Gå til innhold

Beste øvelse for "innside" bryst !


Gjest SooSHOWoff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SooSHOWoff
Det er ikke noen øvelser som går akkurat på den innerste delen av brystet.

du trener hele brystet når du kjører brystøvelser, så det kommer seg etter hvert.

Det der er ikke mine erfaringer. Du treffer innsiden ganske mye bedre på close-grip benkpress enn vanlig f.eks.

Pluss at du treffer innsiden bedre hvis du kjører flyes med en arm om gangen. Over midten brystet. Noe du ikke klarer hvis du kjører begge kablene likt.

Lurte på om det var noen som hadde noen BRA øvelser som man KJENNER bra der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke mine erfaringer. Du treffer innsiden ganske mye bedre på close-grip benkpress enn vanlig f.eks.

Pluss at du treffer innsiden bedre hvis du kjører flyes med en arm om gangen. Over midten brystet. Noe du ikke klarer hvis du kjører begge kablene likt.

Lurte på om det var noen som hadde noen BRA øvelser som man KJENNER bra der ?

Close-grip benkpress er hovedsakelig mest for triceps.

Hele brystet blir aktivert når du kjører brystøvelser.

Det går ikke an å trene "innsiden" av brystet.

Pectoralis major kan deles inn i klavikulær, manubriell, sternal, og abdominelle hoder, hvorav disse kontraherer bortimot i samme horisontale retning og hovedsaklig sørger for å bevege scapulaen fremover og samtidig fører overarmsbeinet innover fra siden, altså horisontal fremføring/adduksjon og sørger for å bevege scapulaen fremover. Dette gjøres sammen med serratus anterior-muskelen, slik alle pektorale bevegelser gjør.

Muskelhodene går som en vifteform, som du kan se her. Du ser i hvilken retning muskelfibrene går og du vet jo hvordan brystet kontraherer og bør dermed skjønne at det ikke går an å trene innsiden.

http://i21.photobucket.com/albums/b251/Ingar87/0242A.gif

Også, likevel om du kjører decline, incline osv. er forskjellen på hvor mye de ulike brystøvelsene belaster de forskjellige hodene minimal. Full isolasjon er også umulig, alle hoder er festet i den samme senen på overarmsbeinet.

Konsentrer deg om å øke progressivt i benk, flyes og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SooSHOWoff

Tenker man på den muskelen man skal trene. Gjelder også innsiden av brystet med close-grip bekpress ( Vet at denne er hovedsaklig for triceps. ) Prøv det neste gang du trener. Kjenn etter. Så kan jeg love deg du kjenner det.

Vil tro den her tar bra på innsiden av brystet. Skal testes neste gang.

Sier seg selv at du trener resten av brystet når du trener en brystøvelse.

Men du kjenner f.eks mere trykk på innsiden av brystet med flyes enn ved press. Jeg gjør iallefall det.( Kanskje jeg tenker ekstra over at jeg skal treffe innsiden da ;)

Så noen "treffer" bedre på innsiden enn andre øvelser.

Spørsmålet var hvilken øvelse dere har som kjennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man på den muskelen man skal trene. Gjelder også innsiden av brystet med close-grip bekpress ( Vet at denne er hovedsaklig for triceps. ) Prøv det neste gang du trener. Kjenn etter. Så kan jeg love deg du kjenner det.

Vil tro den her tar bra på innsiden av brystet. Skal testes neste gang.

Sier seg selv at du trener resten av brystet når du trener en brystøvelse.

Men du kjenner f.eks mere trykk på innsiden av brystet med flyes enn ved press. Jeg gjør iallefall det.( Kanskje jeg tenker ekstra over at jeg skal treffe innsiden da ;)

Så noen "treffer" bedre på innsiden enn andre øvelser.

Spørsmålet var hvilken øvelse dere har som kjennes

Jeg kjenner det best med cable flyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
godt spørsmål- for de felste vokser vel yttersiden ofte bedre enn innerst...

