Gå til innhold

Tynn og muskelvekst?


Ørjan Antonsen

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg er en nokså tynn person med sykt god forbrenning, og trener 3-4ganger i uka.

Problemet mitt er at uansett hvor mye jeg spiser og hvor mye jeg trener legger jeg ikke på meg muskler (testet weightgainer uten effekt).. Kjenner jeg blir sterkere, men får ikke større muskler. Er det noen som har tips til diett, og eller treningsprogram? trener med en kompis som hadde litt mer fett på kroppen enn meg, og vi ser tydelige forskjeller selv om at vi trener omtrentlig likt, med både antall kilo, reps og øvelser. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gainer er dessverre ikke noe mirakelmiddel som gjør at du automatisk går opp i vekt. Går du ikke opp i vekt, så spiser du ikke nok, så enkelt er det :) Selv om du har såkalt "syk forbrenning", og "samme hva jeg spiser så går jeg ikke opp i vekt", så er løsningen enkel, spis mer :)

Hvordan ser kostholdet ditt ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2-3stk brødskiver med kjøttpålegg + 3-4dl melk

Middag: 250-300g kylling eller kjøttdeig med enten litt ris/2stk poteter + salat.

Etter trening: 1 shake med proteinpulver blandet i melk. ca 6.5dl

kvelds: 2-3 stk brødskiver med kjøttpålegg og ca 2dl melk.

Dette er ca det jeg inntar iløpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du ikke går opp i vekt :)

Skipper du alltid lunsj?

Erstatt brødskiver med egg og bacon, havregryn, middagsrester osv.

Drikk helmelk til alle måltider (minst 1/2 liter per måltid er en grei start).

"Litt ris" til middag bør bli til MASSE ris, og kjøttmengden i en middag bør være 400gram+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: 2-3stk brødskiver med kjøttpålegg + 3-4dl melk

Middag: 250-300g kylling eller kjøttdeig med enten litt ris/2stk poteter + salat.

Etter trening: 1 shake med proteinpulver blandet i melk. ca 6.5dl

kvelds: 2-3 stk brødskiver med kjøttpålegg og ca 2dl melk.

Dette er det jeg inntar iløpet av en dag ca.

du er ikke i nærheten. dette er alt for lite. Den middagen din burde du spist 4 ganger om dagen. Jeg er nok større enn deg, men jeg spiser mer enn deg på ett måltid enn hva du gjør på en hel dag.. Kjørte maten din inn i skjemaet på diett.no, og uten shaken ligger du på under 1200 kcal pr dag. Jeg spiser 1350 kcal bare i dagens første måltid!

Skal du legge på deg muskler, må du virkelig spise som om det er jobben din. Ikke slutt å spise fordi du ikke er sulten lenger. Slutt å spise når du har nådd kaloriene du trenger. Og dropp brødskivene, spis masse egg og kjøtt, til hvert eneste måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke i nærheten. dette er alt for lite. Den middagen din burde du spist 4 ganger om dagen. Jeg er nok større enn deg, men jeg spiser mer enn deg på ett måltid enn hva du gjør på en hel dag.. Kjørte maten din inn i skjemaet på diett.no, og uten shaken ligger du på under 1200 kcal pr dag. Jeg spiser 1350 kcal bare i dagens første måltid!

Skal du legge på deg muskler, må du virkelig spise som om det er jobben din. Ikke slutt å spise fordi du ikke er sulten lenger. Slutt å spise når du har nådd kaloriene du trenger. Og dropp brødskivene, spis masse egg og kjøtt, til hvert eneste måltid

Åh, helvete, spiser jeg virkelig så lite? får bare putte i meg mat til det kommer ut av ørene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne posten med et spørsmål rundt det samme. Hvor mye er det mulig å legge på seg i løpet av en uke når man trener?

Å skrive ned hva man spiser en uke hjelper veldig på å få frem bildet av hvor mye du faktisk spiser. Jeg hadde også "syk" forbrenning, men etter litt loggføring så fant jeg ut at jeg bare ikke spiste nok rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne posten med et spørsmål rundt det samme. Hvor mye er det mulig å legge på seg i løpet av en uke når man trener?

Å skrive ned hva man spiser en uke hjelper veldig på å få frem bildet av hvor mye du faktisk spiser. Jeg hadde også "syk" forbrenning, men etter litt loggføring så fant jeg ut at jeg bare ikke spiste nok rett og slett.

kommer jo ann på hvor mye man spiser. Går fint å legge på seg 1 kg i uka, dersom man er 7000 kcal i overskudd. Hvor mye av dette som er muskler derimot, vil variere fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på denne posten med et spørsmål rundt det samme. Hvor mye er det mulig å legge på seg i løpet av en uke når man trener?

Å skrive ned hva man spiser en uke hjelper veldig på å få frem bildet av hvor mye du faktisk spiser. Jeg hadde også "syk" forbrenning, men etter litt loggføring så fant jeg ut at jeg bare ikke spiste nok rett og slett.

