Gå til innhold

"Love handles" - hvordan bli kvitt dem?


Tonje25

Anbefalte innlegg

Jente på 25 år som sliter med de berømte kjærlighetshåndtaka. Er fornøyd med resten av kroppen, men virker som alt fettet samler seg der! Veier 60 kg, 169 høy og fettprosent på 18-19%.

Spiser stort sett greit. Havregryn med banan, mandler til frokost. Ellers går det i knekkebrød, brød, skyr, proteinvafler (annen proteinbakst fra Kristine Weber). Kylling/fisk/kjøtt til middag, og har alltid karbs ved siden av. Spiser ikke godteri, men blir kaker eller annet søtt innimellom. Kan det rett og slett være at jeg må kutte enda mer ned på karben..?

Trener 3-split, og 2 kondisjonsøkter i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, ikke helt enig med Andrea over her. Du har en veldig god vekt for din høyde, og 18-19 i fettprosent er også relativt lavt (til normalt) for sunne kvinnekropper.

Kaloriunderskudd tror jeg dermed ikke er løsningen, for du trenger ikke å gå ned i vekt. Du trenger å forme kroppen din, og da er styrketrening nøkkelen :) I kombinasjon med et godt kosthold, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut alt av sukker. Inkludert det du får i deg fra frukt og bær. Spiser helle ikke noe yoghurt, melk, ost eller lignende. Det er det som har funket for meg. Mine love handles har endelig begynt å forsvinne. Merker stor forskjell med min nye diett. Spiser et eple per dag og kanskje litt sukker, godteri, ketchup og ekstra frukt en dag i uken. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt ut alt av sukker. Inkludert det du får i deg fra frukt og bær. Spiser helle ikke noe yoghurt, melk, ost eller lignende. Det er det som har funket for meg. Mine love handles har endelig begynt å forsvinne. Merker stor forskjell med min nye diett. Spiser et eple per dag og kanskje litt sukker, godteri, ketchup og ekstra frukt en dag i uken. Håper det hjelper.

Man trenger ikke å forby noenting, alt kan spises i fornuftige mengder.

Hvis håndtakene dine forsvinner så er det fordi du spiser færre kalorier, ikke fordi du spiser sunnere mat ;).

Love handles forsvinner fortere hvis du spiser 1900 kalorier sukker og kylling enn om du spiser 2000 kalorier brokkoli og kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dietten ble justert så jeg fortsatt får i meg de kaloriene jeg skal:) Altså den samme mengden som før. Gikk ned i vekt da jeg spiste mer sukkerholdige mat også men merker stor forskjell ikke i gram per uke men hvordan kroppen reagerer. Skjønner det er mange som er uenige med det jeg sier der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;) Trener styrke, så får bare fortsette med det og ta tiden til hjelp :) Vil heller ikke gå ned i vekt, tror ikke det vil hjelpe. Var nede i 58 kg før jul og hadde fremdeles love handles..

Men da får jeg fortsette som jeg gjør, ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut alt av sukker. Inkludert det du får i deg fra frukt og bær. Spiser helle ikke noe yoghurt, melk, ost eller lignende. Det er det som har funket for meg. Mine love handles har endelig begynt å forsvinne. Merker stor forskjell med min nye diett. Spiser et eple per dag og kanskje litt sukker, godteri, ketchup og ekstra frukt en dag i uken. Håper det hjelper.

Jeg hadde aldri foreslått for noen å kutte ut frukt og bær.. Sånne tips gir meg alltid hakeslepp, med tanke på alt av vitaminer og mineraler som er i frukt... Og det er ikke mye sukker man får i seg, heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at hun skal kutte ut alt av frukt! Jeg spiser selv et eple per dag og litt ekstra frukt og bær på lørdager hvis jeg føler for det. Mineraler og vitaminer får jeg i meg fra summen av ALL maten jeg spiser og diverse kosttilskudd jeg tar.

