Gå til innhold

Hvor viktig er egentlig restitusjon?


Juli

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvor viktig egentlig restitusjon er?

-Er det virkelig nødvendig å ta en hel dag pause fra trening? Her sikter jeg til dager hvor man både trener kardio og de fleste muskelgruppene.

-Hva skjer med kroppen hvis jeg kjører på 7 dager i uken med morgen og kveldsøkt uten en hel dag pause?

-Hvis jeg trener torsdag morgen og onsdag kveld, kan det regnes som lang nok pause imellom?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke klarer å prestere like bra på øktene som jeg har gjort tidligere. Det kan ha med at jeg ikke har trent på 2 uker(pga reise) og det kan ha med kosthold å gjøre, men jeg er litt nysgjerrig på om det kan ha med mangel på restitusjon i tillegg?

-Hvis det er kosthold, hva bør jeg spise for å yte mest mulig på trening uten at det står i veien for vekttap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva behovet for restitusjon er avhengig av flere faktorer som treningstoleranse, søvn, annet stress ect. Du kan gjerne trene flere dager på rad, men du bør ikke trene samme muskelgrupper 2 dager etter hverandre når du trener styrke. Det kan være at du presterer dårligere pga. lite mat, for mye trening, lite søvn eller flere andre årsaker. Hvis du føler deg utvilt og vet at du spiser nok er det ikke noe å bekymre seg for at prestasjonen går litt ned, det kan skje nå og da. Hva spiser du sånn ca og hvor mye trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ako Rahim (som vant demo-VM i athletic fitness) trener 4-5 timer hver dag fordelt på 3 økter.

Mikael Hollsten (en annen av Sveriges beste AF-utøvere) har en blogg som heter "Aldrig vila". Navnet taler for seg selv.

Noen mennesker takler tydeligvis veldig mye trening.

MEN i og med at du merker nedgang i prestasjonene så er det nok et signal om at du bør trene litt mindre.

Hvis målet ditt er vekttap så bør du nok fokusere mer på kostholdet framfor det å ta deg helt ut på trening hver dag :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva behovet for restitusjon er avhengig av flere faktorer som treningstoleranse, søvn, annet stress ect. Du kan gjerne trene flere dager på rad, men du bør ikke trene samme muskelgrupper 2 dager etter hverandre når du trener styrke. Det kan være at du presterer dårligere pga. lite mat, for mye trening, lite søvn eller flere andre årsaker. Hvis du føler deg utvilt og vet at du spiser nok er det ikke noe å bekymre seg for at prestasjonen går litt ned, det kan skje nå og da. Hva spiser du sånn ca og hvor mye trener du?

Det går i musli, litt frukt, litt knekkebrød og varierende middag. Har ikke helt kommet inn igjen i det "ekstremt" påpasselige kostholdet jeg hadde, men det kommer nok.

Jeg trener mandag-lørdag. Jogger om morgenen noen ganger, ellers er det spinning, X-fit, styrke og corebar(kjernemuskulatur, balanse og kondisjon), men etter å ha fått mange"tips" om at styrketrening øker forbrenningen har jeg begynt å trappe opp på det.

Du sier: ikke de samme muskelgruppene på styrke, men hvordan er det å trene kardio flere dager på rad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ako Rahim (som vant demo-VM i athletic fitness) trener 4-5 timer hver dag fordelt på 3 økter.

Mikael Hollsten (en annen av Sveriges beste AF-utøvere) har en blogg som heter "Aldrig vila". Navnet taler for seg selv.

Noen mennesker takler tydeligvis veldig mye trening.

MEN i og med at du merker nedgang i prestasjonene så er det nok et signal om at du bør trene litt mindre.

Hvis målet ditt er vekttap så bør du nok fokusere mer på kostholdet framfor det å ta deg helt ut på trening hver dag :).

Er klar over at jeg må få bedre kosthold, men jeg personlig trenger å føle at jeg gir alt på trening bare for å være fornøyd. Jeg pleier å ha en utrolig energi og lyst til å trene, men det har dabbet litt av.

Peiling på PF meal replacements? Om det er nok energi i den til å prestere bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsåvidt trene cardio flere dager på rad, men jeg ville ikke trent mange og harde økter type intervall flere dager etter hverandre. Jeg synes du trener veldig mye. Et bra styrkeprogram 2- 3 ganger i uka, en liten intervalløkt og en rolig gåtur for eksempel er nok. Og spis nok mat! Hvis du trener for mye og spiser for lite vil kroppen begynne å jobbe mot deg. Tung styrketrening gir deg flott og stram figur. Overdreven mengde kondisjonstrening gir deg ingenting i lengden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er klar over at jeg må få bedre kosthold, men jeg personlig trenger å føle at jeg gir alt på trening bare for å være fornøyd. Jeg pleier å ha en utrolig energi og lyst til å trene, men det har dabbet litt av.

