Gå til innhold

Vil jeg se forskjell snart, eller? =/ Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg har rimelig elendig kondisjon, så jeg prøver å kjøre forbi punktet hvor jeg ikke klarer å ha en sammenhengende samtale gående! Har ikke pulsklokke... Er ikke sånn at jeg ikke er svett etterpå, for å si det sånn. Jeg får vel begynne med lengre kondisjonsøkter.

Jeg forventer ikke superresultater etter 4 uker, men jeg hadde bare trodd at jeg skulle se litt mer forskjell med tanke på at jeg ikke spiser så mye drittmat, og har trent alt mellom 4-6 ganger i uka de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løper/med en puls på 130-140 som er ca 70-75% av min maks puls. Jeg bruker 3,5-4 % "incline" med en hastighet på 8-10 km/t i rundt 40 minutter. Jeg syns jeg bør ha rundt en 30-40 minutter.

Alternativet hadde vært å kjøre en intervall økt, med vekslende jogging og spurting. Kanskje rundt 6-7 km/t jogging og spurter på 60 sek med maks fart kanskje 17-20 km/t. Kjørt dette med intervallene 4-1-4-1-4-1-4-1 er en mulighet jeg har vurdert selv :)

Det sies at har du dårlig kondis forbedrer du fettforbrenningen ved å bedre oksygenopptaket i kroppen. Det skal være en biologisk/kjemisk sammenheng med evnen til å ta opp oksygen og fettforbrenning under og etter cardio trening.

Cardio er viktig også med hensyn til styrketrening, det begrenser melkesyre produksjonen og du kan trene hardere og lenge uten å bli stiv i muskulaturen.

Greier du 3 km på 15 minutter på tredemølle og evt 6 km på 30 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest denne? Er en del i denne artiklen som er verdt å ta til seg. Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Jeg ville gjort slik som MetteM nevnte tidligere: Et mer fornuftig nivå vil nok være å legge seg på 1800-2000 kcal på treningsdager, og 1500 kcal på fridager. Og igjen må jeg presisere; Spis NOK protein, heller for mye enn for lite! Gjerne minst 150 g om dagen.

Jeg ville også holdt meg til 3-4 strykeøkter + 2 kardioøkter. Kroppen trenger hvile også. Ta heller å gå noen turer de dagene du ikke trener, og husk å spise sunt og NOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare må smøre deg med tålmodighet, virker som du gjør ting riktig med tanke på mat og nok trening :) Har trent i 5.5 mnd, og begynner først nå å virkelig se resultater :) Har ikke trent spesielt mye kardio, kun tung styrke 3 ganger i uka :) Kostholdet er over gjennomsnittlig sunt. For noen kommer resultatene fortere, mens andre må jobbe mer for dem - men de kommer ! :D

Stå på :) Og husk å spise nok proteiner og mat generelt , som tidligere sagt her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du må ikke tenke at du ikke vil trene tung styrketrening fordi du ikke vil bli stor - det blir du ikke... musklene har mindre omfang enn fettet har... og ved tung styrketrening så forbrenner du mer i mange timer etterpå... jeg har gått ned i vekt i år, likte heller ikke armene mine. Det er først når jeg begynte med tung styrketrening og mer mat at jeg begynner å virkelig se resultater på kroppen :) gått ned 4 cm på armene siden jeg begynte med styrketrening! fordi musklene strammer opp og fettet går vekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode poeng her:) , men er kondisjonen dårlig ville jeg absolutt prioritert å fått den opp på et akseptabelt nivå pga effekten av forbedret oksygentransport og opptak. Som også er til fordel under styrketrening.

Ser vi har litt forskjellige meninger her:)

Dvs jeg anbefaler å vurdere å kjøre cardio først og gjerne 4-5-6-7 økter cardio per uke, styrke kan du redusere til 2 økter i uken. Dvs jeg anbefaler deg å vurdere det motsatte av det noen anbefaler lenger oppe. Når kondisjonen begynner å bli bra og oksygen opptaket/-transporten er grei snur du på prioriteringen å kjører mindre cardio og mere styrke.

