Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kort sagt så utføres strake markløft med strake bein. ;)

Det lange svaret kan du lese her http://www.bodyrecomposition.com/training/rdl-vs-sldl.html

Men veldig mange definerer strake markløft som å fremdeles å ha strak rygg, men ikke gå like langt ned som i rumenske markløft. Dvs så langt ned man kommer uten å måtte bøye knærne (liten bøy eller svikt i knærne er normalt, men den skal være konstant gjennom hele løftet) eller krumme ryggen. Rumenske markløft er som vanlige markløft bortsett fra at man ikke setter stanga ned på gulvet mellom hver repetisjon og starter i oppreist posisjon.

http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_rdl

Jeg Har hele tiden trodd at jeg kjørte strake mark, men etter å ha sett dette ser jeg at jeg kjører rumenske:confused:

Blir rett og slett ikke helt klok på dette.. Burde jeg heller holde knær strake og da kjøre strake markløft? Synes det er lettere å holde ryggen rett om jeg låser knærne. Kjører forøvrig alltid øvelsen fra stående posisjon. Gjør det samme med vanlig mark!

Noen som har innspill? Hva er best?

Småforvirra:thumbsdown: :p

Annonse

http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_rdl

Jeg Har hele tiden trodd at jeg kjørte strake mark, men etter å ha sett dette ser jeg at jeg kjører rumenske:confused:

Blir rett og slett ikke helt klok på dette.. Burde jeg heller holde knær strake og da kjøre strake markløft? Synes det er lettere å holde ryggen rett om jeg låser knærne. Kjører forøvrig alltid øvelsen fra stående posisjon. Gjør det samme med vanlig mark!

Noen som har innspill? Hva er best?

Småforvirra:thumbsdown: :p

Da kjører du ikke vanlig mark, for den starter fra bakken.

Hvis du kjører øvelsen hovedsakelig for korsrygg kjør strake bein men blir mye belastning på kneleddet uansett så da fins det bedre øvelser spør du meg.

Gjør du det mtp hamstrings ha en liten knekk i knæra.

Jeg kjører strak, men må si jeg kjenner det minst like mye i rumpe og bakside lår. Men nå prøver jeg bevisst å bruke de musklene også da, og stramme og sånn.

Spiller det noen rolle om jeg kjører mark fra stående? Kjører jo 6-8 reps og legger jo ikke stanga neddi bakken innimellom reps heller.. Det er slik jeg har lært å kjøre mark. Kom gjerne med inspill her!:)

Det blir ikke det samme. Markløft skal begynne med at stanga ligger på bakken, da fjærner du all strekkrefleks som du får når du begynner stående(rumensk markløft) og det blir en del tyngre.

Annonse

http://fitnessbloggen.no/ovelser/markloft-fra-rack/

Er vel denne øvelsen jeg kjører da.

Nei, det er akkurat det samme som vanlig markløft bare at løftebanen er kortere. I markløft fra rack starter stangen på racket, løftes opp, og settes ned igjen på racket mellom hver rep.

Du bør for all del sette stangen på gulvet mellom hver repetisjon. Når du ikke gjør det, får korsryggen en særlig stor belastning. I stedet for at stangen settes på gulvet, må du bremse opp og snu hele bevegelsen. I denne perioden henger hele vekten på korsryggen din, så om du er glad i denne så setter du heller stangen helt ned!

Nei, det er akkurat det samme som vanlig markløft bare at løftebanen er kortere. I markløft fra rack starter stangen på racket, løftes opp, og settes ned igjen på racket mellom hver rep.

Du bør for all del sette stangen på gulvet mellom hver repetisjon. Når du ikke gjør det, får korsryggen en særlig stor belastning. I stedet for at stangen settes på gulvet, må du bremse opp og snu hele bevegelsen. I denne perioden henger hele vekten på korsryggen din, så om du er glad i denne så setter du heller stangen helt ned!

Hvorfor gjør ingen det da?

http://www.youtube.com/watch?v=9H-YGgnJ3ys

Min PT sa heller ikke noe om å sette den i gulvet mellom hver rep. Men det er jo litt forskjell på gutter og jenter da. Begrenset hvor tungt vi kan ta. Kjører jeg få reps, dvs 2-3 på det som for meg er veldig tungt (80 kg), så setter jeg stanga i gulvet ja (av den årsak som du sier - gjør vondt i korsryggen hvis ikke). Men kjører jeg 10-12 reps på feks 60-65 kg, så føler jeg ikke at jeg har behov for å sette den ned. Eller tar jeg feil?

Både strake og rumenske markløft er i bunnposisjon når stanga er ca. midt på leggen. Forskjellen er at rumenske utføres med bøyde knær, mens beina er nesten helt strake ved strakmark. Jeg foretrekker uansett vanlig, konvensjonell markløft der man starter hver repetisjon fra gulvet.

Hvorfor gjør ingen det da?

Min PT sa heller ikke noe om å sette den i gulvet mellom hver rep. Men det er jo litt forskjell på gutter og jenter da. Begrenset hvor tungt vi kan ta. Kjører jeg få reps, dvs 2-3 på det som for meg er veldig tungt (80 kg), så setter jeg stanga i gulvet ja (av den årsak som du sier - gjør vondt i korsryggen hvis ikke). Men kjører jeg 10-12 reps på feks 60-65 kg, så føler jeg ikke at jeg har behov for å sette den ned. Eller tar jeg feil?

I de fleste tilfeller gjør ikke folk det fordi de ikke vet bedre. For de som kjører bevisst kortere ROM fordi de kjører strake markløft eller rumenske, så bruker de mindre vekter her enn ved vanlig mark fra bakken. Dette kan være greit om man ikke har problemer med ryggen og klarer å opprettholde spennet.

De som ikke går helt ned fordi de har problemer med ryggen burde tenke seg om et par ganger til før de fortsetter med akkurat det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...