Gå til innhold

Fruktosemalabsorpsjon og IBS.


Roger86

Anbefalte innlegg

Hvilket kosthold vil dere anbefale for personer som har fruktosemalabsorpsjon og irretabel tarm? Det virker som det er lite forskning på dette– i alle fall i Norge– og at sykehus/ernæringseksperter bare gir safe tips til hvordan man skal holde dette i sjakk, ikke noe om det kan reverseres eller bli bedre. Jeg kjenner flere jenter som har dette og det virker som at det blir mer og mer vanlig. Sålenge man ikke er født med dette syns jeg det virker logisk at det kan reverseres, men dette er såklart bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye synsing om IBS (irritable bowel syndrome), hvor mye handler om prøve/feiling.

Med fruktose malabsorbasjon må inntaket av frukt og fruktose holdes til et minimum. I tillegg er det normalt å se på hvordan man responderer uten laktose.

Utover det kan man teste ut høyere doser omega-3, holde seg til løselig fiber (grønnsaker, havremel, bygg, psylliumhusk, osv) – og redusere inntaket av hvete, grov ris, nøtter, frø, bunner og helkorn (som inneholder uløselig fiber som fort kan gi luftplager/magesmerter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye synsing om IBS (irritable bowel syndrome), hvor mye handler om prøve/feiling.

Med fruktose malabsorbasjon må inntaket av frukt og fruktose holdes til et minimum. I tillegg er det normalt å se på hvordan man responderer uten laktose.

Utover det kan man teste ut høyere doser omega-3, holde seg til løselig fiber (grønnsaker, havremel, bygg, psylliumhusk, osv) – og redusere inntaket av hvete, grov ris, nøtter, frø, bunner og helkorn (som inneholder uløselig fiber som fort kan gi luftplager/magesmerter).

Noen grunn til å fraråde en person med fruktose malabsporsjon (evt IBS) å prøve PSMF? Jeg har personlig veldig tro på at det kan bli mye bedre om man går en periode (2-3mnder) uten fruktose, for så å innføre det gradvis igjen. Problemet er å gjøre denne perioden levelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ved fruktose malabsorbsjon er det først og fremst sukkeret som bør kuttes ut av kosten, da dette er den største fruktosekilden i kostholdet. I andre rekke bør man redusere inntaket av frukt.

Som Fredrik påpeker over meg her, så er det en fordel å spise lite og ofte for folk med irritabel tarmsykdom (IBS). Folk med fruktosemalabsorbsjon tåler ofte fruktose, men i mindre porsjoner. I tillegg kan opptaket økes noe dersom man inntar enten glukose eller galaktose sammen med fruktose, og symptomene kan da reduseres noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ved Helgelandssykehuset Mosjøen der jeg jobbet før kjørte de tester, diagnostikk og laget kostopplegg for de med fruktosemalapsorpsjon, husker ikke så mye av det lenger, de gikk gjennom hvilke typer frukt og grønnsaker som kunne fungere, og det varierte litt fra person til person og det var ikke alltid de med lavest innhold av fruktose som fungerte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har irritabel tarm, men i en litt "snillere grad". Jeg reagerer ulikt fra uke/mnd på forskjellige matvarer. Jeg ble sykt oppblåst og vond i magen av brød en periode. Nå går det helt fint å spise ett par skiver...

Jeg er veldig glad i epler, og ett eple går greit, men om jeg drikker eplejuice eller smoothie med juice blir jeg en ballong og skikkelig vrang i magen.

Det skal være bedre å skrelle all frukt og grønnsaker, men jeg har ikke merka noen forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har IBS og/eller fruktosemalabsorbsjon, tror dere man kan reagere på f.eks. sukrin?

Jeg spør av to grunner; nyskjerrighet (selvfølgelig) og fordi jeg har en mage som virkelig er fucked up uten at noen til nå har funnet noe ut av hva det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je

Dersom man har IBS og/eller fruktosemalabsorbsjon, tror dere man kan reagere på f.eks. sukrin?

Jeg spør av to grunner; nyskjerrighet (selvfølgelig) og fordi jeg har en mage som virkelig er fucked up uten at noen til nå har funnet noe ut av hva det er...

Jeg har ikke reagert på sukrin. Sukker derimot... :whistling: Er magen fucked up uansett hva du spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je

Jeg har ikke reagert på sukrin. Sukker derimot... :whistling: Er magen fucked up uansett hva du spiser?