Jeg tar det forbehold om at du først og fremst ønsker å redusere unødvendig kroppsmassen (*forbrenne fett) , styrke er nå underordnet if. deg selv.

Trening skal tilpasses ønsket mål, er målet en effektiv reduksjon av fett må nok cardio prioriteres for raskt resultat sammen med et lite energi underskudd.Det er mulig å gå ned* med styrketrening, men det tar lengre tid, mye lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest denne? Er en del i denne artiklen som er verdt å ta til seg. Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Ser ikke helt koblingen til det brukeren ønsker å oppnå og denne artikkelen. Dog det er en bra artikkel.

For det er ikke snakk om noe Kamikaze diett eller trening her. Heller noen som kanskje forventer resultater litt for fort, og evt. hva som gir best/bedre effekt for å oppnå det målet brukeren ønsker raskere/raskest uten å begi seg inn på noe kamikaze opplegg.

Dag1:

Oppvarming 15 minutter

kondisjon 10 minutter +(sykkel, crosstrainer, step/trappemaskin, romaskin) (men her kjører jeg ofte lenger økt, eventuelt mer kondisjonstrening etter styrken)

Benkpress med manualer

Tricepspress og/eller kickback

Cabelcross

Nedpress

Nedtrekk bak

Chins på maskin

Sidehev med kabel

Bicepscurl med stang

T-bar med støtte

Dag 2:

Oppvarming 15 min

Kondisjon 10min +

Lårstrekk

Hip-thrust med stang

Beinpress

Mage, enten på maskin eller sit ups

Rotasjonstrener

10 minutter cardio for å trappe ned, enten ved sykkel eller gå hjem.

(ofte bruker jeg minst 5-15 minutter her uansett om jeg skal gå hjem eller ikke)

Du skriver ingenting om serier reps og belastning av 1 RM.

Generelt mener jeg:

Har du god teknikk bør du kjøre få serier 2-3 med 6-10 reps og 70-90% belastning av 1 RM for å øke maksimal styrke, ikke driv på med 50-100 reps med "1 kg" vekter. Du skal vite hva du holder på med og spør helst noe på stede om dette evt hva som passer for deg. Kjør lett de fleste treningene og tungt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter så tungt som jeg greier på 10 rep, og om jeg har en god økt forsøker jeg å øke og gjøre minst 5 rep. Er sånn jeg har greid å øke vektene i løpet av treningsperioden jeg har hatt.

Du skriver ingenting om serier reps og belastning av 1 RM.

Generelt mener jeg:

Har du god teknikk bør du kjøre få serier 2-3 med 6-10 reps og 70-90% belastning av 1 RM for å øke maksimal styrke, ikke driv på med 50-100 reps med "1 kg" vekter. Du skal vite hva du holder på med og spør helst noe på stede om dette evt hva som passer for deg. Kjør lett de fleste treningene og tungt av og til.

Kan hende jeg misforstår, men virker som du motsier deg selv i en og samme kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du må ikke tenke at du ikke vil trene tung styrketrening fordi du ikke vil bli stor - det blir du ikke... musklene har mindre omfang enn fettet har... og ved tung styrketrening så forbrenner du mer i mange timer etterpå... jeg har gått ned i vekt i år, likte heller ikke armene mine. Det er først når jeg begynte med tung styrketrening og mer mat at jeg begynner å virkelig se resultater på kroppen :) gått ned 4 cm på armene siden jeg begynte med styrketrening! fordi musklene strammer opp og fettet går vekk ;)

Neida, jeg er ikke redd for å bli stor, så jeg kjører så tungt jeg greier.. er ikke en av de som veiver rundt med lette vekter, forsøker virkelig å løfte tungt hver gang :) og grattis forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter så tungt som jeg greier på 10 rep, og om jeg har en god økt forsøker jeg å øke og gjøre minst 5 rep. Er sånn jeg har greid å øke vektene i løpet av treningsperioden jeg har hatt.

