Gå til innhold

Beste øvelse for "innside" bryst !


Gjest SooSHOWoff

Anbefalte innlegg

Gjest SooSHOWoff
En muskel er som et strikk. Den gir en trekkebevegelse gjennom to punkyer. du kan gjøre muskelen større og mindre med trening, men du kan ikke forme den mer enn du kan forme ett strikk. du kan utvide strikken med å dra den forskjellige veier, men den vil alltid ha samme form.

Du kan selvfølgelig isolere en muskel å få den mer framtredende, men du kan ikke gjøre den lengre eller bredere. Få større triceps,biceps og brystmuskler går an, men ikke lengden. Kroppen vår er laget for å røre på seg forskjellige veier.

Nei det er riktig. At den ikke blir lengre eller kortere. Men FRAMTREDENDE er vel stikkordet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer hvis du bare kjører KUN en triceps øvelse, F,eks Triceps pushdown ?

Triceps er en muskel med tre hoder, derav navnet. De heter henholdsvis lateral head, long head og medial head.

Du kan ikke isolere noen av disse hodene spesifikt, men de involveres i større eller mindre grad avhengig av bevegelsesbanen.

Long head er det største hodet og er mest aktiv når man presser noe over hodet, f. eks. militærpress eller overhead dumbbell extension. Lateral head er mest aktiv under triceps pushdown med tau når du pronerer i bunn. Det siste hodet, medial head, treffer du best ved øvelser som dips eller benkpress med smalt grep.

Alle hodene jobber sammen hver gang du strekker ut armen, men de involveres i ulik grad. Du kan kjøre kun triceps pushdown og bygge alle tre hodene på den måten, men det er nok ikke den beste øvelsen. Jeg ville heller valgt en "over hodet"-øvelse, eller dips/smalbenk da det er lettere å øke i styrke i disse enn i isolasjonsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Triceps er en muskel med tre hoder, derav navnet. De heter henholdsvis lateral head, long head og medial head.

Du kan ikke isolere noen av disse hodene spesifikt, men de involveres i større eller mindre grad avhengig av bevegelsesbanen.

Long head er det største hodet og er mest aktiv når man presser noe over hodet, f. eks. militærpress eller overhead dumbbell extension. Lateral head er mest aktiv under triceps pushdown når du pronerer i bunn, som var øvelsen du nevnte. Det siste hodet, medial head, treffer du best ved øvelser som dips eller benkpress med smalt grep.

Alle hodene jobber sammen hver gang du strekker ut armen, men de involveres i ulik grad. Du kan kjøre kun triceps pushdown og bygge alle tre hodene på den måten, men det er nok ikke den beste øvelsen. Jeg ville heller valgt en "over hodet"-øvelse, eller dips/smalbenk da det er lettere å øke i styrke i disse enn i isolasjonsøvelser.

Triceps er en muskel med tre hoder, derav navnet. De heter henholdsvis lateral head, long head og medial head.

Du kan ikke isolere noen av disse hodene spesifikt, men de involveres i større eller mindre grad avhengig av bevegelsesbanen.

Long head er det største hodet og er mest aktiv når man presser noe over hodet, f. eks. militærpress eller overhead dumbbell extension. Lateral head er mest aktiv under triceps pushdown med tau når du pronerer i bunn. Det siste hodet, medial head, treffer du best ved øvelser som dips eller benkpress med smalt grep.

Alle hodene jobber sammen hver gang du strekker ut armen, men de involveres i ulik grad. Du kan kjøre kun triceps pushdown og bygge alle tre hodene på den måten, men det er nok ikke den beste øvelsen. Jeg ville heller valgt en "over hodet"-øvelse, eller dips/smalbenk da det er lettere å øke i styrke i disse enn i isolasjonsøvelser.

Var det som var antydningen min. At de blir involvert forskjellig. Man kjører det man føler treffer best. Der du vil at det skal treffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SooSHOWoff
Jeg krangler ikke, liker bare å diskutere :)

Er en person som vil og SKAL alltid ha rett:blush:

Det ER en kranglefant Snorre.

Eller kverulant om du vil.

Er ikke riktig før JEG sier setningen. haha. Men vi ble vel enige til slutt.

Det er nå du kan skrive. Ja sånn ca- Da fikk du det siste ordet. Og det var ikke akkurat et 100% ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triceps er en muskel med tre hoder, derav navnet. De heter henholdsvis lateral head, long head og medial head.

Pectoralis major har vel også strengt tatt tre hoder. To hoder på innsiden (klavikulær- og sternum-hodet) pluss hodet som fester den oppe ved deltoideus.