Den fucker seg opp stadig vekk, uten at jeg enda har sette et mønster i det hele. Eggefluff reagerer på, og magen eser ut mye mer enn mengdene eggefluff jeg har spist. Men det er ikke bare eggeprodukter jeg reagerer på, og jeg kan tåle varmebehandlede egg som eggehviter varmet i mikroen.

Typisk hendelsesforløp på magen er:

Spiser mat - nam! :wub:

1 time etter - kvalm! Jeg skal aldri spise det jeg spiste igjen :sick:

1 til 4 timer etterpå - Magen eser og eser ut. Det føles som om noen står å pumper opp en ballong og det ser ut som om jeg er langt på vei i en graviditet...:(

...Etter ca. 4 til 6 timer begynner magen å flate sakte men sikkert ned igjen. Men hele magen virker pløsete, nesten så den er hovnet opp og masse vann har samlet seg der. Som spisefortyrret, så tror jeg hele tiden det er fett, så jeg er litt på freakern i denne perioden. :cry: Det overnevte har ingenting med spiseforstyrrelsen å gjøre, men "bivirkningene" påvirker psyken naturlig nok. ;)

Jeg tror jeg har prøvd det meste ift. å bedre denne jævla magen, men ingenting har lykkes hittil. Det skal også sies at jeg går til en gastroenterolog, og håper virkelig han kan hjelpe meg. Men jeg har så sykt lyst til å finne ut av hva det kan være, og derfor sjekker jeg ut alt om tarm/mage sykdommer eller andre "problemer" relatert til dette området. Problemene oppstod før jeg brukte sukrin, men jeg lurte på om erythritol kunne påvirke en evt IBS eller fruktosemalabsorbsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fucker seg opp stadig vekk, uten at jeg enda har sette et mønster i det hele. Eggefluff reagerer på, og magen eser ut mye mer enn mengdene eggefluff jeg har spist. Men det er ikke bare eggeprodukter jeg reagerer på, og jeg kan tåle varmebehandlede egg som eggehviter varmet i mikroen.

Typisk hendelsesforløp på magen er:

Spiser mat - nam! :wub:

1 time etter - kvalm! Jeg skal aldri spise det jeg spiste igjen :sick:

1 til 4 timer etterpå - Magen eser og eser ut. Det føles som om noen står å pumper opp en ballong og det ser ut som om jeg er langt på vei i en graviditet...:(

...Etter ca. 4 til 6 timer begynner magen å flate sakte men sikkert ned igjen. Men hele magen virker pløsete, nesten så den er hovnet opp og masse vann har samlet seg der. Som spisefortyrret, så tror jeg hele tiden det er fett, så jeg er litt på freakern i denne perioden. :cry: Det overnevte har ingenting med spiseforstyrrelsen å gjøre, men "bivirkningene" påvirker psyken naturlig nok. ;)

Jeg tror jeg har prøvd det meste ift. å bedre denne jævla magen, men ingenting har lykkes hittil. Det skal også sies at jeg går til en gastroenterolog, og håper virkelig han kan hjelpe meg. Men jeg har så sykt lyst til å finne ut av hva det kan være, og derfor sjekker jeg ut alt om tarm/mage sykdommer eller andre "problemer" relatert til dette området. Problemene oppstod før jeg brukte sukrin, men jeg lurte på om erythritol kunne påvirke en evt IBS eller fruktosemalabsorbsjon.

Huff, det hørtes ikke noe behagelig ut :( Som sagt så har jeg (i følge legen min) en litt snillere variant av IBS iom at jeg ikke alltid har plager. Jeg hadde alle symptomer, men trodde ikke at det var det som var galt ( har også testa meg for alt mulig som en kan testes for ) siden jeg visste om andre som hadde verre mage enn meg...

Håper gastroenterologen kan finne ut noe, OM det er noe!!

En av grunnene til at det er flest jenter som har IBS, er stress... (vi stresser jo av den minste ting) Jeg har mer plager når jeg er stresset eller har mye å tenke på, og spesielt når jeg er ute å reiser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke noe behagelig ut :( Som sagt så har jeg (i følge legen min) en litt snillere variant av IBS iom at jeg ikke alltid har plager. Jeg hadde alle symptomer, men trodde ikke at det var det som var galt ( har også testa meg for alt mulig som en kan testes for ) siden jeg visste om andre som hadde verre mage enn meg...

