italiensk salat for å "fluffe" opp smaken.

Høres ut som en lav-karbo predikant, ikke sant?

Jo - men det er fordi jeg vet at du får så grisekontroll på blodsukkeret av slik kost og da blir det en enkel sak å redusere på vekta. Selv gikk jeg ned 25 kg på denne måten i løpet av 4 måneder i fjor. Fortsatt er jeg restriktiv med karbohydrater, men spiser ikke lenger strikt lavkarbo. Men - og dette er kanskje den viktigste lærdommen jeg trakk ut av min avflesking - å få førstehåndskjennskap til hvordan en radikal reduksjon av karbohydrater i kosten virker på kroppen (det er jo litt ulikt fra kropp til kropp) har gjort at jeg for all fremtid vet hvordan jeg kan styre dette med sultfølelse trigget av blodsukkersvingninger. Fantastisk bra å ha et slikt verktøy, skal jeg si deg. Og - det er det kanskje ikke så mange som vil tro av dem som står utenfor lavkarbo-menigheten - jeg opplevde ikke sultfølelse en eneste dag selv om jeg tok av såpass mye vekt på kort tid.

Takker for svar alle sammen!! Syns det er flott å få flere synspunkter, så kan en jo prøve seg litt frem. :)

Jeg er tilhenger av lavkarbodietten selv til en VISS grad..hehe... Jeg tåler ikkje så godt gluten, så spiser svært sjelden brød, boller og slikt. Knekkebrødene lager jeg selv lchf style. ;)

Men jeg må ha litt poteter og havregryn innimellom føler jeg, blir srubbsultem med bare grønnsaker til maten...

Legge til at jeg spiser/drikker heller svært sjelden sukkerholdige varer...

Får prøve med mer fett, kanskje det gjør susen på sultfølelsen. :)

Annonse

Hvor lenge har du spist så lite? Når man går fra vedlikehold til underskudd er det helt naturlig at du føler deg sulten.

Du sier du vet at du ligger på 1600, men er du _virkelig_ sikker? Det er en typisk jentegreie at vi faktisk regner med kalorien enn vi faktisk får i oss:p

Det er helt greit å ville ligge lavt på karbs, men da du faktisk spise en del sunt fett i stedet, siden det først og fremst er karbohdyrater og fett som er kroppens energikilder, protein er i første omgang kun byggesteiner og ikke å anbefale som en energikilde:)

Det er helt greit å ville ligge lavt på karbs, men da du faktisk spise en del sunt fett i stedet, siden det først og fremst er karbohdyrater og fett som er kroppens energikilder, protein er i første omgang kun byggesteiner og ikke å anbefale som en energikilde:)

Ahaaa...hvilke matvarer inneholder sunnt fett da? Sånn type rask lunsj.. :)

Hvor lenge har du spist så lite? Når man går fra vedlikehold til underskudd er det helt naturlig at du føler deg sulten.

Du sier du vet at du ligger på 1600, men er du _virkelig_ sikker? Det er en typisk jentegreie at vi faktisk regner med kalorien enn vi faktisk får i oss:p

Mmm...alltid vil jeg tro..hehe..er småspist av natur..hehe

Annonse

Ohdear det blir hardt...:0

Hvitost bedre mon tro?

Ja gul er bedre, eller kjøttpålegg eller påleggslaks, men ta den osten med 10% fett eller cc med sukkerfritt syltetøy, eller magerost (men den inneholder transfett eller noe annet ekkelt). Baker du knekkebrød med nøttemel og frø er det ikke så farlig om du tar en fetere ost, men brunost (og prim) bør du unngå om du vil ned i vekt. Det vet du egentlig tror jeg siden du tenker lavkarbo, for da er det jo nettop kombinasjonsfella sukker og fett man vil unngå.

Ja gul er bedre, eller kjøttpålegg eller påleggslaks, men ta den osten med 10% fett eller cc med sukkerfritt syltetøy, eller magerost (men den inneholder transfett eller noe annet ekkelt). Baker du knekkebrød med nøttemel og frø er det ikke så farlig om du tar en fetere ost, men brunost (og prim) bør du unngå om du vil ned i vekt. Det vet du egentlig tror jeg siden du tenker lavkarbo, for da er det jo nettop kombinasjonsfella sukker og fett man vil unngå.

Yes jeg vet at brunost ikke er det smarteste...må vel bare finne noe annet...

Har prøvd med en halv bor kesam + en halv boks cc og litt sukkerfritt syltetøy.. Nyyyyyydelig.

Er dette bedre en min vanlige lunsj som er halv box kesam med frukostblanding? Tenker mindre karbs

(ja jeg er kjedelig i matveien, men syns det er så enkelt med kesam o.l. For det er kjapt å ha på jobb....)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...