Kan hende jeg misforstår, men virker som du motsier deg selv i en og samme kommentar?

Litt upresist fra meg, kjør tungt, men ikke hele tiden :-)

F eks:

Lett periode 3-4x10

Tung periode 2x6

eller noe sånt, du må teste ut litt hva som passer deg.

Eller høres opplegget ditt med økning fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke superresultater etter 4 uker, men jeg hadde bare trodd at jeg skulle se litt mer forskjell med tanke på at jeg ikke spiser så mye drittmat, og har trent alt mellom 4-6 ganger i uka de siste ukene.

Min mening er:

  • Først og fremst gjør kvalitetsmat deg i stand til å yte bedre. Kroppens prosesser går for fullt og fungerer optimalt.
  • Så må balansen mellom proteiner, karbs og fett tilpasses deg og ditt behov.
  • Så ser vi på valget av energikilder, hvor kommer proteinene fra osv..
  • Så er vi tilbake til det med kondisjon og oksygenopptak sett i forhold til fettforbrenning og forbrenning generelt hele døgnet.

Med det forbehold at du ikke har mangler eller behov for spesiell vitaminer/mineraler osv.

En vesentlig ting er å ha nok omega 3-6-9, spesielt er det omega 3 som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar omega-3 tilskudd og forsøker å spise sjømat minst en gang i uka. Jeg synes dette med mat er litt forvirrende. Forsøker å holde meg til mat som gjerne kommer fra "ja"-listene her på fitnessbloggen, samt at jeg spiser en del mat som typisk passer inn på psmf, bare med litt mer karbohydrater. Men jeg skal skal skal bli flinkere å logge maten framover ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør det meste riktig, men ta kontroll på det med kosten
:)
ikke at det er så galt det du gjør nå. Det er heller det å kunne fin justere og tweake kosten til det perfekte
:)
Jeg spiser ikke perfekt, men med spiseplan og logg vet jeg hvor store feil jeg gjør
:oops:
hardt å innrømme, men.. (det er styrke i å være klar over egne svakheter/feil og mangler)

Går det ikke helt etter planen lørdag og søndag er det ikke sååå nøye for meg, prøver å være flink i ukene. Blir jeg sykt sulten spiser jeg mere en planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer noe jeg leste i den nye bloggen til Børge Fagerli. Syntes det selv var veldig interressant.

Most of you probably put in hours of gym time every week to achieve a leaner and more athletic looking physique, so why would you even begin to think that training like a middle- to long-distance runner would accomplish this somewhat rare feat? You see, it’s not all about the caloric burn, it’s about what stimuli your body is receiving and adapting to. Since the heart rate monitor is telling you that 30 minutes of cardio burnt 200kcals, and since a magazine article told you that low/moderate-intensity cardio burns the most fat (%age-wise at least), you should go for 1-2hrs sessions if you REALLY want to burn fat. Right? Wrong, and it’s actually been shown both in research and in real life that the female body can preferentially mobilize fat from the upper body and store them right back in their lower bodies with long duration moderate-intensity cardio. Also, this type of cardio directly inhibits muscle growth, so you’re basically sabotaging your Butt Blaster/Thigh Master efforts as well. But hey, if you really want to keep that skinny-fat ass and legs, stop reading now and forget everything I just told you.

Sure, you may burn more fat DURING the session itself by doing low- and moderate intensity cardio, but what happens the remaining 22-23 hours of the day is of far more importance, don’t you think? There’s a reason why most long-term studies show high-intensity intervals to be superior for fat loss. Even if it’s mainly glycolytic in nature and burns less calories on an acute basis, it will effectively tell your body to refill muscle glycogen stores from the carbs you’re eating, while burning fat as fuel when you are resting and recovering. You can probably see where I’m going with this – I like interval based cardio, and especially so for women.

