Gå til innhold

Hvorfor lager ikke industrien bare sunne produkter?


New Life

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes ikke sunn mat er så dyrt som folk skal ha det til; det er hovedsaklig sunne bearbeidede produkter som er dyre, ikke rene produkter. At det burde være bedre utvalg blandt sunne valg er jeg der i mot helt enig i.

Å kutte ut usunn mat hadde nok fjernet problemet med at folk var så usunne, men jeg mener at selve problemet må tas ved roten; folk er nødt til å lære seg å ikke bli feite. Vi har utviklet oss til et samfunn der mange tror de er sunne de dagene de ikke spiser godteri, isteden for å ha den sunne holdningen at godteri ikke er til hverdags. For min del blir det å kutte ut usunne matvarer tilsvarende det å ta fetsuging om man er feit, noe som jeg synes er en helt feil tilnæring til problemet i utgangspunktet.

Det er mye mulig at det bare er jeg som har dette spesielle synet på den problemstillingen, men jeg må ærlig innrømme at hvis folk ikke greier å holde seg unna usunn mat så fortjener de ikke å være tynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forby natriumglutamat som gjør at søppel smaker som nydelig biff. Sa må de bruke bedre ingredienser for å lage smak.

Det hadde heller ikke skadet å kaste ut endel farge e-stoffer. Stoffene i seg selv gjør ikke noe fra eller til, men når all mat ser så ekstremt delkat og god ut er det ikke rart folk overspiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo individuelt hva som er sunt også da. Det kommer litt ann på hvor aktiv man er og om man er normalvektig, undervekt eller overvektig.

Det værste er egentlig produkter som blir markedsført som sunne, men som egentlig bare er drittmat. Herunder kommer masse soja- og solisikkeoljerike produkter som har fått nøkkelhulmerke fordi de har så mye flerumettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo individuelt hva som er sunt også da. Det kommer litt ann på hvor aktiv man er og om man er normalvektig, undervekt eller overvektig.

Det værste er egentlig produkter som blir markedsført som sunne, men som egentlig bare er drittmat. Herunder kommer masse soja- og solisikkeoljerike produkter som har fått nøkkelhulmerke fordi de har så mye flerumettet fett.

helt enig, nøkkelhull er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan ikke forvente at matvareprodusentene skal engasjere seg aktivt i folkehelsa. Disse bedriftene eksisterer for å tjene penger, og så lenge våre forbrukerholdninger tilsier at det er mest lønnsomt å produsere og selge "usunne" produkter, kommer de til å fortsette å gjøre nettopp det. Blogginnlegget som linkes til i første post forklarer egentlig dette godt nok.

Vi forbrukere må rett og slett gjøre det lønnsomt for produsentene å produsere og selge sunne matvarer til rimelige priser ved å etterspørre større mengder. Så lenge disse forutsetningene ikke ligger til rette, har jeg liten tro på at utvalget av sunn vs. usunn mat vil forandre seg. Sunnhetskampanjer og slikt har muligens en viss effekt på etterspørselen, men nok en gang; dette er ikke noe en matvareprodusent vil investere i så lenge det er mer lønnsomt å produsere usunn mat i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud og etterspørsel. Mange som klager på at sun mat er dyrt, ville fremdeles fråtset i usunn mat om cola hadde kostet 50 kr for en halvliter og sunn middag hadde vært gratis. Jeg har tidligere jobbet på en bensinstasjon og det er ikke uvanlig at personer betaler drøyt 150 kr for en hamburgermeny med alt tilbehør.

Dersom man ikke har et religiøst forhold til ferdigmat, er det ingen problem å finne middag som er både sunn og billig. 2 kg med kyllingfillet koster rett over hundrelappen og en boks med tunfisk i olje koster rett over tikroningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke med "god helg kylling" koster litt i overkant av 40kr, og er nok til to personer (med mindre du er meg og spiser hele selv).

Karbonadedeig er ikke så veldig dyrt om du styrer unna de dyreste merkene. Coop sin karbonadedeig koster under 100kr/kg.

Nå på høsten er fårikål et billig alternativ, og maten lager seg selv. Det er også bare å koke opp svære porsjoner, og ha rester til middag de neste dagene.

Frosne grønnsaker koster ikke spesielt mye, og frukt er faktisk ikke så dyrt som noen skal ha det til (25kr/kg for norske epler f.eks.).

Det trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt med sunn mat. Det handler om hva vi velger å bruke penger på. Selvfølgelig blir det dyrere jo bedre kvalitet det er på råvarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pakke med "god helg kylling" koster litt i overkant av 40kr, og er nok til to personer (med mindre du er meg og spiser hele selv).

Karbonadedeig er ikke så veldig dyrt om du styrer unna de dyreste merkene. Coop sin karbonadedeig koster under 100kr/kg.

Nå på høsten er fårikål et billig alternativ, og maten lager seg selv. Det er også bare å koke opp svære porsjoner, og ha rester til middag de neste dagene.

Frosne grønnsaker koster ikke spesielt mye, og frukt er faktisk ikke så dyrt som noen skal ha det til (25kr/kg for norske epler f.eks.).

Det trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt med sunn mat. Det handler om hva vi velger å bruke penger på. Selvfølgelig blir det dyrere jo bedre kvalitet det er på råvarene

Og epleslang, hehehehhehe. Trenger ikke ta mer enn to-tre epler av gangen, ikke mange som merker det. Ellers: når bonden har tatt sitt er det tritt fram for alle andre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...