Gå til innhold

Hjelp til kosthold?


Friskus21

Anbefalte innlegg

Har tidligere vært blandt dem som har spist for lite og trent alt for mye kardio, men har begynt å innse at jeg heller vil bygge opp kroppen enn å bryte den ned. Er nok ikke helt i mål med tankene, men det kommer seg sakte men sikkert. Det jeg lurer på er opp dette kostholdet ser greit ut?

Kan oppgi at jeg trener 4-5 ganger i uken, raker 170 cm over bakken og veier ca 55kg.

Eksempel på en typisk dag:

Fett: 48g

Karbohydrater: 231g

Protein: 118g

Kcal: 1562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lørdag som eksempel:

Før trening: To skiver letter norvegia, to skiver kalkunskinke og et eple

MM: Eple

Lunsj: Havregrøt med proteinpulver og kokosmel. Toppet med cottage cheese, bringebær og 15g madler.

Middag: 120g salmalaks, 100g søtpotet, grønnsaker og litt mager kesam. 1 skyr toppet med bringebær.

Kvelds: 3 Hjemmelaget scones (speltmel, kesam, melk++) med diverse pålegg (kalkunskinke, cottage cheese, leverpostei+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet ser bra ut, men om det er helt optimalt for deg, er litt vanskelig å si. Hvorfor ønsker du innspill på ditt kosthold? Er det noe du føler er feil med det? Er det f.eks. noen resultater du ikke ser som du helst skulle sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det ser litt lite ut med tanke på at du vil bygge opp kroppen, og at du ikke trenger å gå ned mer i vekt. Men ellers synes jeg det ser bra ut, og du finner jo sikkert ut om det er nok eller ikke etterhvert selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer proteiner, mer fett og mindre karbohydrater. La karbohydratene dine komme fra grønnsaker, bær og frukt og ikke bearbeidede karbohydrater som hvetemel og sukker. Poteter har samme effekt som sukker på blodsukkeret ditt. Å bruke speltmel gjør ikke noe sunnere. Hvis du ønsker å bygge kroppen (som i bygge muskler) bør du opp i over vedlikeholdsnivå - alltså spise mer en du forbrenner. Du er ganske lang men veier ikke mye og det er vel ingen grunn til at du skal ligge under vedlikeholdsnivå? Det tærer på kroppen. Tenk på hvor mye god mat du kunne spist i stedet som gjør kroppen godt?

Det finnes utrolig mange meninger om hva som er et bra kosthold. Noen hovedregler er å unngå raske karbohydrater (ris, pasta, poteter, sukker, en del brød), spise ren mat som kjøtt, grønnsaker, frukt og bær, drikke mye vann og kose seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer proteiner, mer fett og mindre karbohydrater. La karbohydratene dine komme fra grønnsaker, bær og frukt og ikke bearbeidede karbohydrater som hvetemel og sukker. Poteter har samme effekt som sukker på blodsukkeret ditt. Å bruke speltmel gjør ikke noe sunnere. Hvis du ønsker å bygge kroppen (som i bygge muskler) bør du opp i over vedlikeholdsnivå - alltså spise mer en du forbrenner. Du er ganske lang men veier ikke mye og det er vel ingen grunn til at du skal ligge under vedlikeholdsnivå? Det tærer på kroppen. Tenk på hvor mye god mat du kunne spist i stedet som gjør kroppen godt?

Det finnes utrolig mange meninger om hva som er et bra kosthold. Noen hovedregler er å unngå raske karbohydrater (ris, pasta, poteter, sukker, en del brød), spise ren mat som kjøtt, grønnsaker, frukt og bær, drikke mye vann og kose seg :D

Takk for utfyllende svar!:) Hm, jeg som trodde speltmel var bedre enn hvetemel. Har det samme virkning på blodsukkeret altså, trodde speltmel var langsomme karbohydrater? Karbohydratete jeg spiser kommer for det meste fra frukt, bær, grønnsaker og havregryn, og i blandt sunn bakst og speltlomper. Sukker, ris, poter (utenom søtpoteter) og pasta spiser jeg omtrent aldri, så det er ikke noe problem. Trodde man burde ligge på ca. 2g proteiner kg, så hvor mye mer burde jeg ligge på? Sorry, blir mange spørsmål her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener at GI i speltmel er nogelunde likt hvetemel desverre :/ Er en fin fin artikkel her på Fitnessbloggen om hva som er optimalt inntak av protein, det er avhengig av hva du ønsker og hva du trener, du finner den her : http://fitnessbloggen.no/optimalt-proteininntak/. Hvis du trener styrke og vil ned i vekt (fettprosent) er det optimale 2,6 g ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo...

Du jeg som dere fleste her på bloggen ønsker jo optimalt inntak av mat og kosttilskudd...

Jeg lurer på om jeg overdriver? Bra balanse eller mangler jeg noe? Jeg har tidligere jobbet som kokk en del år, så vet jo hva som er bra selv om jeg suger på å følge diett.

Altså jeg tar hver dag : Mivi total sport : http://mivitotal.se/familjen-mivitotal-sport.aspx

Udos choise, Super Greens ( for eks denne :http://www.iherb.com/HealthForce-Nutritionals-Greener-Grasses-Version-2-0-10-oz-284-g/19368?at=0 ) lakse olje fra Norkost, Meklesyre bakterier, jeg har hørt hvor viktig amino syrer også er, men tar ikke dette.... bruker protein shake etter trening om mat ikke er mulig, hva tenker dere om dette? Noen innspill ? Setter stor pris på det.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...