Gå til innhold

Knebøy - hva gjør jeg galt? Hjelp!


msAnderssen

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Ganske nybegynner innen styrketrening, og plages noe veldig med å utføre knebøy.

Har fått hjelp hos en som har holdt på med styrketrening i flere år, og han skjønner heller ikke hva jeg gjør galt. Problemet er som følger: når jeg skal gå ned i knebøy, letter anklene mine fra bakken. De vil ikke holde seg på plass i bakken, og hvis jeg presser meg lengre ned, faller jeg bakover. Ganske sikker på at jeg utøver selve øvelsen riktig, så skjønner ikke hva det kan være.

Vanskelig å forklare, men håper noen forstod det iallefall.. :p Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hvis du bruker joggesko med demping kan det være vanskelig å plassere tyngdepunktet riktig. Vet ikke om du gjør det da, men bare nevner det :-) Jeg følte hvertfall jeg fikk bedre kontroll på sokkelesten, eller på helt flate sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig det er tyngdepunktet eller feil beinstilling som nevnes, kan også være at du er litt stram i ankel/leggen. Prøv denne øvelsen før du starter: http://trening.eiriksandvik.com/ankelmobilisering-til-vegg/

Takk for masse bra svar, men har definitivt funnet synderen! Herregud så stram i ankel/legg. Skal begynne å gjøre den øvelsen der hver dag, så kanskje jeg ser fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet også med det, men det løste seg av seg selv i løpet av et par uker. Fokuser på et punkt høy på veggen etc. Foran deg. Ikke se rett frem, da faller man lettere framover. Jeg tenkte først å finne noe å ha under tærne slik at føttene ble vinklet sånn at vekta havna på hælene, men da kom det en stor muskelmann og sa at det var bare dumt for treninga sin del. Så jeg droppet det og sleit litt første uka. Men så fort støttemusklaturen ble sterkere så fikk jeg god nok balanse til å ikke falle fram på tærne:) det har sikkert mye å gjøre med balanse og støttemuskulatur vil jeg tro. Svak støttemuskulatur gjør gjerne at man vingler litt og vekta faller fort frempå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre at det ikke er lurt å legge vektskiver under føttene? Sliter med det samme som trådstarter

Det fikk jeg også beskjed om første gangen jeg skulle prøve det. Men for meg løste det seg ettersom støttemuskulaturen og balansen ble bedre, og samtidig har blikket høyt når jeg holder på. Men om man fortsatt har dette problemet etter flere uker med knebøy, så er det vel noe annet man gjør feil:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk jeg også beskjed om første gangen jeg skulle prøve det. Men for meg løste det seg ettersom støttemuskulaturen og balansen ble bedre, og samtidig har blikket høyt når jeg holder på. Men om man fortsatt har dette problemet etter flere uker med knebøy, så er det vel noe annet man gjør feil:0

får vel bare prøve seg frem litt til, det løsner vel en dag slik at teknikken sitter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...