Gå til innhold

sukk...


silje_kristine

Anbefalte innlegg

Hei, er ei jente på 21 år. veier 62 kg og er 175cm.. Jeg vil ned i vekt, og holde vekten! Jeg så for meg 55kg. De fleste har ei idealvekt sant? Jeg er ingen ekspert, og trenger gode råd om både kosthold og trening.

Jeg trener minst 3 ganger i uka, men merker ingen ting på vekta annet enn at den går oppover. Og ja, jeg vet at muskler veier mer enn fett, men jeg vet det går ann å gå ned i vekt uansett hvor tynn man er, uten å miste så mye muskler. Så på den PSMF-dietten, men når man ikke går på diett lengre vill man vell automatisk gå opp i vekt igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør om endel det ikke går an svare på.

Idealvekt er egentlig ikke et bekgrep det går an å bruke. Ideal for hvem ? Ønsker du være stor og sterk, langsmal eller regelrett skinny ?

Det går ikke an å gå ned i vekt uansett hvor tynn du er. Til slutt er du så tynn at du dør, så svaret er NEI. Det du kanskje EGENTLIG lurer på, er om de fleste kan gå nede i vekt, og da er svaret JA, de fleste har noen gram fett ett eller annet sted som kan fjernes om de ønsker det.....

PSMF dietten er en kickstart. Om grunnen til at man veier for mye er at man sitter i sofaen og eter potetgull, er det neppe vits i å bruke PSMF for å få en rask vektreduksjon. Men det er jo hva du gjør som bestemmer hvordan du blir seeende ut / sammensatt etter nedgang, det er vel relativt åpenbart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en BMI på 20 og anser din idealvekt til å være ved en BMI på 18, som per definisjon er undervektig.

Det er greit at BMI er et litt teit mål for enkeltindividet, men i ditt tilfelle tror jeg du heller skal fokusere på å bygge litt muskler og se litt bort ifra tallet på vekten, for du bør ikke nødvendigvis veie mindre enn du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Jeg vil skyte inn på generelt grunnlag at de fleste jenter er veldig opptatt av å absolutt måtte veie "runde tall", hva om 59 kilo er da du ser best ut? hvorfor skal man absolutt sikte på 55 bare fordi det er et fint rundt tall. 5 og 5 kg for en jente på rundt 60 kilo er mye, det er noe helt annet for en jente på 60kg å gå ned 5kg en en på 100kg. I første scenario er det opp mot 10% av total kroppsvekt, mens i siste er det 5% av total kroppsvekt.

Dessuten er du ganske høy, og 62kg er ikke mye i utgangspunktet. Jeg ville heller trent bra, spist bra og sett i speilet :) Det er ingen fasit på hva "idealvekt" er, da to stk på lik høyde og lik vekt kan se totalt forskjellig ut pga sammensettningen av muskelmasse og fett.

Og en aldri så liten korreksjon, muskler og fett veier det samme, men massetettheten til muskler er større, ergo vil ett kilo muskler og et kilo fett veie det samme, men plassen den ene tar opp er mindre en den andre. Samme som at et kilo fjær vil trenge en mye større eske en et kilo jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ei jente på 21 år. veier 62 kg og er 175cm.. Jeg vil ned i vekt, og holde vekten! Jeg så for meg 55kg. De fleste har ei idealvekt sant? Jeg er ingen ekspert, og trenger gode råd om både kosthold og trening.

Jeg trener minst 3 ganger i uka, men merker ingen ting på vekta annet enn at den går oppover. Og ja, jeg vet at muskler veier mer enn fett, men jeg vet det går ann å gå ned i vekt uansett hvor tynn man er, uten å miste så mye muskler. Så på den PSMF-dietten, men når man ikke går på diett lengre vill man vell automatisk gå opp i vekt igjen??

175cc og 55 kg betyr at at faktisk vil havne i "undervektig" katagorien. Nå er ikke BMI noe en skal se utelukkende på, fordi det ikke sier noe om hvordan kroppen din er sammensatt. Men når en havner på undervektig-siden så er det ikke noe å strebe etter. Jeg tror at du heller bør drite i vekta, trene tung styrketrening og spise god og ren mat. Da vil kroppen bli strammere, og du vil se slankere ut.

Idealvekt - personlig mener jeg at alle har en "matchvekt" hvor kroppen trives. En slik vekt er sunn og normal for kroppen din, og er en vekt som gjør at du fungerer. Alle kan endre vekten sin, men om du f.eks presser deg ned i 55 kilo - som er for lite - så vil du sannsynligvis måtte leve ganske sstrengt (både med trening og spising) for å holde den der. En "sunn" og naturlig vekt er stabil - og tillater deg å skeie ut en gang i blandt uten at det gir særlig utslag. Dvs: at en sunn kropp har en forbrenning som også fungerer optimailt. Noen uker med utskeielser (type ferie) takles bedre ved at kroppen fort kommer tilbake til normalen når du er tilbake i rutinene. Dersom du har en kropp som lenge har levd i underskudd og mye trening for å holde en for lav vekt vil noen uker med ferie (god mat, litt mindre trening) gjøre større utslag. Dette er jo da tegn på at kroppen ikke har det helt bra, og at vekten ikke er naturlig for deg... Og hvem vil vel leve med å konstant måtte passe på hva en spiser??

