Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror de kan bli bra for dem som er usikre både på seg selv, gutter og på løftinga.

Så bare gi gass! (Så kan damene med godt selvbilde, og trygghet på hva de ønsker fortsatt strømme til uni-sex gymmene. Det er jo de damene som er sexy, uansett hvor sterk eller svak de er muskulært.)

;)

ventet på benkpressen i dag, tre gutter som hadde parkert der. Da de så at jeg ventet spurte de pent om jeg ønsket å hoppe inn i pausene, de skifte vekter da det var min tur, og de spottet meg gjennom alle settene selv om de var ferdig før meg. Det har sine fordeler å være den eneste jenta på treningssenteret som løfter vekter.

Er mange gutter som ikke tør å bevege seg ut i styrkerommet pga biffdominansen, men skal man få egne treningssentre for sveklinger av den grunn? Misforstå meg rett, jeg syns det er flott å hjelpe andre opp og ut i trening, men dette er ikke veien man bør gå.

Styrketrening som mannsdominert arena kommer til å bli enda mer utpreget når de kvinnene som faktisk er involvert forsvinner til egne treningssentre, så i mine øyne er dette et steg i feil retning. Både for kulturen og som et samfunnsmessig ståsted generelt er det et nederlag når man gir opp å kjempe for likeverd.

Man kan jo bare prøve å se for seg hvilke ramaskrik som hadde kommet om man lagde et treningssenter hvor man sa fra at man ikke ønsket å ha kvinner som kunder, hvorfor skal det plutselig være ålreit å gjøre det motsatte?

Her vil jeg faktisk gi crossfit all ære, de fleste senterne jeg har sett har klart å få en ganske god rekruttering blant jenter (flere av øktene på Crossfit Bergen har [ifølge en venninne som går der] flere jenter enn gutter som utøvere), og vist dem at det ikke er noe farlig – men faktisk motiverende – å trene i samme omgivelser som brautende testosteronaper.

Fitnessbloggen er også en positiv arena hvor gutter og jenter samles om trening, styrke og kosthold, og det virker som mange her har et ganske avslappet forhold på kryss av kjønn, bygning og styrke.

Begge eksemplene har fellesnevnere hvor samhold og miljøbygging er sentrale, ikke noe man naturlig får blant folk som trener tilfeldig på et treningssenter, men er det ikke isåfall dette man bør prioritere for å øke kvinner og sveklingers vilje og terskel for å gå inn i et vektrom? Eksempelvis et helgekurs i regi av treningssenterne hvor nybegynnere av begge kjønn lærer teknikker, noe teori og blir litt kjent med hverandre? Personlig syns jeg det ville vært å foretrekke, framfor å skulle skape enda større splid mellom gruppene med egne treningssentre.

Annonse

"Joda, BootyBuilding-Studio er under arbeid MEN- Det er ikke snakk om en kommersielt gym du kan komme og gå som du vil alla Sats" Silje Mariela - BodyWork - Fitness is a journey,not a destination

Hva dette gymmet egentlig skal fungere som er fortsatt usikkert, men jeg ville tippe det brukes til fellestreninger for de ulike oppleggene Silje Mariela kjører. :)

Men tilbake til ditt hovedspm: på mitt treningssenter er det en egen jenteavdeling der guttene ikke kommer inn pga forskjeller i nøkkelkort. Jeg elsker denne etasjen for den lille styrkekroa blir så godt som aldri brukt og jeg kan trene supersett mellom flere apparater og vekter samtidig, uten å være i veien for andre. I kjelleren føler jeg meg mer i veien - men det kommer nok like mye av dårlig selvtillit, som at det ikke er mitt faste sted. Med en gang man har fått hjemmefølelse et sted, "eier" man det mye mer og, uavhengig av andre der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...