Gå til innhold

Noen som ser debatten på NRK1 om lavkarbo


Eizs

Anbefalte innlegg

Jada, Drevon har gode poenger han også, og alle var jo enig i at forbruket av grønnsaker burde økes. Men det som er så dumt med Drevon, er at han må være så enten eller. Han kan virkelig ikke innse at folk trives på ulike kosthold, og at folk har ulike behov. I hans hode er statens anbefalinger det eneste riktige, og lavkarbo er helt riv ruskende galt og farlig. Han er så unyansert at jeg ikke finner ord! Nå sa han forsåvidt til han pensjonisten i publikum at hvis det funker for deg, så fortsett, men så var han raskt ute med å si at det er viktig å forholde seg til det som funker for flertallet. Nå har jeg ikke tall på dette, men jeg har en sterk mistanke om at lavkarbo funker for flere enn de norske anbefalingene gjør.

Kan tydligvis ikke lære en gammel forsker nye triks. Er nok tungt for han å gå tilbake på det han har vært så bastant på. Tror han trenger en klem jeg.

Den diskusjonen har jeg vært i med "ketolyse-folket" (de er verre enn Rom-folket i mine øyne, og må ikke gis verken støtte eller karbohydrater - da formerer de seg). Jeg er, on the record, utrolig teit som kan foreslå mer aktivitet som et ledd i å løse fedmeepidemien. Fedme eksisterte visstnok ikke før vi fikk mel, og har *ingen* ting å si at den eksploderte samtidig som det kom flere spillkonsoller/PC-er og folk begynte å kjøre ungene over alt. Jepp! I've been corrected! :p

Men seriøst, så er jo aktivitet alfa omega. Er man i god form, så er man sunn...mener jo jeg ;)

Ja helt enig, de skylder på alt utenom det som er saken: De er late!

Lest om så utrolig mange (særlig damer) som nekter å trene, fordi de spiser så lite karbs, det orker de rett og slett ikke. De blir jo slitene skal vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir jo slitene skal vite.

Off, dah! Kanskje jeg skulle bare avslutte forsøkene mine med å finne ut av hvorfor jeg holder på å svime av etter bentrening og heller bare bli hjemme og slappe av fordi det er mer "behagelig" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt skuffet/overrasket over at ingen drog "steinalder" kortet.. syns også det var ganske drøyt og kalle lavkarbo for et ekstremkosthold.. men det blir vel ekstremt for en som er vant til å spise 300g karbo og 10g protein hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk sett denne debatten på nett-tv nå. Jeg synes det viktig å skille mellom syke og friske mennesker og utrente og trente personer(altså folk som trener aktivt.) -> ulike dietter til ulike typer personer. De kom jo såvidt fram til det på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er ulike dietter for ulike personer, men jeg synes det og, den dag i dag, ikke kunne si en eneste positiv ting om lavkarbo - kurativt eller for vektnedgang- vitner om liten vilje til å fornye seg. Virker som mange er mer opptatt av å ha rett enn å komme frem til hva som er til folkets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på dette nå, og 15 minutter uti er det kun fedon som i det hele tatt har tatt opp at lav-karbo ikke nødvendig vis betyr at man er i ketose...Da kan man lure på nivået på folk, for Fedon er ikke akkurat mannen jeg stoler på når det gjelder treningskosthold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*argh* Hun brunette-greia som var der (ok, hun var litt søt) virker jo helt blokkert og forhåndsinntatt! Hun får jo Drevon til å se ut som en mild tviler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei...de som kom best ut av det var Drevon og Fedon, og ingen av dem har jeg mye sansen for. Hvorfor kunne ikke Lyle, Børge og Martin vært der?? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert. Tror ikke noen av de andre ville vært i stand til å spille håndball, så da er det sikkert henne...

Er enig i at hun er søt:thumbsup: Men som du er inne på så er hun siste sort i slike debatter; jeg tror at folk uten peiling ser på hun som en folkelig person med sunne holdninger og en som de kan forholde seg til, i motsetning til alle de ekstreme "ekspertene" hun har rundt seg. Selv om det meste hun sa ble motbevist så virker påstandene hennes veldig logiske for folk som er under gjennomsnitlig oppegående innen ernæring, tror jeg. Tror nok desverre at hun greide å overbevise noen som bare ville få bekrefte det de allerede "visste" fra før, på tross av hennes manglende kunnskap og evne til å se sammenhengen i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virkelig at Drevon kom godt ut av denne debatten?

I forhold til mitt inntryk kav ham, ja. Han hadde sine poenger og snakket om dem. Han var inne på mengden karbohydrater, ikke bare lav-karbo/høy-karbo osv.

Når alt kommer til alt synes jeg jo at alle hadde feil. Kosthold må tilpasses BÅDE personen OG aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nesten direkte sitat Fedon, som snakket om både individualisering og type idrett.

Han var så vidt innom forskjellige idretter etter dum-og-deilig snakket om det. Egentlig skremmende at folk i panelet så tvilende ut til at man kan løpe maraton i ketose, men...

Det som er poenget er at *ingen* av dem hadde individualisering som hovedpoeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var så vidt innom forskjellige idretter etter dum-og-deilig snakket om det. Egentlig skremmende at folk i panelet så tvilende ut til at man kan løpe maraton i ketose, men...

Det som er poenget er at *ingen* av dem hadde individualisering som hovedpoeng...

Må innrømme at jeg begynner å lure på om vi har sett på den samme debatten.

Noen sitater fra Fedon:

"Man må virkelig forstå at ikke alle mennesker er like.."

"Man må være udmyk for at det er mange veier å gå. Ikke alle trenger det samme til enhver tid"

"ingen eier sannheten, jeg eier ikke sannheten, ingen eier sannheten"

"jeg synes at her er det individualitet...jeg er helt..og det er masse studier som kommer etterhvert på behov for individualisering og på genetikk..utvilsomt og fremtiden er der"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...