Som larskr sier så kommer det veldig an på, kan bruke meg selv som eksempel. Gikk opp ca 3 kilo på 5 uker, samtidig som jeg gikk en 1kilo ned i fett. Kreatin skal også ha noen av æren for dette, ettersom jeg hadde omtrent 2l mer kroppsvann. Dette var uten ekstrem spising, men har selvfølgelig et høyere matinntak jo mer aktivitet jeg er i løpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
du er ikke i nærheten. dette er alt for lite. Den middagen din burde du spist 4 ganger om dagen. Jeg er nok større enn deg, men jeg spiser mer enn deg på ett måltid enn hva du gjør på en hel dag.. Kjørte maten din inn i skjemaet på diett.no, og uten shaken ligger du på under 1200 kcal pr dag. Jeg spiser 1350 kcal bare i dagens første måltid!

Skal du legge på deg muskler, må du virkelig spise som om det er jobben din. Ikke slutt å spise fordi du ikke er sulten lenger. Slutt å spise når du har nådd kaloriene du trenger. Og dropp brødskivene, spis masse egg og kjøtt, til hvert eneste måltid

Hei! Er det mulig å stille deg et spørsmål 'larskr' ? Hvor mange kalorier ligger du på pr. dag ca??[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kopier hvor mye andre spiser. Forsøk heller å få en oversikt over hva en selv spiser i dag. Sørg for at det er nok proteiner i alle måltider og øk kaloriene gradvis til du begynner å se resultater. Om det er 2500 eller 7000 kalorier som skal til er uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kopier hvor mye andre spiser. Forsøk heller å få en oversikt over hva en selv spiser i dag. Sørg for at det er nok proteiner i alle måltider og øk kaloriene gradvis til du begynner å se resultater. Om det er 2500 eller 7000 kalorier som skal til er uvesentlig.
Hadde ikke tenkt til å kopiere det =) Men interessant å se på han, hvis han nevner vekt, høyde, kaloriinntak, så kan jeg sammenligne med hva jeg kan trenge. Hvis jeg veier 60 og han 120 har jeg ingen effekt av å kopiere inntaket. Jeg spiser vanlig kost, tenker ikke på 400gram her MÅ jeg ha ellers er treningsdagen ødelagt. Mitt kosthold ligger nok på det samme som Ørjan Antonsen tenker jeg, + lunch, og han fikk beskjed om at hans totale inntak bare var frokost eller et måltid for en annen person. Så man kan ta så feil, og hvis det er muskler man vil bygge, ja så må man nok spise deretter og ikke stoppe med bare metthetsfølelsen. Men hvordan finne ut hvor mange kalorier jeg trenger, eller for den saks skyld proteiner? Kan følge 2g/pr. kroppsvekt regelen. Men jeg kan også spise kyllingfilet og kjøttdeig til jeg kaster opp. Men hvor er hva jeg trenger og hvor er hva som er for mye? Jeg regner med at det som det blir overflod av kvitter kroppen seg med og går til ingen nytte?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt til å kopiere det =) Men interessant å se på han, hvis han nevner vekt, høyde, kaloriinntak, så kan jeg sammenligne med hva jeg kan trenge. Hvis jeg veier 60 og han 120 har jeg ingen effekt av å kopiere inntaket. Jeg spiser vanlig kost, tenker ikke på 400gram her MÅ jeg ha ellers er treningsdagen ødelagt. Mitt kosthold ligger nok på det samme som Asle Bøe tenker jeg, + lunch, og han fikk beskjed om at hans totale inntak bare var frokost eller et måltid for en annen person. Så man kan ta så feil, og hvis det er muskler man vil bygge, ja så må man nok spise deretter og ikke stoppe med bare metthetsfølelsen. Men hvordan finne ut hvor mange kalorier jeg trenger, eller for den saks skyld proteiner? Kan følge 2g/pr. kroppsvekt regelen. Men jeg kan også spise kyllingfilet og kjøttdeig til jeg kaster opp. Men hvor er hva jeg trenger og hvor er hva som er for mye? Jeg regner med at det som det blir overflod av kvitter kroppen seg med og går til ingen nytte?

Poenget mitt er at selv om lars skulle legge på seg muskler med 3678 kalorier til dagen er det ikke sikkert du vil gjøre det. Kanskje må du over 4000, eller kanskje det holder lenge med 3000. Du trenger ikke tenkte kalorier heller. Bare spis mer enn du gjør i dag hvis du ikke går opp i vekt.

Proteiner så er alt mellom 2-3 gram pr kg kroppsvekt fint. Det er ikke noen poeng i å overdrive proteinmengden noe over dette. Proteiner metter mye og 2-3 gram pr kg er mer enn nok for å makse proteinsyntesen. Resten av kaloriene kan komme fra karbohydrater og fett.

Hvordan du finner ut hvor mye du må spise er bare å spise litt mer hver uke fram til du ser vekta øker og musklene popper fram. Dersom du vil unngå for mye fettlagring kan du skaffe en fettklype og følge med litt der også, men det er sannsynligvis ikke noe stort problem dersom du har problemer med å gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det mulig å stille deg et spørsmål 'larskr' ? Hvor mange kalorier ligger du på pr. dag ca??[

kommer an på hva målet for øyeblikket er. Har vel en BMR på ca 3000 kcal, så hva jeg spiser ligger på melleom 3500 og 2500 avhengig om jeg vil opp eller ned. Nå skal jeg ned, og ligger på ca 2300 til 2500, og spiser etter Leangains periodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...