Gå til innhold

Spørsmål om proteiner!


SiljeBabyphat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1. Spiser du proteiner i form av mat, så er svaret nei, det er umulig. <-- ( i alle praktiske hensyn )

2. Tja. 1,5-2gram pr kg fettfri masse kan være en start ifølge de som kan dette...

3. Tja, animalske produkter, alt av kjøtt ( ikke bare kylling, men også svin, okse ) fisk, alt av meieriprodukter som melk, ost og yoghurter, cottagecheese er en bra kilde ( eter sikkert 20 bokser av dette i uka selv )

Det fins endel proteiner i soya, bønner, erter, linser og ikke minst i sopp, men kvaliteten er omdiskutert, og generelt sett lavere enn i kjøtt / animalske produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var 2-3g proteiner per kg kroppsvekt jeg? Eller er det bare for menn?

Har et spørsmål å legge til; Har økt protein inntaket mitt de siste to ukene og har ligget i kalori underskudd. Men har ikke gått ned mer enn 300g totalt. Har hørt at proteiner binder vann i kroppen, kan dette ha en del av skylda?? Har også begynt å drikke kaffe, noe jeg ikke har gjort før. Men det skal vel ha motsatt effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell glykogen som binder vann i kroppen om jeg husker riktig, derav "flush" effekten ved lavkarbo når glykogenlagrene tømmes. Ved svært stort proteininntak vil noe av proteinet omdannes til karbohydrater, men det skjer vell hovedsaklig ved lavt karboinntak. På ulike fasteprotokoller kan også dette skje og gjøre at glykogenlagrene ikke tømmes i samme grad.

Ved enkelte sykdommer og nyreproblemer bør man være forsiktig med høyt inntak, men dette gjelder et fåtall og antageligvis ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke høyt protein inntak, jeg holder på å stige ettersom jeg oppdaget at jeg lå på bare usle 45-50g før, nå har jeg økt til 60-80g og jobber stadig med å finne måter å få inn mer proteiner på uten å overstige kaloriinntaket mitt på 1200. (157cm/54kg, har tidligere hatt en trivselsvekt på 48kg som jeg skal tilbake til) Jeg er veldig lite glad i kjøtt, men skal prøve å erstatte mer ris og brød med kylling, nøtter, melk ol. Sjekket opp proteinpuleveret mitt nå og det ser ut som jeg har gjort en litt dårlig deal der, mye carbs og lite protein så burde finne meg et nytt et:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chi: Om du liker mandler og peanøtter inneholder de 25-30 gram protein pr 100 gram. Høres litt ut som du har fått deg en gainer og ikke vanlig proteinpulver. Whey 80 og 100 fra www.gymgrossisten.no er rimelige og har grei smak, men du bør visst styre unna vanilje ifølge mange. Mange typer fisk som sei, laks, torsk osv inneholder svært mye protein (rundt 20 gram pr 100 gram). 100 gram røykelaks om du liker det er en bra proteinkilde. Litt havregryn er også ok, 13 gram pr 100 gram, bland i litt frø og evt bland det med mager keasam og bær og du har en solid proteinkilde der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Er i utlandet og da har jeg bare måtte ta til takke med det jeg har funnet i butikkene her.

Den første jeg har brukt har vært den her: Proflex Isolate Whey - Chocolate: http://www.myfitnesspal.com/food/calories/proflex-isolate-whey-1014774

Den andre kjøpte jeg i går og heter Maxx essentials Whey Maxx Triple Chcolate: https://www.svncanada.com/product/478/maxx-essentials-whey-maxx-5lbs

Smaken er mektig, fryktelig søt og jeg er så kvalm etterpå at det føles ut som jeg har spist en kg med sjokolade. Så når jeg satt der tenke jeg at dette var for sært til å være sant, kan jo umulig gå ned i vekt av dette her.. Jeg bruker 1 scoop og ifølge etiketten min så står det 140kcal og 24g protein. Det virker litt unødig mye carbs? Synes å huske at det jeg brukte i norge hadde et lavere nivå men da ført jeg ikke matlogg på diett.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erm, jeg er 162cm og 56kg og spiser cirka 120g prot daglig, noen ganger mer, er det waaay mer enn jeg burde? Hadde ikke hørt det med fettfri masse før, trodde man skulle gange med vekta bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vell glykogen som binder vann i kroppen om jeg husker riktig, derav "flush" effekten ved lavkarbo når glykogenlagrene tømmes. Ved svært stort proteininntak vil noe av proteinet omdannes til karbohydrater, men det skjer vell hovedsaklig ved lavt karboinntak. På ulike fasteprotokoller kan også dette skje og gjøre at glykogenlagrene ikke tømmes i samme grad.

Ved enkelte sykdommer og nyreproblemer bør man være forsiktig med høyt inntak, men dette gjelder et fåtall og antageligvis ikke deg.

1 gram karbohydrat binder 3g vann for å danne glykogen i musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på vekten din har du sannsynligvis ca. 52-56 kg FFM, med mindre du aldri har brukt kroppen i hele ditt liv (satt på spissen).

Tja, en jente som aldri har brukt kroppen sin har vel strengt tatt ikke en fettprosent på 12,5-19, men heller en del over dette...

1. Kan man spise for mye?

2. Hvor mye bør jeg spise når jeg jobber for å redusere fettmengde og bygge muskler? 174cm og 64 kg hvis det har noe å si

2. Hva er det mye proteiner i, bortsett fra egg og kylling? Hater egg og er drittlei kylling...

1. Det er vanskelig å spise for mye proteiner, så dette er ikke noe du skal bekymre deg for. Proteiner gir mer metthet, så et økt inntak vil være med på å redusere det totale energiinntaket.

2. Det kommer an på aktivitetsnivået ditt. Hvis du logger kostholdet ditt i en periode og følger med på vekten, så kan du ta utgangspunkt i dette og øke/redusere ved behov.

3. Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, bønner/belgfrukter, soya, proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du kan ha godt utbytte av proteinpulver ettersom du har problemer med enkelte matvarer. Går an å lage superproteinsmoothier, der kan du selv tilpasse konsistensen enkelt. Du bare tilsetter proteinpulver som et supplement/i tillegg. Har ikke laget så mange proteinsmoothier selv, men har kjøpt noen på SmoothieExchange i Oslo. De kan lett bli et helt måltid :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...