Gå til innhold

Godkjent markløft?


SebArneberg

Anbefalte innlegg

Ikke dårlig! :)

Startposisjonen din er bra, løftebanen er bra, lockouten er bra. Ryggen ser grei ut, du kan muligens ha litt mer spenn fra starten av.

Det som stikker seg ut er at knærne dine blir strake for tidlig.

Fokuser på å holde ryggvinkelen konstant til stanga er i knehøyde. Nå skyter hoftene opp for tidlig og det blir strake markløft fra knærne og opp.

Og få av deg skoa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nedover er jeg med på, men bakover?

Mener du da retraksjon av skulderbladene? Jeg har høy terskel for å si at en styrkeløfter tar feil når det kommer til teknikk i markløft, men kan du vise meg en video av noen som løfter tungt med skulderbladene retraktert?

Retraksjon av skulderbladene forkorter armenes effektive lengde, noe som gir en ugunstig startposisjon. I tillegg er det få (om noen) som er i sterke nok til å holde skulderbladene retraktert med en maksvekt i hendene.

Om det er depresjon av skulderbladene vi snakker om er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedover er jeg med på, men bakover?

Mener du da retraksjon av skulderbladene? Jeg har høy terskel for å si at en styrkeløfter tar feil når det kommer til teknikk i markløft, men kan du vise meg en video av noen som løfter tungt med skulderbladene retraktert?

Retraksjon av skulderbladene forkorter armenes effektive lengde, noe som gir en ugunstig startposisjon. I tillegg er det få (om noen) som er i sterke nok til å holde skulderbladene retraktert med en maksvekt i hendene.

Om det er depresjon av skulderbladene vi snakker om er vi enige :)

Er nok bare snakk om semantikk her ja, mener ikke sammen som i benkpress, men sørge for at de ikke glir fram og spennet i øvre rygg forsvinner.

Her er videoen du ba om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er videoen du ba om.

Var den til meg? For de skulderbladene der er jo ikke i nærheten av å være retraktert.

Men uansett er vi nok ganske enige ja. Liker å forholde meg til Andy Boltons skriblerier når det kommer til markløft.

"Tight lumbar, tight lats, relaxed upper back".

Tight lats sørger for å få skulderbladene ned. Relaxed upper back skjer ikke, den strammer seg automatisk når man drar noe så tungt, ellers faller armene av :p Men greia er at man skal ikke skal tenke på å dra skulderne bakover, det går ikke uansett med maksvekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene, igjen! Setter veldig stor pris på at dere tar dere tid til å se over og kritisere. Har en ny økt med mark på tirsdag, skal få jobbet med det dere snakker om da, og fremover.

Sidenote: har dere noen gode tips for å øke bevegeligheten i toppen av ryggen? Har alltid vært veldig stiv der, og jeg har tidligere gått veldig hunchback, samt at jeg ofte gjør det mens jeg trener boksing/kickboxing, unaturlig for meg å rette ut toppen av ryggen.

Kunne dette være en god øvelse for å øke mobiliteten i øvre rygg/rygg generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene, igjen! Setter veldig stor pris på at dere tar dere tid til å se over og kritisere. Har en ny økt med mark på tirsdag, skal få jobbet med det dere snakker om da, og fremover.

Sidenote: har dere noen gode tips for å øke bevegeligheten i toppen av ryggen? Har alltid vært veldig stiv der, og jeg har tidligere gått veldig hunchback, samt at jeg ofte gjør det mens jeg trener boksing/kickboxing, unaturlig for meg å rette ut toppen av ryggen.

Kunne dette være en god øvelse for å øke mobiliteten i øvre rygg/rygg generelt?

T-spine extension

Quadruped Extension rotation

Wall slides

Søk på disse på youtube.

Squat to stand kan hjelpe med øvre del av ryggen dersom du legger til en "reach". Søk "squat to stand with reach"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen! Trenger ikke komme med noen ytterligere tips denne gangen(med mindre det skulle være noe vitalt), bare dropper en liten update. Ryggen ser litt bedre ut nå og det blir bare bedre og bedre det her (håper jeg å kunne si uten å drite meg lodrett ut).

Singlet? Jajajaja, mye enklere å se ryggen da har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme at du begynner med stangen litt langt fremme? Den skal ligge midt over foten din når du begynne rå dra.

Og du bør virkelig ikke overstrekke knærne dine i toppen, det er noooooogoood! I tillegg gjør du et eller annet rart på vei ned igjen, virker nesten som om du står med strake bein når du begynner å bøye deg ned igjen? Gjør markløftet i motsatt rekkefølge når du skal ned igjen, ikke lag deg en ny bevegelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin video! Ser du at når du er i startposisjon og skal starta løftet, så løfter du rompa 5-10cm opp heilt i starten (og får dermed meir horisontal vinkel på ryggen)? Om du klarer å holda rompa nede (ved å ta av 10-15kg kanskje, evt. bare vera bevisst på det), så kan du spara deg for mykje framtidige ryggplager! Eg gjorde denne feilen sjølv og måtte bøta med skiveutglidning og kronisk ryggskade :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

*

Sjokobjarkøy: Takk for feedbacken! Ja, stanga var litt langt fremme der. Har prøvd å følge Mark Rippetoes anbefalinger ift. markløftstilling, men ser at har forsvunnet litt. Skulle vel gjerne vært 3-4cm nærmere stang i utgangsposisjon.

Overstrekkinga av knærne i toppen skal jeg fint bli kvitt. Prøver å få en eksplosiv lockout, so to speak, er nok derfor den oppstår.

Ja, jeg står med strake bein på vei nedover. Jeg trodde det var korrekt måte å gjøre det på? Og vil det ikke bli vanskelig å flytte stanga i en fullt vertikal bane om jeg skulle bøyd knærne tidligere?

Schwarzenegger: Tusen takk! :) Ja, jeg har lagt merke til det. Tror jeg skal legge inn mer markløft teknikk utenfor markløft øktene for å kjøre teknikk på litt lavere vekt som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...