Gå til innhold

Barfot eller sko under styrketrening?


Cato Siljander

Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange meninger om en skal bruke sko eller ikke under styrketrening på bein. Jeg har leitet litt rundt på nettet og klarer ikke å finne noe informasjon om det som er dokumentert i noen undersøkelser. Er det noen på forumet som vet om hvor det finnes noe om styrketrening med eller uten sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er er jo at sko ødelegger balansen på foten. Jeg kler av meg skoene når jeg skal ta knebøy og markløft, fordi det føles bedre.

Hvis det er joggesko: Ja.

Løftesko ødelegger ikke balansen ihvertfall. Stramt knyttede vektløftersko er stødigere enn barbeint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg har tatt av meg skoene når jeg tar knebøy, markløft og bulgarsk utfall, har slitt litt med å finne teknikken. Glemte å ta dem av sist økt, og jeg synes det gikk mye bedre! Følte meg sikrere på en måte.. Så jeg kommer til å fortsette med å gjøre det med sko fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om grunnen til bruk av sko og ikke sko her forleden, men husker ikke helt hvor.

Det har noe med at joggesko er som regel dempete, og ved vektløfting så vil man ikke klare å plassere vektbalansen riktig med slike sko.

Sko vil også hindre deg i å bruke all støttemuskulatur i ankelen og gir en dårligere kontakt med underlaget.

Det anbefales vel generelt å bruke barfotsko, sko med flate såler, egne vektløftersko eller gjøre øvelsene barbent.

Det bør også nevnes at styrkeløftere (såvidt jeg vet) sjeldent (eller aldri?) gjør øvelsene sine barfot :)

Spm: Vil man klare å spre fotsopp gjennom en sokk? Det er noe av det første jeg tenker på når jeg ser for meg barfot-trening, samt risikoen for å få vektskive/hantel fallende på tærne...

Edit: Hadde en linke til en artikkel jeg glemte å legge ved: Bør du trene med eller uten sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fant den artikkelen jeg tenkte på. Nå kan vel klikk.no til tider være en omdiskutert kilde, men avsnitt nr 2 der de har snakket med Mathias Lilleheim (styrketrener på Olympiatoppen) vil jeg si er meeeget god info på problemstilingen sko/ikek sko.

Tren styrke uten sko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...