Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt off-topic! Hvis jeg spiser en boks makrell i tomat/en laksefilet, f.eks fra findus (sånne dypfryste), kan jeg droppe dagens dose med omega-3 da? :)

Føler du behovet for å innta 100-200 kalorier ekstra i omega3 når du allerede har spist det?

Unnskyld at jeg sier det, men det er idioti. Det der er lavere enn de fleste VLCD-er og VIL kødde til forbrenningen din på sikt.

Du har rett. Jeg spiser bare dette her 1 til max 3 ganger i uka på 800 kcal. Vis jeg feks spist mye mat en dag så sparte jeg mye kcal neste dag ved og spise kun 800 kcal :D det er sån jeg har klart og gå ned 37 kg :)

Hvem har sagt til deg at brød er et bra valg på slankern?

Det er det dere misforstår angående brød,stivelse og karbo og sånt. Folk tror at med brød man går ikke ned i vekt. Jeg har slanka med brød. Husk at det er ikke hva man putter i kjeften som teller, men det er hvor mye man putter i kjeften som teller for vekta :D Jeg har slanka med høy karbo ved og ligge på 1200 kcal pr dag. Jeg spiser 7 pløser 2 ganger i uke :) Jeg går ned 214 gram hver dag :)

Det er det dere misforstår angående brød,stivelse og karbo og sånt. Folk tror at med brød man går ikke ned i vekt. Jeg har slanka med brød. Husk at det er ikke hva man putter i kjeften som teller, men det er hvor mye man putter i kjeften som teller for vekta :D Jeg har slanka med høy karbo ved og ligge på 1200 kcal pr dag. Jeg spiser 7 pløser 2 ganger i uke :) Jeg går ned 214 gram hver dag :)

Ingen som sa det ikke var mulig. Man kan gå ned i vekt av å kun spise kake og cola også. Spørsmålet er om det er særlig lurt..:whistling:

Annonse

Grovbrød er sunt siden det ikke er raske karbohydrater:)

At grovbrød er sunnere enn en del andre ting kan jeg gå med på, men å kalle grovbrød "sunt" og si at det er fornuftig å ha på en lavkalori-diett er det ingen logikk i.

Hvordan ser inntaket ut på de dagene du ikke kjører 800kcal da? Om du bare kjører 800kcal en dag i uka, som en slags "mini" Eat-stop-eat, og ellers har jeg greit inntak av fett de resterende dagene så ser jeg ikkenoe problem i og spare spise grovbrød og kylling. Det du heller burde tenke på er hvordan du formulerer deg, da jeg er ganske sikker på at omtrent alle har misforstått deg og tror du kun spiser 800kcal hver dag, og det er jo ikke tilfelle, slik jeg tolka det.

Det du heller burde tenke på er hvordan du formulerer deg, da jeg er ganske sikker på at omtrent alle har misforstått deg og tror du kun spiser 800kcal hver dag, og det er jo ikke tilfelle, slik jeg tolka det.

Jeg spiser ikke 800kcal hver dag nei :D Det er bare 1 eller 2 ganger i uka jeg spiser 800kcal. Jeg ligger på 1500 til 1200 kcal per dag. Jeg spiste pizza på 2600 kcal på lørdag og straffen min blir da at jeg spiser 800kcal neste dag :)

Føler du behovet for å innta 100-200 kalorier ekstra i omega3 når du allerede har spist det?

For så vidt ikke, men da jeg har lest en del om dårlig kvalitet på omega 3 fra oppdrettslaks mv, tenkte jeg at tilskudd muligens er nødvendig uansett.

Annonse

Hvordan hindrer korn næringsopptak, og hvilket enzym er det snakk om?

Det er vel hele gluten-debatten, vil jeg tro. Det er mange som sier at gluten er et "antinæringsstoff" eller hva de nå kaller det og at det blokkerer opptak selv for personer uten cøliaki. Me don't know. Me likey gluten foodsies :)

Formuleringen min er noget feil - my bad! Må rette den.

Selv om gluten er mest kjent og kanskje det som er mest trøblete med korn, siden mange går rundt med en intoleranse for korn uten at de kobler fordøyelsesproblemer og helseproblemer som henger sammen med dårlig fordøyelse med selve kornet, så har vi også lektiner, fytinsyre og protasehemmer.

Problemet med korn er at proteinene i kornet kan påvirke tarmsystemet vårt i negativ forstand, og det gjelder ikke bare personer med cøliaki, for også oss andre kan gå rundt med skadete tarmvegger nettopp pga proteinene i kornet. Vi er vel alle veldig enige om at tarmsystemet vårt er svært viktig for den allmenne helse, og når vi går rundt med skadete tarmvegger får vi ikke tatt opp all næring slik vi skal. Lektiner kan bla skade disse små "kanalene" som skal besørge næringsopptaket slik at kroppen tar opp stoffer den ikke skal ta opp og visa versca.

Wheat Germ Agglutinin er av de mest trøblete lektinene i kornet, og finnes i alle kornsorter. Disse påvirker transglutaminaser, som er en gruppe en enzymer som former proteiner i kroppen. Man kan danne antistoffer mot transglutaminaser, noe som igjen er en av årsakene til skadet tarmvegg.

Proteasehemmere bidrar til at proteiner som gluten og lektiner ikke brytes ned i tarmen vår. Innholdet av proteasehemmere i korn og er så høyt at det kan hemme opptaket av proteiner i stor grad. Fytinsyre binder seg til mineraler og skaper så sterke bindinger at mineralene passerer gjennom kroppen og blir ikke tatt opp.

Vi har også probabiliteten for at korn kan svekke blod/hjernebarrieren og skape inflamasjon pga feilfordeling av omega3 og 6.

Det er vel ingen som har hevdet at man ikke kan gå ned i vekt om man spiser brød. Poenget er at brød for veldig mange metter veldig dårlig, og at det er lettere å holde energiinntaket nede om man bytter ut brød med andre ting.

Du kan slanke deg på å bare spise rent sukker også for den del, men da må du også regne med å gå veldig sulten i prosessen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...