Gå til innhold

Knebøy - hva gjør jeg galt? Hjelp!


msAnderssen

Anbefalte innlegg

Ang. blikkpunkt - dere bør heller se langt frem og litt ned, istedenfor opp, tenk på at nakken skal være en nøytralt stilt forlengelse av ryggraden, ikke bøyes bakover..

Smak og behag. Mange anbefaler å se oppover (ikke i taket, men øverst på veggen el.l), for da faller du ikke fremover med brystet og dermed failer på tunge sett. Man har en ekstensjon i ryggen, og en ekstensjon i nakken vil gjør det lettere å holde spennet i ryggen under tunge løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjørte knebøy for første gang i går. Fikk beskjed om at jeg hadde glimrende teknikk, og var som laget for knebøy *stolt som en hane*

Men svarte det er tungt. Kjørte litt lett på bare stang først, og blei faktisk støl av mange repetisjoner bare med det haha. Så økte jeg til 60 kg og det satt som faaan i låra. Nå hadde jeg riktignok kjørt en del sett på beinpress @ 180 kg før det. Men still, virka som en ekstremt bra øvelse. Litt redd for høy puls på den, men må jo være lov å prøve seg fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Mange anbefaler å se oppover (ikke i taket, men øverst på veggen el.l), for da faller du ikke fremover med brystet og dermed failer på tunge sett. Man har en ekstensjon i ryggen, og en ekstensjon i nakken vil gjør det lettere å holde spennet i ryggen under tunge løft.

Det funker best for meg i alle fall:D hvis jeg faller for fristelsen til å studere meg selv i speilet så ender jeg raskt på tærne:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare siterer PT, jeg. Men seff, hver og en gjør jo det en liker best.

Karen i filmen "How to squat" (visstnok verdensrekordholder?) sier også at en skal se litt oppover. Så det virker jo som at ingen av delene er direkte feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :)

Ganske nybegynner innen styrketrening, og plages noe veldig med å utføre knebøy.

Har fått hjelp hos en som har holdt på med styrketrening i flere år, og han skjønner heller ikke hva jeg gjør galt. Problemet er som følger: når jeg skal gå ned i knebøy, letter anklene mine fra bakken. De vil ikke holde seg på plass i bakken, og hvis jeg presser meg lengre ned, faller jeg bakover. Ganske sikker på at jeg utøver selve øvelsen riktig, så skjønner ikke hva det kan være.

Vanskelig å forklare, men håper noen forstod det iallefall.. :p Noen som har peil?

Litt vanskelig uten en video, men dette problemet kommer ofte av stram soleus muskel eller Piriformis. Dette kan komme av mange ting blant annet hyppig bruk av høyhelte sko og mye stillesittende arbeid.

Tips til tøyeøvelser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det litt sånn da jeg startet med styrketrening også. Men i løpet av tiden har det bare kommet seg, men det som virkelig fikset det var å tøye ut! Jeg var rett og slett for stiv i hofta/rumpa/lår ja liksom alt der nede haha... Så jeg bare tøyet masse masse masse, som har resultert i at jeg får skryt over at jeg er flink til å legge alt vekt på helene :D Så prøv det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det har med tyngdepunktet og beinplasseringen, som andre har nevnt tidligere. Du får ikke til å utføre knebøy riktig, selv uten vekter, heller? Min erfaring er at om man prøver å løfte for tungt (eller gå i posisjoner som er "nye"), så merker kroppen at man sliter og vil av den grunn prøve å skåne seg selv ved å kompensere ved å la andre muskler ta over eller stive til kroppen helt når du kommer til den kritiske fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det har med tyngdepunktet og beinplasseringen, som andre har nevnt tidligere. Du får ikke til å utføre knebøy riktig, selv uten vekter, heller? Min erfaring er at om man prøver å løfte for tungt (eller gå i posisjoner som er "nye"), så merker kroppen at man sliter og vil av den grunn prøve å skåne seg selv ved å kompensere ved å la andre muskler ta over eller stive til kroppen helt når du kommer til den kritiske fasen.

Nei, har ikke fått prøvd med vekter engang, siden jeg ikke får til å gå ned uten å falle.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig uten en video, men dette problemet kommer ofte av stram soleus muskel eller Piriformis. Dette kan komme av mange ting blant annet hyppig bruk av høyhelte sko og mye stillesittende arbeid.

Tips til tøyeøvelser:

Ah, tusen takk! Har prøvd øvelsene, og merker fort at muskelen er stram.

Så skal fortsette med tøyeøvelser en stund, og hvis jeg enda da ikke får det til, skal jeg få fikset en video! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, tusen takk! Har prøvd øvelsene, og merker fort at muskelen er stram.

Så skal fortsette med tøyeøvelser en stund, og hvis jeg enda da ikke får det til, skal jeg få fikset en video! :)

Jeg liker spesielt godt den siste. Et tips kan være å holde seg fast i f.eks et dørhåndtak og slippe seg ned i knebøyposisjon. Da kan du bruke håndtaket for å holde balansen (Du burde være sikker på at ingen åpner døren når du gjør dette, så si ifra til eventuelle samboere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spesielt godt den siste. Et tips kan være å holde seg fast i f.eks et dørhåndtak og slippe seg ned i knebøyposisjon. Da kan du bruke håndtaket for å holde balansen (Du burde være sikker på at ingen åpner døren når du gjør dette, så si ifra til eventuelle samboere)

Det var jo faktisk ganske lurt, takk for tipset :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...