Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevet slikt før også, men aldri så ille som i dag. Jeg spiser normalt ikke brød osv. Men i dag spiste jeg 3 nybakte rundstykker, og nå 4 timer etterpå er fortsatt magen min 7 måneder gravid (og jeg må ikke på do whatsoever).

Hva er grunnen til at kroppen reagerer slik? Det er seriøst plagsomt, for dette er så ille at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å ligge rett ut. Ville likt å hørt en kjemisk begrunnelse for hvorfor magen min plutselig oppfører seg allergisk mot brødmat, når jeg spiser masse karbs i form av grønnsaker hele tiden.

Fortsetter under...

Pål Jåbekk: Veien til god helse - Korn

"Mange planter har basert sin reproduksjon på nettopp det å bli spist. Et eple markedsfører seg for dyr gjennom å dekke til frøene med saftig, søtt og næringsrikt fruktkjøtt. Eplet prøver å bli spist for så å få spredd frøene, som er i midten av eplet. Et slikt samarbeid mellom dyr og planter er veldig vanlig. Gressfrø har ikke utviklet seg for, og er ikke avhengig av å bli spist for å bli spredd. Deres strategi er først og fremst spredning med vinden. I likhet med mange andre planter, produserer kornet derfor en rekke antinæringsstoffer med det formål å skade dyr som prøver å spise det, blant annet gjennom å forårsake mageproblemer."

Når jeg kjørte lavkarbo og plutselig skeiet ut med f.eks pitabrød så reagerte jeg på en helt annen måte enn jeg gjorde før når jeg kjørte høykarbo med pasta, brød osv. For meg virker det som om kroppen venner seg til det over tid og at etter lange perioder uten korn vil man bli mer oppblåst enn man var før når det var "fri flyt".

da kan det være fordi kroppen har blitt vant til mindre karbohydrater og ikke var forberedt og dermed heller ikke i stand til å fordøye så store mengder karbo som er i tre rundstykker på en gang. Jeg kan ikke spise frukt ettersom jeg unngikk det to år. brød tør jeg ikke prøve og har heller ikke behov for å prøve siden jeg kan bake lavkarbobrød.

Annonse

Ja mulig jeg må bare ligge unna totalt. Men detta er den sprøeste følelsen ever. Nesten 6 timer siden jeg trøkte inn de rundstykkene og det føles ennå ut som en eksplosjon har skjedd i magen. Veit ikke om jeg tør å gå tur engang :D

Men det er det jeg stusser på. Jeg spiser jo karbs. Spiser grønnsaker 3 ganger om dagen. Har bare kutta brød, ris, pasta og poteter.

Nå er det jo slik at det ikke nødvendigvis er karbohydratene i seg selv som fører til problemene, men mange av de ulike antistoffene som følger med forskjellige kornslag så vidt jeg har fått med meg. Vil anbefale deg å lese artikkelen jeg linket til over her for å få en grei innføring i hvorfor mange av oss mennesker reagerer som vi gjør ved inntak av korn, som mange vil hevde vi ikke er skapt for å innta.

Men det er det jeg stusser på. Jeg spiser jo karbs. Spiser grønnsaker 3 ganger om dagen. Har bare kutta brød, ris, pasta og poteter.

Sånn er det her også - får alle karbohydratene mine fra grønnsaker, og så får jeg vondt i magen av brød, ris, pasta og poteter. Aner ikke hvorfor, da jeg nesten levde på sistnevnte før. Skulle gjerne hatt en forklaring på det!

Nå er det jo slik at det ikke nødvendigvis er karbohydratene i seg selv som fører til problemene, men mange av de ulike antistoffene som følger med forskjellige kornslag så vidt jeg har fått med meg. Vil anbefale deg å lese artikkelen jeg linket til over her for å få en grei innføring i hvorfor mange av oss mennesker reagerer som vi gjør ved inntak av korn, som mange vil hevde vi ikke er skapt for å innta.

Ja jeg bladde igjennom den nå. Virka litt svevende for meg det der, men er jo en teori. :p

Annonse

Ja jeg bladde igjennom den nå. Virka litt svevende for meg det der, men er jo en teori. :p

Svevende eller ikke. Pål Jåbekk er en dyktig mann med mange gode poenger når det kommer til problemstillingen rundt høyt inntak av korn. Han viser også til forskning som støtter dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...