Female Fitness Contest Prep - The blog of Borge Fagerli – aka Blade

Når det gjelder styrke/kardio syntes jeg at du gjør det du selv syntes er gøy. Liker du kardio veldig godt, start med 2-3 kardioøkter og øk etterhvert. Eller hvis du liker styrke veldig godt, start med et fullkroppsprogram 3ggr i uken og øk til et 2-splitt program for 4ggr i uken etter f.eks. 6mnd. Både styrke og kardio har positive effekter på fettforbrenninga, økt muskelmasse og økt O2 opptak. Gjør gjerne begge deler, men bestem deg om du vil fokusere på styrke eller kardio. F.eks. 3-4 styrkeøkter + 2 kardioøkter, eller omvendt.

Føler unansett selv at det avgjørende for lavere fettprosent er kostholdet. Ligge ca. 500 kcal i minus daglig og holde proteinnivået høyt (2+g/kg kroppsvekt).

Korriger meg hvis jeg er helt på jordet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Julie. Det som forvirrer meg mest er dette med å ligge i minus. hvis jeg skal ligge i minus for hva jeg burde få i meg, så ligger jeg på ca 1500kcal. som andre igjen sier er for lite.... er det rart jeg blir ko-ko :p

Er ikke rart i det hele tatt, alle har sin mening, spesielt når det gjelder styrke/kardio og kosthold. Viktigste er at du har kontroll på kostholdet, spiser sunt og finner en treningsform du syntes er gøy og får resultater av.

Men, hvis du ikke har gjort det, bruk kalorikalkulatoren på fitnessbloggen på facebook: velg kjønn, tast inn høyde, vekt og velg aktivitetsnivå. Trekk 500 fra "estimert energiforbruk", så får du energinivået du bør starte på. Ligg der en stund og juster etterhvert, opp eller ned, hvis nødvendig.

Folk reagerer nok på 1500 kcal pga aktivitetsnivået ditt og vekta før du begynte å trene. Dette kan tilsi at du faktisk forbrenner 2300 kcal daglig og ikke 2000, men det finner du ut av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer noe jeg leste i den nye bloggen til Børge Fagerli. Syntes det selv var veldig interressant.

Når det gjelder styrke/kardio syntes jeg at du gjør det du selv syntes er gøy. Liker du kardio veldig godt, start med 2-3 kardioøkter og øk etterhvert. Eller hvis du liker styrke veldig godt, start med et fullkroppsprogram 3ggr i uken og øk til et 2-splitt program for 4ggr i uken etter f.eks. 6mnd. Både styrke og kardio har positive effekter på fettforbrenninga, økt muskelmasse og økt O2 opptak. Gjør gjerne begge deler, men bestem deg om du vil fokusere på styrke eller kardio. F.eks. 3-4 styrkeøkter + 2 kardioøkter, eller omvendt.

Føler unansett selv at det avgjørende for lavere fettprosent er kostholdet. Ligge ca. 500 kcal i minus daglig og holde proteinnivået høyt (2+g/kg kroppsvekt).

Korriger meg hvis jeg er helt på jordet :p

Det høres ganske greit ut, men har en kommentar:)

Man prioriterer type trening etter målet ikke etter hva som er gøy eller hva man liker.

Nei,det er ikke alltid gøy å trene. Det er ikke gøy å kjøre cardio til du kjenner blodsmaken i kjeften og ser stjerner. Det er ikke gøy å kjenne musklene skrike de siste repsene.

Man setter seg realistiske mål innen en realistisk tid og gjør det som må til for å nå det målet. Betyr det å spise den maten og trene sånn og gjør det sånn så gjør man det sånn. Fungerer ikke noe tar man et steg tilbake og revurderer situasjonen, legg om på treningen og eller kosten. Man gir ikke opp målet og ingenting er som smaken av suksess :) Failure is NOT an option

Det er slike holdninger som skaper vinnere på alle områder, på treningsstudioet og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...