Gå til innhold

Ujevn muskelfordeling.


Anbefalte innlegg

Har merket i det siste at høyresiden av ryggen(lats) er større en den på venstre side.

har begynt å kjøre roing med en hand i maskin, men har ikke merket noe forbedringer på venstresiden.

Føler og ser at når jeg gjør lat spread at det bare er høyresiden av ryggen som breier seg ut :s

Noen som vet hva problemet er? eller burde jeg bare fortsette å trene litt ekstra på venstresiden?

Dette er også et problem på både armer(biceps,triceps,skuldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Base øvelser som markløft/benk/knebøy er gode for å rette opp i ujevnheter i styrke og masse i musklene.

1 hånds roing virker som påfører ganske sterk fleksjon i korsryggen din, om du da ikke gjør dette med begge armene, på samme vekt, så vil jeg tro at det kan ha uheldige virkninger på ryggen etc. Vi får se om noen andre har bedre peiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil vel heller påstå at tunge baseøvelser kan bidra til problemet.... der fikk jeg oppmerksomheten til mange tenker jeg.

Vi er alle forskjellig konstruert, og leddene våre kan ha forskjellig lengde,bevegelighet mm. Feks hvis du gjør chinups og albuene dine beveger seg i forskjellig bane, eller skapulaen ikke trekker seg sammen likt, vil latsen får forskjellig belastning på høyere og venstre side. Dette sliter jeg med også, og ja, teknikkforbedring vil kunne forbedre dette, men sannsynligvis klarer du ikke å endre dette før du fikser bevegelighetsproblemer du måtte ha. Derfor er det viktig med unilaterale øvelser som enarms hantelroing, MENS du jobber med beveglighet.

Så er det viktig å tenke på at 100% symmetri finnes ikke. vi vil ha muskelpar der en er dominerende uansett, bare pass på at det ikke blir for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte tilfeller kan det være en grunn til at man jobber forskjellig også. Jeg hadde snakket med en naprapat eller tilsvarende for å se om det er en underliggende grunn til "problemet".

MEN - det kan være at du flekser ujevnt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil vel heller påstå at tunge baseøvelser kan bidra til problemet.... der fikk jeg oppmerksomheten til mange tenker jeg.

Vi er alle forskjellig konstruert, og leddene våre kan ha forskjellig lengde,bevegelighet mm. Feks hvis du gjør chinups og albuene dine beveger seg i forskjellig bane, eller skapulaen ikke trekker seg sammen likt, vil latsen får forskjellig belastning på høyere og venstre side. Dette sliter jeg med også, og ja, teknikkforbedring vil kunne forbedre dette, men sannsynligvis klarer du ikke å endre dette før du fikser bevegelighetsproblemer du måtte ha. Derfor er det viktig med unilaterale øvelser som enarms hantelroing, MENS du jobber med beveglighet.

Så er det viktig å tenke på at 100% symmetri finnes ikke. vi vil ha muskelpar der en er dominerende uansett, bare pass på at det ikke blir for mye

Hva mener du med bevegelighet?

Så enarmsroing skal jeg bare fortsette med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med bevegelighet?

Så enarmsroing skal jeg bare fortsette med? :)

Jeg mener at leddene dine har forskjellig utslag, f.eks at venstre skapula trekker seg lenger bakover enn høyre. Hvis dette er tilfelle, vil bevegelsesbanen til armene, og derfor belastningen på hver side av kroppen påvirkes av dette.

Jepp, enarms roing er en veldig bra øvelse uansett :)

Jobb med skapulær stabilitet og øvelser for rotatorcuffen

http://www.tonygentilcore.com/blog/top-exercises-for-the-rotator-cuff/

http://www.ericcressey.com/fixing-the-flaws-weak-rotator-cuff-scapular-stabilizers

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/cracking_the_rotator_cuff_conundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg hadde (har) skeivfordeling i lats selv. Fikk spørsmål om jeg trente med et fast mixedgrip i markløft, noe som kunne bekreftes. Har i etterpåklokskapens navn byttet til å kjøre overhåndsgrep under oppvarmingssett og alternere mellom forskjellige mixed-grips på arbeidssettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok inbodytest for ett halvt år siden, da hadde jeg 70 gram mer muskler i venstrearmen.

(og nei, jeg er ikke venstrehendt)

Skal se til sommeren og jeg har klart å gjevne det ut.

Er ikke det litt normalt da? Det er jo den armen som får mest restutisjon når du er høyrehendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når jeg gjør utfall med håndvekter, så kjenner jeg at det nesten bare "tar" bak på venstre side. Selv om jeg gjør samme øvelsen på høyre bein. Er det slik at jeg blir sterkere/får mere muskler der jeg kjenner det svir? Er litt smånervøs for om den venstre rompeballa mi plutselig kan bli dobbelt så stor som den høyre:confused: Help? Anyone?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...