Og det ER faktisk mye sukker i frukt og bær. Jeg velger derfor å spise disse i moderasjon fordi dette gir meg best resultater. Spesielt da i forhold til det problemområdet trådstarter søkte råd for.

Du må velge det du mener og tror er best for deg og din kropp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bør vel poengtere at så restriktiv som jeg er nå ble jeg kun etter at fettprosenten ble så lav at jeg så tydelig hvor fettet ikke ville slippe så lett. Har man høyere fettprosent og fokuserer mer på bygging enn deffing så må man for all del spise litt mer spse mer frukt og bær hvis dietten man følger har rom for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn
Ah, ikke helt enig med Andrea over her. Du har en veldig god vekt for din høyde, og 18-19 i fettprosent er også relativt lavt (til normalt) for sunne kvinnekropper.

Kaloriunderskudd tror jeg dermed ikke er løsningen, for du trenger ikke å gå ned i vekt. Du trenger å forme kroppen din, og da er styrketrening nøkkelen :) I kombinasjon med et godt kosthold, naturligvis.

Jeg er nysgjerrig på hvordan hun skal fjerne "love handles" uten å være i et kaloriunderskudd, hvor stort er potensialet for å bygge muskler på jenter? Hvor lang tid antar du at det vil ta henne "å bygge muskler med tung styrke", slik at hun kan ha en lavere fettprosent ved å øke muskelmassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å forby noenting, alt kan spises i fornuftige mengder.

Hvis håndtakene dine forsvinner så er det fordi du spiser færre kalorier, ikke fordi du spiser sunnere mat ;).

Love handles forsvinner fortere hvis du spiser 1900 kalorier sukker og kylling enn om du spiser 2000 kalorier brokkoli og kylling.

Gitt at forbruket er det samme i begge tilfellene og at man stopper å spise når man kommer til hhv 1900 og 2000 kcal....

En person spiser sukker og kylling, en annen spiser brokkoli og kylling. Du trenger ikke å være rakettforsker for å gjette hvem av disse som i de aller aller fleste tilfellene vil få best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på hvordan hun skal fjerne "love handles" uten å være i et kaloriunderskudd, hvor stort er potensialet for å bygge muskler på jenter? Hvor lang tid antar du at det vil ta henne "å bygge muskler med tung styrke", slik at hun kan ha en lavere fettprosent ved å øke muskelmassen?

Jeg mener den tiden det tar å bygge muskler er verdt det, fremfor å gå mer ned i vekt når hun allerede har en sunn vekt fra før. Å bygge muskler på kaloriunderskudd vil i alle fall være vanskelig, og da vil hun alt i alt trolig bare ende opp som en mindre versjon av seg selv, uten at fettet nødvendigvis slipper på de riktige stedene. Og som jeg sa, fettprosenten hennes er allerede svært bra for å være jente.

Jeg foreslår derfor vedlikehold, fordi jeg synes, uten å ha sett noen bilder, at hun ikke bør gå mer ned i vekt. Det som selvfølgelig er mulig er å forsøke underskudd på hviledager og overskudd på treningsdager, som mange føler har bidratt til lavere fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stort er potensialet for å bygge muskler på jenter? Hvor lang tid antar du at det vil ta henne "å bygge muskler med tung styrke", slik at hun kan ha en lavere fettprosent ved å øke muskelmassen?

"On average, a natural male doing everything right will be doing very well to gain 1/2 of pound muscle per week. A female might gain half that or about 1/2 pound muscle every 2 weeks."

"Assuming relative average partitioning (not superior or inferior), a weight gain of approximately one pound per week (of which half should be muscle) and half a pound per week for females (of which half should be muscle), or 4 and 2 pounds/month respectively should roughly maximize muscle gains without excessive fat gain. There will be some fat gain, of course, but, simply, any faster rate of weight gain (I’ve seen folks suggest 2-3 pounds per week) will only increase fat gain without increasing the rate of muscle mass gain."

