Gå til innhold

Hva mener dere om Scott Hermans teknikkvideoer?


HelenH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har brukt videoene hans for å se på teknikk i øvelser fordi de er så ryddige og fine. Men så ser jeg han får en del hets i kommentarfeltet om at han gjør alt feil osv osv.

F.eks i

Noen som har innspill? Kanskje noen andre å anbefale? :)

ooops. Den så ikke helt nice ut. Men jeg liker videoene hans om magetrening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne kanskje sjekket det opp før jeg spurte, heh. :whistling: Kikker litt på Eirik Sandvik nå. :thumbsup: Takk!

Hehe, ja, du sier noe der:P Innen teknikk så stoler jeg blindt på Eirik Sandvik, Børge Fagerli og Mark Rippetoe. Mark Rippetoe har fokus på standard baseøvelser, mens de to andre er bedre på mer alternative øvelser (vanlige baseøvelser også, for all del) som er jobber mer for å rette på muskelubalanser, fokus på rehabilitering og prestasjon osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha hjernen din på mens folk snakker, skriver og viser så går det fint :D

Men hvordan kan man vite hva som er riktig hvis alt potensielt kan være feil? :eek: Merker at hvis hjernen jobber mer nå så går den i stykker. Og da er den ikke brukanes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan kan man vite hva som er riktig hvis alt potensielt kan være feil? :eek: Merker at hvis hjernen jobber mer nå så går den i stykker. Og da er den ikke brukanes til noe.

Det var nok mer at man ikke skal stole blindt på noen og heller være generelt skeptisk til ting, ikke at teknikken til de nevnte var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok mer at man ikke skal stole blindt på noen og heller være generelt skeptisk til ting, ikke at teknikken til de nevnte var dårlig.

Jo, sant. Bare la merke til det lille "spesielt ikke". Men er enig i det. :) Skjønner jo litt hva som er helt på jordet også (for det meste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å lytte til både Fagerli, Sandvik og Rippetoe er at dei kan gje tre forskjellige svar på same spørsmål. Innan trening finnes det ofte forskjellige meiningar om teknikk og framgangsmåte. Kvar påstand er gjerne basert på forskjellige studiar og gode resultat. Det eg tar ut av noko sånt er at det finnes fleire vegar til Rom. I enkelte tilfelle må ein rett og slett bestemme seg for kva person eller kva gruppe ein skal høyre på. Fellesnemnaren er at sjølve teknikken gjerne er underordna heilheita, inkludert kosthald.

Det eg har mest fokus på er teknikk for å unngå skade. Om ein tar skråbenk med 20º vinkel eller 30º vinkel er ein detalj som i det store biletet betyr veldig lite.

Om ein miksar forskjellige metodar og teknikkar kan det bli litt kluss. Har du først bestemt deg for ein metode er det greit å følgje den heilt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har løftet en del vekter så merker man at alle tipsene fra eksperter er ikkke fasit men heller veldige gode veiledere på hvordan øvelsene bør utføres. Personlig så trener jeg benkpress litt smalere og står bredere i markløft enn det man ser Sandvik og RIpptoe viser i sine videoer. Hør på det de sier om teknikk for og forhindre skader og sånn, men det er viktig å prøve seg frem slik at DU løfter optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting må ikke være 100% riktig ( ingenting er det, relativt sett) for å være godt nok! Det finnes svært mange som det er vel verdt å høre på. Ingen en skal stole blindt på.

Nei, jeg har etter hvert skjønt det. Og det plager meg litt fordi jeg liker best at ting er det. :meh: Likte best matte på grunnskolen(rett svar/galt svar). :rolleyes:

Det blir vel enklere å bruke det kritiske øyet jo mer erfaring en får, og ikke minst finner ut hva som passer for seg. Og jeg er vel per definisjon fortsatt på nybegynnerstadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Men hvordan kan man vite hva som er riktig hvis alt potensielt kan være feil? :eek: Merker at hvis hjernen jobber mer nå så går den i stykker. Og da er den ikke brukanes til noe.

Men hvordan kan man vite hva som er riktig hvis alt potensielt kan være feil?

Dette er en av de beste setningene/spørsmålet jeg har sett på lang tid. Kan faktisk ikke huske et så bra spørsmål.

Etter MITT syn: Så kompliserer de som har peiling på trening og kosthold litt unødvendig, når de pirker på bittesmå detaljer i "allmennheten". For folk som snakker samme språk vil dette være av stor betydning. Ta det til det neste steget. Og her på forumet vil det som oftest være fruktbart.

Men for en som er i startgropen av trening, vil dette kun føre til at man ikke skjønner noen ting. Kanskje gir opp. Fordi det er en jungel av meninger der ute. Hvem har rett og hvem tar feil. Skal jeg gjøre slik han sier eller slik han sier. Begge har lik erfaring og samme utdannelse. HVA er RETT, RETT, RETT

Eksempler. Nedtrekk bak hodet. Er det rett eller feil ?

Hva gjør jeg? Jeg lytter til flere forskjellige som jeg føler kan sakene sine. INGEN KAN ALT. ( Selv om mange som trener tror det )Tester ut ting i praksis. Noe som virker for en er ikke alltid virker for en annen. I tillegg til at jeg har fått gjort meg opp endel erfaringer selv. Alt dette blir erfaringer av forskjellig verdi som blir totalt sett veldig bra.

Å følge med på youtube videoer av den ene kjente eller den andre, mener jeg er en smakssak. Stort sett ingen av disse "store" instruktørene er heeelt på jordet. Ofte hvilket treningskonsept DU tror på som avgjør hvem du hører mere på enn andre.

Et annet tips er å følge med litt på de du ser har bra fremgang der du trener. Spørre de om råd. Ikke de som prater mest og høyest !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...