Men...jeg tror det er en myte at dere kan trene en del av muskelen mer enn andre. Se på den som en strikk som går fra skulderen og til brystbenet. Hvordan skal dere trekke i en strikk (om dere holder i endene) slik at dere belaster den mest på spesifikke steder? Personlig tror jeg det er like mye tull som at man kan trene musklene sine lange og slanke ;) Enten trener man bryst, eller så trener man ikke bryst. Man kan flytte en del av belastningen over på klavikulærfestet eller man kan flytte en del over på sternumfestet. Å belaste muskelen 10% ut fra sternumfestet tror jeg dere skal slite godt med. Bevis gjerne at jeg har feil, men frem til dere kan legge frem noe mer enn broscience kaller jeg det bullcrap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pectoralis major har vel også strengt tatt tre hoder. To hoder på innsiden (klavikulær- og sternum-hodet) pluss hodet som fester den oppe ved deltoideus.

Men...jeg tror det er en myte at dere kan trene en del av muskelen mer enn andre. Se på den som en strikk som går fra skulderen og til brystbenet. Hvordan skal dere trekke i en strikk (om dere holder i endene) slik at dere belaster den mest på spesifikke steder? Personlig tror jeg det er like mye tull som at man kan trene musklene sine lange og slanke ;) Enten trener man bryst, eller så trener man ikke bryst. Man kan flytte en del av belastningen over på klavikulærfestet eller man kan flytte en del over på sternumfestet. Å belaste muskelen 10% ut fra sternumfestet tror jeg dere skal slite godt med. Bevis gjerne at jeg har feil, men frem til dere kan legge frem noe mer enn broscience kaller jeg det bullcrap :)

jg tror ikke det en myte. jg er selv ett bevis på at d ikke er noen myte. jeg har mer masse på yttersiden enn innersiden feks... jg lurer egentlig på hvorfor om du påstår at man trene hele brystet "likt" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jg tror ikke det en myte. jg er selv ett bevis på at d ikke er noen myte. jeg har mer masse på yttersiden enn innersiden feks... jg lurer egentlig på hvorfor om du påstår at man trene hele brystet "likt" ?

http://i21.photobucket.com/albums/b251/Ingar87/0242A.gif

Hvordan kan du ha mer på yttersiden enn på innersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg tror ikke det en myte. jg er selv ett bevis på at d ikke er noen myte. jeg er mer masse på yttersiden enn innersiden feks...

Jeg trekker "fysiologikortet" og sender videre. Å peke på at du har mye masse ved det ene festet er < broscience. Sorry. Vi er alle skapt forskjellig, og jeg vil gjerne se dere motbevise strikk-hypotesen min. Da blir jeg imponert. Om dere finner en strikk som er skadet i ene enden teller det ikke, for det er det samme som en som er disponert for å få mer masse på en side.

Har dere seriøst hørt noen som har trent nedre biceps? (Nei, å trene biceps brachialis teller ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker "fysiologikortet" og sender videre. Å peke på at du har mye masse ved det ene festet er < broscience. Sorry. Vi er alle skapt forskjellig, og jeg vil gjerne se dere motbevise strikk-hypotesen min. Da blir jeg imponert. Om dere finner en strikk som er skadet i ene enden teller det ikke, for det er det samme som en som er disponert for å få mer masse på en side.

Har dere seriøst hørt noen som har trent nedre biceps? (Nei, å trene biceps brachialis teller ikke...)

nettopp vi er alle forskjellig så å ta en generelt ting ang styrketrening er ikke lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. jg snakker kun om mine egne erfaringer:)

Greit nok det, men jeg har aldri sett noen som har mer masse på "innersiden" enn på "yttersiden", så jeg lurte bare på om du noen gang har gjort det. Jeg kommer ikke til å tro at det er noen som har det før jeg har sett det, og da må det jo bety at punktissolering på en enkelt muskel bare er vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp vi er alle forskjellig så å ta en generelt ting ang styrketrening er ikke lett

Ja, men da kan vi ikke trekke genetikk inn i bildet når noen prøver å manipulere kroppen sin. Det blir som når folk spør hvordan de kan forandre nedre del av brystet fordi de vil at den skal være rundere eller mer firkantet...

Greit nok det, men jeg har aldri sett noen som har mer masse på "innersiden" enn på "yttersiden", så jeg lurte bare på om du noen gang har gjort det. Jeg kommer ikke til å tro at det er noen som har det før jeg har sett det, og da må det jo bety at punktissolering på en enkelt muskel bare er vås.

Genetikk igjen. Jeg har lett for å få masse på utsiden - antakelig vis på grunn av formen på brystkassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen har snakket om punktisolering. Vi snakker om øvelser som gjør at man tar musklen litt forskjellig- ta feks bicepscurl og hammer curl. samme muskel, men man isolerer den litt annerledes

Nei, dere snakker om å belaste en strikk på forskjellige steder ved å prøve å dra i den på forskjellige måter. Det er ikke mulig.

Og hammer curl og biceps curl tar ikke samme muskel. Den ene (biceps curl) har hovedvekt på biceps brachii mens den andre (hammer) har hovedvekt på biceps brachialis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...