Hva de latinske navnene er er helt uintressant! det finnes øvelser hvor man klarer å isolere brystet litt forskjellig uansett om det er "samme" muskler!

Ja det er akkurat dette som er mitt poeng. Det finnes øvelser som treffer bedre på et sted enn andre steder. Er vel derfor man trener forskjellig øvelser på hele kroppen. Ellers har jeg misoppfattet alt som heter bygging av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat dette som er mitt poeng. Det finnes øvelser som treffer bedre på et sted enn andre steder. Er vel derfor man trener forskjellig øvelser på hele kroppen. Ellers har jeg misoppfattet alt som heter bygging av kroppen.

der har vi ganske lik mening. Det gjelder bare å finne riktige øvelser. Det føler jg kan være problemet:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
der har vi ganske lik mening. Det gjelder bare å finne riktige øvelser. Det føler jg kan være problemet:) hehe

Helt klart.

Kjøre en kabel om gangen liggende. Dra den over imot motsatt skulder treffer ganske bra. Om det er "riktig" vet jeg ikke. Treffer bra på meg. Men om noen har flere fine forslag er jeg alltid klar for å prøve nye øvelser.

Prøvde for første gang Pikes ( på ball ) for mage. Den hadde jeg ikke prøvd før. Var veldig bra. Har stor tro på å bytte øvelser vekk ifra normalen din. Får å treffe et "nytt" sted.

Derfor jeg er på den siden her iallefall. Få andre innspill for hva som funker for hver enkelt. Om det er trening, kosthold eller hva det måtte være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SooSHOWoff
Har brukt manualer med stort hell, slik som du kjører flyes med en hand om gangen...

Det har jeg faktisk ikke prøvd. Men det skal prøves.

Takk for tips. Er en smart øvelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2wns95f.png

Interessant spørsmål som jeg nylig har fundert på selv.

Brystet består (i all hovedsak) av pectoralis major som har to hoder; det nedre hodet (sternal head) og det øvre hodet (clavicular head). (Under her ligger også pectoralis minor, serratus anterior og slikt, men størrelsesmessig har de mindre betydning.)

Det heter seg jo at muskelens form er genetisk betinget, og jeg har også hørt at musklene vokser som helhet.

Men bryter ikke styrketrening ned muskelfibre? Og hvis enkelte øvelser bryter ned flere muskelfibre innerst kontra ytterst, impliserer ikke det også da at man til en viss grad kan påvirke muskelens form?

Håper noen har svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Min logiske sans tilsier at du kan påvirke utseende en viss grad. Genetikk er vanskelig å gjøre mye med. Men altså få det til å vokse mere enn ved f.eks en pressøvelse hvor armene er ganske langt unna senter av kroppen din.

Brystmusklene hos hver enkelt, er det ganske så stor forskjell på. Men kjenner du at det "tar" mest innerst i brystet? Så vokser det nok bedre innerst i brystet enn andre øvelser som ikke gjør det. Er min foreløpige konklusjon på dette. Før en moderator kommer og sabler ned teorien min her ;) haha

Hva skjer hvis du bare kjører KUN en triceps øvelse, F,eks Triceps pushdown ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bryter ikke styrketrening ned muskelfibre? Og hvis enkelte øvelser bryter ned flere muskelfibre innerst kontra ytterst, impliserer ikke det også da at man til en viss grad kan påvirke muskelens form?

Håper noen har svaret :)

En muskel er som et strikk. Den gir en trekkebevegelse gjennom to punkyer. du kan gjøre muskelen større og mindre med trening, men du kan ikke forme den mer enn du kan forme ett strikk. du kan utvide strikken med å dra den forskjellige veier, men den vil alltid ha samme form.

Du kan selvfølgelig isolere en muskel å få den mer framtredende, men du kan ikke gjøre den lengre eller bredere. Få større triceps,biceps og brystmuskler går an, men ikke lengden. Kroppen vår er laget for å røre på seg forskjellige veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...