Gå til innhold

Fruktosemalabsorpsjon og IBS.


Roger86

Anbefalte innlegg

Nå kikket jeg litt på det, og husker jeg også litt hvorfor jeg la det på "is":

For å bli frisk må man gjennom en lang og tidkrevende prosess (det gjør ingenting). Men man må eliminere matvarer til man finner ut av hva man reagerer på, og det er litt spesielt i min situasjon (spiseforstyrrelser). Uten faglig veiledning har jeg problemer med å gjennomføre dette for å gjøre det riktig. Behandling tilbys på private klinikker, men det er dyrt. Og er "lekk tarm" egentlig grunnen til mine plager? Det er akkurat det jeg ikke vet...

Men nå går jeg til en overlege i gasteroenterologi, så jeg håper han finner ut av det. Han burde vel kjenne til "lekk tarm" også, og han har sikkert en formening om det. Han hadde i hvert fall det til tarmskylling :p...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Offentlige fastleger har sjelden hørt om det. Men siden han er spesialist så bør han jo det :) Hva mente han om tarmskylling da?

Han var ikke fan av det. Å skylle tarmen gjorde ikke særlig nytte. Det eneste som skjedde var at man fikk tømt endetarm og muligens noe av tykktarm. I tillegg dro det med seg gode bakterier fra tarmen, noe som heller ikke var bra...

Godt vi er enige Vegard :)

Nei det er dumt da, sliter med det samme selv :) Tåler ingenting jeg, så er redd jeg må leve på flytende næring en stund. Neste som skal prøves er denne klinikken, han ene er både lege å naturterapeut, så han har nok rimelig peiling. Det er han som er på god morgen norge.

http://www.nma-klinikken.no/

Det er virkelig kjipt! Har du slitt lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv IBS, har ikke fått diagnosen, men legene finner ingen ting så er nok det. Jeg fikk det takket være stress angst og en tur til Egypt som satte magen min helt ute av balanse. Førte faktisk til at jeg droppet ut av Vg1 etter 2 uker. Har gått hjemme i et år, hos BUP og startet og trene og det er bedre nå, men det gjør ting litt vanskelig spessielt når det gjelder å gå opp i vekt. Er veldig forsiktig med hva jeg spiser. Og spiser aldri brød, har bare med meg kylling og ris på skolen og spiser det. Spiser andre ting når jeg kommer hjem. Året jeg var hjemme klarte jeg å gå opp fra 50 til 70 med hard trening og mye mat, men nå har jeg gått ned 5kg siden jeg ikke har spist så mye pga skolen. Skal skjerpe meg nå da og helle stappe i meg når jeg kommer hjem. Jeg reagere på brød, noen typer frukt og kunstig søtning. Kan ikke spise tyggis feks. Da blir jeg som en ballong. Utorlig kjipt at legene ikke tar de med IBS serriøst. Får bare høre at ALT sitter i hodet, noe som stemmer til en hvis grad. Går heldigvis ganske bra med meg nå da. Har ikke hatt en eneste fraværsdag pga magen enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene kan ikke gjøre så mye da, iom at de underliggende årsakene til IBS ikke er kjent eller kartlagt. Behandlingen bygger i stor grad på prøving og feiling, og så lenge man ikke vet årsakene til problemene så er det vanskelig å medisinere.

Off topic: Skylling? Seriøst?

Er det tarmskylling du tenker på? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Min erfaring (fruktosemalabsorpsjon) er også at sukker er det verste av det verste, i tillegg til tomat og eple. Men har inntrykk av at ulike folk med fma kan reagere på ulike matvarer. Som med laktoseintoleranse er det utprøvning som må til, for å finne ut hva man faktisk tåler. Jeg kan spise en rekke ting med både laktose og fruktose, bare ikke samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har fruktosemalabsorpsjon. Brokkoli kan han spise så mye han vil av, avokado, asparges og spinat. Ellers skal han holde seg unna alt av frukt og bær, bortsett fra bringebær, det kan han også spise så mye han vil av. Melk drikker han så mye han vil av. På bildet jeg slenger med ser dere hva han fikk beskjed om fra legene. Vi følger den, men ting han merker at han reagerer på, spiser han ikke. Samme emd ting han spiser som han ikke reagerer på. Ananas feks kan han spise så mye han vil av, selv om det er en frukt. (ps: beklager skrivefeil på bildet)post-2730-14440833907239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, postet bildet slik at dere kan veilede dere litt gjennom den. Ved prøving og feiling vil dere jo kunne sette fingeren på hva dere ikke tåler og tåler. Ikke bare folk med fma, men også folk uten en diagnose. Jeg har hatt vondt i magen i alle år, men det har bedret seg mye etter at samboeren min fikk diagnosen fma, da kostholdet måtte forandres. Merker selv at det å bruke splenda/natreen/sukrin eller hva nå slags søtningsmiddel istedenfor sukker, hjelper på det meste. Null humørsvigninger, mer tsbailt blodsukker og ikke minst mindre søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tittet litt på det her med Probiotika og Prebiotika, Prebiotika er FOS (Fructooligosaccharides) Som sies å ikke være bra for de med fruktosemalabsorbsjon. Jeg er villig til å prøve alt som kan få meg bedre, men noe av det værste jeg kan spise er hvitløk, som har en ekstremt høyt innhold av FOS, det vil vel da si at Prebiotika ikke er noe for meg? Men igjen, om jeg ikke får i meg FOS, vil da probiotics være bortkasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har testet noe som heter Bio-Kult i en måned nå, og det er helt SJUKT hvor mye det har hjulpet. Jeg begynte å ta dette (2 om dagen) og D-vitamin tabletter, og jeg har spist masse som jeg ikke pleier å spise og hadde holdt med unna ellers fordi det gjør meg dårlig. (Var på ferie og alternativene var få) Jeg har vært litt dårlig og hatt 2 dager hvor jeg måtte ta 1 time på senga, men aldri på nær så dårlig som jeg ville ha vært normalt. Jevnt over mye bedre, og i går spise jeg en 45g snickers, noe som ville gjort meg dårlig innenfor 2 timer, og gjerne over flere dager.. MEN jeg er ikke dårlig enda! Nå skal det sies at jeg har en heidundranes hodepine som jeg mistenker er pga skuldra og at det er ett 3 dagers vindu for det jeg reagerer på, før jeg kan si at jeg ikke har reagert. Men jeg er bare rett og slett imponert over hvor stor forskjell det har gjort så langt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg vil bare si at etter et halvt år på probiotika har jeg aldri vært bedre! Merket forskjell allerede etter 2 uker, men vekk er alle anfallene, med feber, smerter, utmattethet og brennende øyne.

Jeg vil nok si at streng diett, og feiling og prøving har gjort sitt også, men dette har gjort mest for meg på kortest tid. Jeg var jo dårlig i 1 år før jeg virkelig fant ut av hva jeg måtte ligge unna, men det har tatt enda 1,5 år å bli bra igjen. Tror kroppen måtte komme seg litt også. Jeg holder meg unna alt av triggere, men har kunnet øke karbohydratinntak og kan spise litt mer frukt nå. Jeg har fremdeles uker som er tyngre enn andre, eller litt magetrøbbel, men ikke noe som gjør meg sengeliggende lengre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...