Gå til innhold

Er det bedre å trene og spise usunt, enn å ikke trene i det hele tatt?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Alt bunner ut i hva man anser som utbytte av treningen, om det er styrke, fettprosent, kondis osv. Trening vil uansett være bedre en ingen trening, uavhening av kosthold. Som nevnt kan jeg ete pizza til det tyter ut ørene og over beltespenna, jeg vil bli sterk, meget sterk faktisk, men vil ikke kunne vise til noen mageruter. Ergo kan jeg si at om målet er styrkeøkning så blir svaret ja, om målet er under 10% fettprosent er svaret nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne posten for å være helt ærlig.

Er de to alternativene:

1) Å spise usunt + trene

2) Å spise usunt, og heller ikke trene

I såfall er det jo helt innlysende at alternativ 1 er det beste. Jeg hadde skjønt poenget med posten om det ble lagt til:

3) Å spise sunt, men ikke trene

4) Å spise sunt + trene

Her er det jo udiskutabelt alternativ 4 som er det mest optimale, mens alternativ 2 fortsatt vil være det dårligste valget.

Sånn som tråden er nå, så er spørsmålet i bunn og grunn om det er noen vits i å trene, og da er jo svaret så klart ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde de absolutt :) Det er jo ikke alle som trener for optimale resultater heller som sikkert er fornøyd med slikt det er, men i eksempelet jeg gav er det jo en jente som tydeligvis vil ha optimale resultater (bikinikropp osv).

Hun vil jo slite med å nå de resultatene hun ønsker, men hun vil jo uansett komme lenger ved å trene enn ved å ikke gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom hun klarer å opprettholde treningen så er vel sannsynligheten stor for at kosten også vil endre seg, sakte med sikkert. De fleste opplever vel at det blir mer motiverende å spise sunt når kroppen er i god form. Gi det litt tid. Men det er jo ikke sikkert at hun får bikinikropp til sommeren da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bortifra helsegevinster og tenker på vektnedgang tror jeg nok hun burde tenke LITT mer på hva hun spiser hvis hun skal se resultater. Nå vet jeg jo ikke hvor usunt hun faktisk spiser da, men det skal jo litt til for å "trene bort et dårlig kosthold" og jeg tenker litt som deg at vinninga går opp i spinninga.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bortifra helsegevinster og tenker på vektnedgang tror jeg nok hun burde tenke LITT mer på hva hun spiser hvis hun skal se resultater. Nå vet jeg jo ikke hvor usunt hun faktisk spiser da, men det skal jo litt til for å "trene bort et dårlig kosthold" og jeg tenker litt som deg at vinninga går opp i spinninga.. :)

Er det da bedre i denne situasjonen å ikke trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne posten for å være helt ærlig.

Er de to alternativene:

1) Å spise usunt + trene

2) Å spise usunt, og heller ikke trene

I såfall er det jo helt innlysende at alternativ 1 er det beste. Jeg hadde skjønt poenget med posten om det ble lagt til:

3) Å spise sunt, men ikke trene

4) Å spise sunt + trene

Her er det jo udiskutabelt alternativ 4 som er det mest optimale, mens alternativ 2 fortsatt vil være det dårligste valget.

Sånn som tråden er nå, så er spørsmålet i bunn og grunn om det er noen vits i å trene, og da er jo svaret så klart ja.

Jeg tolket det slik:

1 spise usunt OG trene

2 Spise sunt OG ikke trene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei :) Ikke det jeg mente. Det er helt klart bra at hun trener for alle helsegevinstene det gir, men sa bare at hun kanskje ikke kan vente seg å få bikinikroppen til sommeren hvis det går i godis, brus og kaker flere ganger i uka :)

Jeg synes det er kjempeflott jeg at hun har begynt å trene, ikke misforstå, men jeg synes samtidig det er synd om hun mistet motet og gir fordi hun ikke oppnår de resultatene hun ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt leve på "usunn" mat og se bra ut mens man trener, man må bare trene mye mere :)

Var en periode for mange år siden hvor jeg levde på biffsnaddertallerken og kyllingkebab annenhver dag og trenter 7 dager i uken 3 timer om dagen, og da så jeg rimelig bra ut og fikk en god del synlige muskler.

Men som sagt, det var før jeg fikk kone og barn og hadde mye bedre råd haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fysisk aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det har ikke bare gode effekter på helse, humør og selvtillit/selvfølelse, men det kan være starten på en god vane og en god endring i livet.

Å si til alle som ikke spiser sunt ifølge din standard om å slutte å trene siden det ikke gir bra nok resultater ifølge din personlige standard?

Jeg syntes det høres kjempetopp ut at hun har begynt å trene. Hvorfor ikke heller være positiv?

Vi må alle begynne et sted, og de fleste av oss begynner i det små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fysisk aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det har ikke bare gode effekter på helse, humør og selvtillit/selvfølelse, men det kan være starten på en god vane og en god endring i livet.

Å si til alle som ikke spiser sunt ifølge din standard om å slutte å trene siden det ikke gir bra nok resultater ifølge din personlige standard?

Jeg syntes det høres kjempetopp ut at hun har begynt å trene. Hvorfor ikke heller være positiv?

Vi må alle begynne et sted, og de fleste av oss begynner i det små :)

Hvis du leser litt lengre oppe så synes jeg det er kjempeflott at hun har begynt å trene, men jeg håper ikke hun mister motivasjonen fordi hun ikke når målene hun ønsker å oppnå :) Dessuten handler det ikke bare om denne venninnen min, men det er også ment som et generelt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, leste lenger opp også :)

Det er mange som trener hardt og spiser godt, og med godt så mener jeg akkurat det de har lyst til å spise og helt sikkert litt for mye av det. Men nå er det ikke alle som er så nøye på det heller. Mange klarer ikke å forestille seg en hverdag der de ikke kan spise den maten de setter pris på og syntes er god.

Har hatt denne diskusjonen med mange venninner tidligere, og selv om man kan nevne sunne matvarer og retter i fleng så er det vanskelig å overbevise en person som føler de trenger mengder med smør og salt i maten for at det skal bli spiselig.

Kan vel nevnes at dette er gjerne de samme personene som mener jeg har en usunn livsstil, der jeg trener for mye, veier for lite og spiser for dårlig/for lite.

Da kommer man litt tilbake til vaner/uvaner, hvor stor interessen for treningen er blitt (da de fleste som trener hardt innser at kostholdet er halve jobben), hva de er villige til å endre på og hvilke resultater og ikke minst hva som er hovedgrunnen til at man trener.

Trener man for at man syntes det er morro så trenger ikke nødvendigvis kostholdet å endre seg. Trener man med det mål å gå ned i vekt, så burde kostholdet endre seg. Men har større tro på at den personen som trener fordi det er morro kommer til å fortsette med trening, enn at den som gjør det kun for å gå ned i vekt kommer til å fortsette.

Så tilbake til det generelle spørsmålet; tror uten tvil det er bedre å trene og spise usunt enn å ikke trene i det hele tatt.

Da har man tatt et veldig viktig skritt mot et helsemessig sett bedre liv, og istedet for å måke når det snør så se på det som en snøball downhill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...