Gå til innhold

Jeg "skeier" ALDRI UT!


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg tror tittelen er noe den del folk - kanskje damer i særdeleshet - bør sette seg ned og tenke over. Hva er å "skeie" ut? Egentlig?

Ok, jeg spiser lavkarbo. Det betyr at jeg tenker ikke en dritt over hvor mange karbo jeg får i meg pr dag, men jeg spiser mat som gir meg mye næring - musklene skal jo ha næring, blant annet. Det betyr mye grønnsaker, kjøtt, innmat, egg, fisk og skalldyr. Noe bær og kanskje litt ost om jeg har lyst. Ergo er det liten plass til sånt tull som brød - hva inneholder det av næring som det overnevnet ikke gir meg?

Så BASISEN min er dette kostholdet. Om jeg en dag øker nivået av et makronæringsstoff som heter karbohydrater, la oss si jeg drikker en cola og spiser 2 stykker bløtkake, ja, så "skeier" jeg ikke ut. Jeg spiser simpelthen mat, men det inneholder ikke den næringen jeg VANLIGVIS spiser. Jeg spiser bare en type mat som inneholder svært lite næring, men mye energi. Det er ikke å skeie ut - det er kun at en forandrer sammensetningen på kosten i den stunden.

Å skeie ut, er å forandre sammensetningen på den måten at DET blir BASIS. Da er kostholdet kommet ut å kjøre, og likeså helsen. DA har man skeiet ut.

Så, det finnes altså ingen "sprekker" eller "utskeielser". Tygg litt på det - bon apetit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at dette, som de fleste tanker og meninger om kost og trening er individuelt. Jeg ser på en sprekk eller utskeielse som å spise noe som ikke var planlagt på en allerede oppsatt plan

Men de fleste mennesker har ingen "plan". De spiser som regel i et fastsatt regime, for eksempel grovt og magert, men utover det spiser de til de er mette. For meg er en plan en noenlunde godt skissert dag, med planlagt antall brødskiver, 3 hekto kjøtt, 2 hekto magar ost, 5 egg, osv osv. Er en konkuransemenneske i en eller annen sportsgren som krever kontroll på vekta, som du er, så er det èn ting. De fleste mennesker spiser nok ikke så planlagt :), men likevel i et slags "regime"...for de må jo passe vekta (eller helst gå ned noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også lavkarbo, høres ut som jeg spiser omtrent som deg. For meg fungerer det best å ikke spise den bløtkaka eller drikke den brusen, men nå har jeg så og si aldri søtsug heller og jeg har faktisk ikke lyst på. Det betyr ikke dermed sagt at jeg er livredd for å "skeie ut". Men det frister ikke, og denne måten å leve på fungerer for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver og få i meg nok proteiner jeg, thats it. og klarer man det i løpet av en dag, kun gjennom kostholdet, har du nok og henge fingra og kjeften i.. for det skal faktisk ganske mye eting til.. :D Og faktum er at om du skal ha rundt 3000kcal og 250g ++ proteiner så er det ikke plass til så mye karbohydrater, og i alle fall ikke fra kilder som godteri kaker brus osv.. Men nå er ikk jeg fanatisk opptatt av dette her da, bedre og ta det med ro og leve livet og heller bruke tia på og gå ned i vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøver og få i meg nok proteiner jeg, thats it. og klarer man det i løpet av en dag, kun gjennom kostholdet, har du nok og henge fingra og kjeften i.. for det skal faktisk ganske mye eting til.. :D Og faktum er at om du skal ha rundt 3000kcal og 250g ++ proteiner så er det ikke plass til så mye karbohydrater i form av søppelmat..

Kjenner meg igjen her ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også lavkarbo, høres ut som jeg spiser omtrent som deg. For meg fungerer det best å ikke spise den bløtkaka eller drikke den brusen, men nå har jeg så og si aldri søtsug heller og jeg har faktisk ikke lyst på. Det betyr ikke dermed sagt at jeg er livredd for å "skeie ut". Men det frister ikke, og denne måten å leve på fungerer for meg...

Helt enig med deg der! Vil ikke si jeg spiser ekstrem lavkarbo, spiser brød til matpakke iblant, men jeg er bevist på hva jeg bruker av pålegg (kjøttpålegg, ost, egg osv) og hva jeg lager middagen av. Etter at jeg endret til dette, er søtsuget borte, og dermed er det veldig lett å fortsette å spise på denne måten. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også lavkarbo, høres ut som jeg spiser omtrent som deg. For meg fungerer det best å ikke spise den bløtkaka eller drikke den brusen, men nå har jeg så og si aldri søtsug heller og jeg har faktisk ikke lyst på. Det betyr ikke dermed sagt at jeg er livredd for å "skeie ut". Men det frister ikke, og denne måten å leve på fungerer for meg...

Nei... det FUNGERER ikke noe særlig å spise brus og bløtkake - den dagen dropper jeg å trene som regel, fordi kroppen da ikke har "trykket" som den får under fullstendig fettdrift - men det er ok med litt treningsfri også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ops da. Traff jeg noe, eller...? Kunne du utdype, jeg skjønte ikke bæret av hva du mener egentlig?

Poenget var vel at HannePanne (og jeg) ikke helt skjønner hvor du vil med innlegget ditt;) Du har en definisjon på utskeielse som fungerer for deg, ja det er fint, men det er kanskje ikke likt for alle? Det du sier er jo at man kun skeier ut dersom man virkelig driter på draget og endrer hele livsstilen til det verre, mens at en liten "sprekk" i ny og ne ikke kan ses på som et utskeielse. I bunn og grunn er vel dette et definisjonsspørsmål? Og det kan godt være at jeg ser på en "sprekk" som det samme som å "skeie ut", men betyr det at min oppfatning (eller levemåte) er feil av den grunn?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel at HannePanne (og jeg) ikke helt skjønner hvor du vil med innlegget ditt;) Du har en definisjon på utskeielse som fungerer for deg, ja det er fint, men det er kanskje ikke likt for alle? Det du sier er jo at man kun skeier ut dersom man virkelig driter på draget og endrer hele livsstilen til det verre, mens at en liten "sprekk" i ny og ne ikke kan ses på som et utskeielse. I bunn og grunn er vel dette et definisjonsspørsmål? Og det kan godt være at jeg ser på en "sprekk" som det samme som å "skeie ut", men betyr det at min oppfatning (eller levemåte) er feil av den grunn?...

Nei og atter nei. Det var nok et bevis på at jeg må forbedre måten jeg skriver på. Det jeg mente: Mange sliter med vekt, enten innbilt eller ei - og får stooore samvittighetskvaler når de går på en "sprekk" eller skeier ut med en is eller en halv kald cola. En anger som fører med seg store kvaler i flere dager. Derfor laget jeg et innlegg med tanke på at det finnes ingen sprekk...see ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "skeier" ut når jeg spiser for kun for sjela. Alltså mat kroppen egentlig ikke har noen nytte av men som allikevel gjør meg godt. Som en sjokolade i ny og ned. Sprekker gjør jeg hvis jeg er på diett og spiser noe jeg ikke skal.

Du kan jo skeie ut på mange måter ikke bare med mat. I dag skeiet jeg litt ut og kjøpte meg ei ny bukse. Jeg skeiet litt ut og unnet meg det. Jeg forbinder å skeie ut med litt "guilty pleasure" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...