Peiling på PF meal replacements? Om det er nok energi i den til å prestere bra?

Måltidserstattere generelt er ikke så mye å skryte av ernæringsmessig. Det er egentlig bare snickers med litt ekstra vitaminer og mineraler :)

Ta deg en 200 grams biff heller, du har mer igjen for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsåvidt trene cardio flere dager på rad, men jeg ville ikke trent mange og harde økter type intervall flere dager etter hverandre. Jeg synes du trener veldig mye. Et bra styrkeprogram 2- 3 ganger i uka, en liten intervalløkt og en rolig gåtur for eksempel er nok. Og spis nok mat! Hvis du trener for mye og spiser for lite vil kroppen begynne å jobbe mot deg. Tung styrketrening gir deg flott og stram figur. Overdreven mengde kondisjonstrening gir deg ingenting i lengden;)

Jeg trener nok litt mye, men jeg er så utålmodig. Når jeg ikke ser resultater på en stund så trapper jeg opp. Men skal bli nazi på kostholdet har jeg skjønt, er vel ikke like lett for alle å bli fit og flott.

Men hvis jeg trener kardio hver dag og styrke 3 dager, er det er god plan?

Og er det noe hensikt å jogge 20 min om morgenen? (får sting/hold med mindre jeg jogger før frokost)

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du tror at jo mer du trener jo bedre, men sånn er det ikke. Det har du jo oppdaget selv, Tenk heller færre økter med god kvalitet på disse. Dropp kardio hver dag. Du trenger ikke å jogge på morran. Du trenger strengt tatt ikke å jogge i det hele tatt. Et fornuftig kosthold med nok proteiner fra gode kilder (fisk, fugl, kjøtt) og et bra styrkeprogram er det du trenger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange har godt av å periodisere treningen sin.

Du kan ikke trene samme muskelgruppe 7 dager på rad, 365 dager i året.

Så hvis du skal kombinere kardio og styrke ville jeg feks prøvd følgende oppsett:

Mandag: Intervall

Tirsdag: Styrke overkropp +rolig jogg max 30-40 min.

Onsdag: Styrke ben.

Unngå type oppsett som:

Mandag: Tung bentrening.

Tirsdag: Intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også ganske forvirret når det gjelder restitusjon, leser så mye forskjellig...Har et bittelite spørsmål det ikke virker nødvendig å lage ny tråd for.

Hvis jeg trener styrke mandag, løper tirsdag og trener styrke på onsdag igjen, ødelegger løpingen da effekten for styrketreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenings- og volumstoleranse er noe som blir bygget opp over tid. Kroppen vår er adaptiv og tar de fleste utfordringer på strak arm, men om det er optimalt for fremgangen er et annet spørsmål. Jeg merker selv at dersom jeg har en tung beinøkt og fotballtrening 2-3-4 timer etterpå vil jeg ikke prestere optimalt, og det er viktig å spise NOK for å makse glykogenlagrene (karbohydrater) samt få i proteiner etter økten(e) for å stimulere proteinsyntesen. Kroppen er et hus. Proteiner er byggesteinen til arbeiderne, og karbohydrater gjør at arbeiderne kan jobbe raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er rett og slett hvordan JEG føler kroppen min fungerer? Hvis jeg trener hver dag med litt kombinasjon av styrke og kardio og ikke merker noe til at jeg blir trøtt, dårlig, presterer dårlig osv så er det bare å kjøre på?

Det er ikke noe skummelt som skjer som kan ødelegge for meg uten at jeg "kjenner" det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs jo hva du legger i å trene:) trener du så tungt du kan med vekter flere ganger i uka så ville jeg vært forsiktig med cardioen iallefall på tunge beindager. Tren heller mindre, og mer effektivt når du først trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske forvirret når det gjelder restitusjon, leser så mye forskjellig...Har et bittelite spørsmål det ikke virker nødvendig å lage ny tråd for.

Hvis jeg trener styrke mandag, løper tirsdag og trener styrke på onsdag igjen, ødelegger løpingen da effekten for styrketreningen?

Hiver meg med på spørsmålet der jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...