Gå til innhold

Fjelltur - med eller uten staver?


Illyria

Anbefalte innlegg

Nå har det jo begynt å tine godt, og jeg skal gå til innskaffelse av tursko jeg kan bruke i terreng/fjell.

Jeg lurer også på om jeg skal anskaffe meg staver, siden jeg har lest at man forbrenner mer ved bruk av staver.

Er det vits, eller er det bortkastede penger? Er det noe man skal tenke over hvis man kjøper staver?

EDIT: Om det over tid vil ha helhetlig større effekt pga lettere å bruke hele kroppen (spesielt i oppoverbakke).. Ikke nødvendigvis for forbrenningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir litt som å si at det vil forbrenne mer fett med, enn uten joggesko..

For å gå/jogge/løpe skikkelig, så krever det at du har en aktiv armbruk, om det vil forbrenne mer fett, så vil jeg gjette på at det ligger på promillenivå.

Det var et mer enn saklig nok svar, du bare valgte å tolke det negativt. Essensen i hva jeg skrev, kan jo alltids utydpes med: Du kjøper staver om du syntes det er mer behagelig å gå i, du kjøper ikke staver, for å forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes "jeez" hører hjemme i et saklig svar, og ikke burde tolkes negativt? Er det virkelig ikke lov å være treningsnoob på dette forumet?

Det jeg tenkte på er at det er lettere å ta i med hele kroppen f.eks i bratte bakker om man har staver, og om det da over lengre tid faktisk kan ha bedre effekt enn å gå uten. Forsåvidt ikke bare for fettets del nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mengden energi brukt er direkte korrelert med puls*. Holder du eks 170 i puls med eller uten staver er det et fett. Staver har mest nytte i ekstremt bratt eller ulendt terreng som hjelpemiddel. Om det bare er for å gå så ville jeg aldri verden brydd meg.

*Strengt tatt %-andel av ditt oksygenopptak, man vet ganske nøyaktig hvor stor andel man bruker basert på puls. 1 liter oksygen = ca. 5 kcal. Har du eksempelvis 3 liter i oksygenopptak pr. min kan du bruke opp til 15 kcal pr. min i snitt over en kortere periode (man klarer ikke ligge på vo2-maks særlig lenge). Tar du ut 80% av 02-opptaket ditt over en time vil du da brenne ca. 15 x 0,8 (80%) x 60 (minutter) = 720 kcal.

Btw så er ikke 80% av makspuls = 80% av o2-opptaket, orker ikke skrive ned en hel tabell men du finner en grei oversikt på olympiatoppens nettsider under intensitetssoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som lever for å gå fjellturer og toppturer. De fortalte meg at de ikke bruker staver fordi det er mye bedre for stabiliseringsmuskelaturen i korsryggen og magen å gå uten staver i ulendt terreng. Det burde jo også være en del av vurderingsgrunnlaget ditt, ikke bare hva som forbrenner et par kalorier mer eller mindre pr time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som lever for å gå fjellturer og toppturer. De fortalte meg at de ikke bruker staver fordi det er mye bedre for stabiliseringsmuskelaturen i korsryggen og magen å gå uten staver i ulendt terreng. Det burde jo også være en del av vurderingsgrunnlaget ditt, ikke bare hva som forbrenner et par kalorier mer eller mindre pr time.

Dette er jeg veldig enig i. Man blir fort avhengig av staver hvis man bruker dem som "hjelpemiddel" på fjellturer. Det er fort gjort å støtte seg til dem og da får man ikke brukt stabiliseringsmusklene på samme måten. Jeg syns de kan være greie av og til når jeg er ute og går tur langs en vei - da bruker jeg de jo ikke som hjelpemiddel, men langer virkelig ut med dem for å få opp pulsen (å bruke både bein og armer aktivt gir høyere puls enn å bare bruke beina). Jeg ville sikkert fått opp pulsen bare ved å svinge veldig med armene, men jeg syns det er lettere å miste fokuset på dette hvis jeg ikke har staver å svinge på...

Så alt i alt: Jeg syns de er verdt pengene og greie å ha, selv om jeg ikke bruker dem hver gang jeg er ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til McBain og GotCake her.

:)

Selv trener jeg ett par ganger i uken ved å gå fjell. Helst så bratt som mulig.

Det har mange gode effekter.

- Pulsen kan du styre akkurat dit du vil ha den - uten dermed å måtte dunke kroppsvekten gjennom hofter, knær og ankler ned i asfalt. Etter mitt skjønn er motbakketrening en overlegen treningsform bare av den grunn. (ift roadrunning)

- Kjernemuskulatur og støttemuskulatur får veldig god og variert trening av å gå bratte fjell - du må gjerne klye noen partier også. Akkurat i forhold til dette så kan jeg dra en av rosabloggernes myter inn. Om du ønsker "lange slanke muskler og en smal midje" så vil en tjene på å trene muskulaturen på en jevn belastning over lengre tid, (type spinning, zumba, klassisk aerobic osv.) fremfor å trene intenst over korte intervaller og/eller med tunge vekter. Om du tror på dette eller ei er ikke så viktig - men , det er altså slik at kjerne muskulatur og magemuskulatur aktiveres og trenes svært godt om du går i kupert og ulendt terreng og du vil få stor variasjon, ettersom du også må gå ned igjen der du gikk opp. Du "treffer" muskulaturen fra alle vinkler og trener innenfor "naturlige" bevegelsesmønstre. Både utholdenhet og styrke vil bedres ved å gå fjell.

- En veltrent kjerne & støtte muskulatur vil gi deg større koordinerende og balanserende kapasitet. Skal du eksempelvis kjapt ned en steinur, så må du kunne prossesere informasjon ganske så kjapt og kroppen må respondere raskt - de ferdighetene du opparbeider her gir deg en "edge" i den type hverdagsaktiviteter som utfordrer deg litt fysisk. Du "booster" den kinestetiske sans.

Staver kan hjelpe deg til å få med armer, skuldre, bryst i treninga, selv om du altså bare går på tur. Høres besnærende ut - men du mister noe også. Det du vinner i økt armstyrke, taper du i kinestetisk kapablitet og generell kroppsbeherskelse. Staver vil gjøre noe bra med muskulaturen i overkroppen din, men de vil også fungere som støttehjul. Spørsmålet du bør stille deg er da;

"Trenger jeg støttehjul?"

Neppe.

"Kan jeg trene overkropp på en mer adekvat måte enn ved å gå på tur med staver?"

Jepp - garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette trakk jeg ut av spørsmålet ditt:

jeg skal anskaffe meg staver, siden jeg har lest at man forbrenner mer ved bruk av staver.

Derfor svarte jeg; Trolig ikke, bortkastede penger om du kjøper de fordi du vil forbrenne mer fett.

Det var ikke det du svarte, du skrev:

Du skal ikke kjøpe staver fordi det forbrenner mer fett ihvertfall, jeez.

Tenk over hvordan du ordlegger deg i fremtiden. Vi ønsker et inkluderende forum, og den måten du formulerte deg på i førsteposten er ikke spesielt inkluderende. Alle spørsmål er lov, uavhengig av kunnskapsnivå, og da kan du enten hjelpe eller la være å svare.

Regner med dette blir tatt til etterretning.

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...