General Philosophies of Muscle Mass Gain | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Omtrent 1 kilo per måned for menn og et halvt kilo per måned for kvinner.

Men ca. halvparten av et fornuftig kalorioverskudd blir allikevel til fett.

Hvis man bevarer muskelmassen på diett vil man imidlertid forbedre kroppskomposisjonen en del over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
"On average, a natural male doing everything right will be doing very well to gain 1/2 of pound muscle per week. A female might gain half that or about 1/2 pound muscle every 2 weeks."

"Assuming relative average partitioning (not superior or inferior), a weight gain of approximately one pound per week (of which half should be muscle) and half a pound per week for females (of which half should be muscle), or 4 and 2 pounds/month respectively should roughly maximize muscle gains without excessive fat gain. There will be some fat gain, of course, but, simply, any faster rate of weight gain (I’ve seen folks suggest 2-3 pounds per week) will only increase fat gain without increasing the rate of muscle mass gain."

General Philosophies of Muscle Mass Gain | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Omtrent 1 kilo per måned for menn og et halvt kilo per måned for kvinner.

Men ca. halvparten av et fornuftig kalorioverskudd blir allikevel til fett.

Hvis man bevarer muskelmassen på diett vil man imidlertid forbedre kroppskomposisjonen en del over tid.

Nettopp, og derfor mener jeg det vil bli uvirkelig og ikke mist de-motiverende å "bygge muskler" vs å "opprettholde mest mulig muskelmasse på moderate kaloriunderskudd". Man leser støtt og stadig at jenter får tips for å "bygge muskler og trene styrke" når målet dems åpenbart er å fjerne fett, jeg ville tro det er ganske demotiverende når man etter 2-3 måneder med styrketrening ser 0 reduksjon i midjemål/lår eller whatever personen har lyst til å minske.

Hva som helt klart er mest effektivt i forhold til å oppnå det de fleste jenter vil, er å satse på moderate kaloriunderskudd med fokus på styrketrening for å bevare mest mulig muskelmasse. Det er jo en veldig kjent strategi blandt menn, redusere fettmassen for så å bygge muskelmasse. Det gjelder ikke de fleste, men i denne trådens tilfelle vil jeg tro det. Og jeg tror ikke trådstarter har "farlig lite fett" heller, så noe helseskadelig ville jeg ikke anta det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at forbruket er det samme i begge tilfellene og at man stopper å spise når man kommer til hhv 1900 og 2000 kcal....

En person spiser sukker og kylling, en annen spiser brokkoli og kylling. Du trenger ikke å være rakettforsker for å gjette hvem av disse som i de aller aller fleste tilfellene vil få best resultat.

Sant det du sier, men mr.K prøvde nok bare å få frem IIFYM tankegangen, og hvorfor frukt ikke bør kuttes ut men modereres har blitt tatt opp flere ganger, blant annet i Tore Austad sin nye artikkel. Vet i grunn ikke hvorfor jeg skrev alt dette da jeg er mer enn sikker på at du forstod alt det selv *shrug*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det du sier, men mr.K prøvde nok bare å få frem IIFYM tankegangen, og hvorfor frukt ikke bør kuttes ut men modereres har blitt tatt opp flere ganger, blant annet i Tore Austad sin nye artikkel. Vet i grunn ikke hvorfor jeg skrev alt dette da jeg er mer enn sikker på at du forstod alt det selv *shrug*

Jeg skjønte det, men poenget mitt var at det eksempelet han kom med ikke var relevant og faktisk ganske så dumt.

Edit: IIFYM passer ikke i alle sammenhenger, og når det blir dradd ut til at "spis brokkoli eller rent sukker, det er akkurat de samme karbohydratene", så er min mening at konseptet misbrukes. Selv om det på mange måter er riktig at karbohydratene er de samme molekylene, så er ikke det alene en god nok grunn til å sidestille to matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...