Håper gastroenterologen kan finne ut noe, OM det er noe!!

En av grunnene til at det er flest jenter som har IBS, er stress... (vi stresser jo av den minste ting) Jeg har mer plager når jeg er stresset eller har mye å tenke på, og spesielt når jeg er ute å reiser....

Stress påvirker magen, men jeg kan være 100 % avslappet og likevel ha en dårlig magedag. Lar jeg være å spise, blir den bedre. Spiser jeg, blir den verre. Noen ganger er verre enn andre, og rå egg er en av de tingene jeg vet jeg reagerer litt på. Men jeg har også vanskelig for å fordøye kjøtt (gulper opp kjøttbiter mange timer etter mat). Men igjen, jeg kan spise et proteinfattig måltid, og likevel ha samme reaksjon...Det er ikke til å bli klok på :meh: Men legen jeg har kommet til er SUPER, så jeg håper at han finner ut noe. Jeg ønsker selvsagt ikke å være syk. Men siden jeg nå har disse plagene, så vol jeg vite hvorfor, slik at jeg kan gjøre noe med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har sett den "tegneserien" om stress som ble delt på en eller annen trenings-/helse- side? Jeg huske ikke hvor jeg så den, men husker at jeg syntes den var veldig bra. Den var egentlig et godt sammendrag av "why zebras don't get ulcers". Stod blant annet om "fight or flight" og at akutt stress gjør at dyr tømmer tarmen automatisk for å få en lettere rømning (dette gjelder for mennesker og, i en viss grad, riktignok:D), om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress påvirker magen, men jeg kan være 100 % avslappet og likevel ha en dårlig magedag. Lar jeg være å spise, blir den bedre. Spiser jeg, blir den verre. Noen ganger er verre enn andre, og rå egg er en av de tingene jeg vet jeg reagerer litt på. Men jeg har også vanskelig for å fordøye kjøtt (gulper opp kjøttbiter mange timer etter mat). Men igjen, jeg kan spise et proteinfattig måltid, og likevel ha samme reaksjon...Det er ikke til å bli klok på :meh: Men legen jeg har kommet til er SUPER, så jeg håper at han finner ut noe. Jeg ønsker selvsagt ikke å være syk. Men siden jeg nå har disse plagene, så vol jeg vite hvorfor, slik at jeg kan gjøre noe med dem :)
Selfølgelig vil ingen være syke, og jeg håper virkelig du får orden på magen din :-) Jeg har ikke så mange råd å komme med, men jeg vet hvordan du har det. Om det er noen trøst ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukrin tas ikke opp i tarmen, og dersom du får i deg store mengder på en gang kan det gi diaré siden det vil trekke vann ut i tykktarmen.

Diarè får jeg akutt noen ganger. Det kan nok ha sammenheng med en god dose sukrin :) Men mageproblemene (alt det andre) kommer uavhengig av sukrinbruk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard: Det blir tatt opp i tynntarmen men gir ingen energi, trodde jeg? Slik det også står her:

http://www.funksjonellmat.no/sukrin/vitenskapelige-studier/

Lily, du har helt sikkert lekk tarm siden du ikke tåler noe. Leste du på denne siden? http://www.lekktarm.info/

Det var også et innslag om det i god morgen, "lekk tarm". Se her: http://www.tv2.no/play/underholdning/godmorgennorge/din-helse-eksem-473558.html?c3.p=2

Riktig Fredrik. Ca 90% av sukrinen tas opp i tynntarmen og skilles deretter ut i urinen. De siste 10% havner i tykktarmen og i avføringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard: Det blir tatt opp i tynntarmen men gir ingen energi, trodde jeg? Slik det også står her:

http://www.funksjonellmat.no/sukrin/vitenskapelige-studier/

Lily, du har helt sikkert lekk tarm siden du ikke tåler noe. Leste du på denne siden? http://www.lekktarm.info/

Det var også et innslag om det i god morgen, "lekk tarm". Se her: http://www.tv2.no/play/underholdning/godmorgennorge/din-helse-eksem-473558.html?c3.p=2

Har kikket en del på det tidligere! Mageplagene har vart i mange år nemlig og jeg har prøvd mye rart. :whistling: Men de eneste som tilbyr behandling ift. det er private klinikker, og det har jeg ikke råd til :cry: I hvert fall når jeg ikke vet med sikkerhet at det er det som er grunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...