MAT - spis NOK (hvis ikke får du lite utbytte av treningen) og "rent". Rent som i å holde seg til mest mulig ubehandlet mat. Rent kjøtt framfor farseprodukter, grovt brød dersom du spiser brød. Havregryn framfor cornflakes o.l. Frukt, grønnsaker, fisk, egg o.l =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ringer en alarm i mitt hode når du vil veie mindre enn du allerede gjør! :confused: 175 lang og 63 kg tilsier at du allerede er meget slank om ikke tynn.. Vil du ned vekt eller få en finere kropp? :)

Som du selv påpeker veier muskler mer enn fett. Hva med å kaste vekta i søpla, skaffe et målebånd og speil:)? Vekt er bare et tall, og KUN det. Jeg forstår deg kjempe godt, henger meg selv så mye opp i vekt til tider at jeg blir helt ubrukelig til noe annet enn å veie meg..

Hvordan trener du:)? Og hvordan spiser du:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

TUSEN takk for mange gode svar. Trodde ikke noen hadde svaret på innlegget, så har ikke sett alle svar før jeg tilfeldigvis skummet igjennom mailen min.. men uansett

Jeg trener minst 3 ganger i uka og det har jeg også gjort lenge nå. Føler jeg prøver alt men får det ikke til, jeg rikker meg ikke fra vekta. (går heller opp i vekt) noe som er veldig frustrerende, særlig når dette absolutt ikke er målet mitt. Jeg prøver så godt jeg kan å spise sunt, og holde meg unna søtsaker. Jeg trener helst styrke og springer en del på mølla. jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør feil. Jeg skulle gjerne strammet opp her og der.. men ikke bli større.

syns det er utolig fint å være tynn, men fit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil skyte inn på generelt grunnlag at de fleste jenter er veldig opptatt av å absolutt måtte veie "runde tall", hva om 59 kilo er da du ser best ut? hvorfor skal man absolutt sikte på 55 bare fordi det er et fint rundt tall. 5 og 5 kg for en jente på rundt 6 kilo er mye, det er noe helt annet for en jente på 60kg å gå ned 5kg en en på 100kg. I første scenario er det opp mot 10% av total kroppsvekt, mens i siste er det 5% av total kroppsvekt.

Dessuten er du ganske høy, og 62kg er ikke mye i utgangspunktet. Jeg ville heller trent bra, spist bra og sett i speilet :) Det er ingen fasit på hva "idealvekt" er, da to stk på lik høyde og lik vekt kan se totalt forskjellig ut pga sammensettningen av muskelmasse og fett.

Og en aldri så liten korreksjon, muskler og fett veier det samme, men massetettheten til muskler er større, ergo vil et kilo muskler og et kilo fett veie det samme, men plassen den ene tar opp er mindre en den andre. Samme som at et kilo fjær vil trenge en mye større eske en et kilo jern.

Er ikke opptatt av å veie et rundt tall... Men veide 54-55 kg for under et år siden.. og følte meg veldig bra da.. men plutselig "raste" jeg bare opp i vekt.. og det er veldig frustrerende når man vet man kan veie mindre, og se bra ut.. var ingen som sa jeg så tynn ut heller, så følte ikke jeg så stygg-tynn ut.. jeg har i tillegg et ganske anstrengt forhold til mat, så spiser ikke hva som helst.. altså snop og "dritmat" prøver jeg å holde meg unna.

skal man noen gang bli fornøyd.... blææ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ringer en alarm i mitt hode når du vil veie mindre enn du allerede gjør! :confused: 175 lang og 63 kg tilsier at du allerede er meget slank om ikke tynn.. Vil du ned vekt eller få en finere kropp? :)

Som du selv påpeker veier muskler mer enn fett. Hva med å kaste vekta i søpla, skaffe et målebånd og speil:)? Vekt er bare et tall, og KUN det. Jeg forstår deg kjempe godt, henger meg selv så mye opp i vekt til tider at jeg blir helt ubrukelig til noe annet enn å veie meg..

Hvordan trener du:)? Og hvordan spiser du:)?

Jeg trener minst 3 ganger i uka og det har jeg også gjort lenge nå. Føler jeg prøver alt men får det ikke til, jeg rikker meg ikke fra vekta. (går heller opp i vekt) noe som er veldig frustrerende, særlig når dette absolutt ikke er målet mitt. Jeg prøver så godt jeg kan å spise sunt, og holde meg unna søtsaker. Jeg trener helst styrke og springer en del på mølla. jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør feil. Jeg skulle gjerne strammet opp her og der.. men ikke bli større.

syns det er utolig fint å være tynn, men fit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...