Gå til innhold

Er dette godkjent løft?


Heiamats

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det så ikke spesielt behagelig ut å slippe stangen på den måten, er det noe du pleier å gjøre?

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt.

Men jeg tenkte at "visst faen skal jeg klare det", så da støtta jeg meg.

Ellers slipper jeg så og si aldri stanga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok ikke fått det godkjent i konkurranse nei (lurer på om det manglet et par cm på dybden også). Men var sikkert like tungt som å ta det med godkjent teknikk.

Ja, tungt var det :p

Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke mangla noen cm på dybden, Hvis du ser etter går stanga helt ned til "safe racket", så blir lissom litt vanskligre og gå enda dypere enn det :p

Men ok.

Ikke godkjent: 1

Godkjent: 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ka da?

Triceps-squat :p

Du skriver at du ikke brukte armene for å komme opp, men hvis du ser på rundt 0:15 så ser det ut som om hele kroppen akselererer litt ekstra i det armene berører stativet, i tillegg til at du får litt fleksjon i både underarm og triceps. Men bortsett fra det er det egentlig imponerende at du klarer å fullføre løftet, med tanke på at du nesten mister alt spennet på ryggen der stanga ligger, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tungt var det :p

Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke mangla noen cm på dybden, Hvis du ser etter går stanga helt ned til "safe racket", så blir lissom litt vanskligre og gå enda dypere enn det :p

Men ok.

Ikke godkjent: 1

Godkjent: 0

Du mister litt dybde på at du lar knærne gå så langt fram og må derfor gå dypere med stanga for å komme dypt med låra. Men det er rett rundt godkjent dybde, så er isåfall ikke mye om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Ikke godkjent, men nå har jeg sett det også :) Men stå på, runde 100 føles nok godt, alltid morro med store runde tall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er meg, men jeg stusser over at ingen har stilt spørsmålet "godkjent i forhold til hva?".

Noe av det første jeg tenker er overlevelsesteknikk, og sånn sett kan det jo anses å være godkjent.

Skal man trekke tråden mellom Øvelsen knebøy som jeg regner med at var utgangspunktet og så et godkjent løft så tenker vel folk gjerne i forhold til styrkeløft?

Isåfal så er svaret nei, ikke godkjent.

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt.

Men jeg tenkte at "visst faen skal jeg klare det", så da støtta jeg meg.

Ellers slipper jeg så og si aldri stanga

Stanga skal IKKE slippes under knebøy.

Ja, tungt var det

Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke mangla noen cm på dybden, Hvis du ser etter går stanga helt ned til "safe racket", så blir lissom litt vanskligre og gå enda dypere enn det

Kanskje vanskeligere, men ikke umulig. Med litt mer "oppreist" stilling vil det kanskje være mulig for deg, men det kan ikke avgjøres utifra dette filmklippet. Kan eventuelt se på det en gang vi begge er der samtidig.

Uansett så er det bare å stå utenfor racket så kan man gå helt i bakken om man ønsker det. Det er en grunn til at den typen rack ikke brukes i konkurranser, men heller personer som står klare på sidene.

At folk faktisk velger å kommentere knevandring forundrer meg også...:thumbsdown:

Folk henger seg generelt vel mye opp i knevandring i forhold til dybde. Det er ikke knevandringen i seg selv som er grunnen til at dybden eventuelt ikke er godkjent, men det er en faktor som spiller inn. Jeg har mye knevandring selv og har så vidt jeg kan huske aldri fått underkjent på dybde. Hvorvidt det er en optimal løfteteknikk eller ikke er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk faktisk velger å kommentere knevandring forundrer meg også...:thumbsdown:

Folk henger seg generelt vel mye opp i knevandring i forhold til dybde. Det er ikke knevandringen i seg selv som er grunnen til at dybden eventuelt ikke er godkjent, men det er en faktor som spiller inn. Jeg har mye knevandring selv og har så vidt jeg kan huske aldri fått underkjent på dybde. Hvorvidt det er en optimal løfteteknikk eller ikke er en annen sak.

Med større knevandring blir det vanskeligere å få skikkelig dybde. Slipper man knærne helt fram er det ikke dypt nok om så ender opp med å sitte på beina. Men litt drifting med knærne er selvsagt ingen krise, det gjør det bare vanskeligere å få godkjent dybde.

Men ja, problemet her var jo ikke primært knevandringa da eller at han kanskje manglet 2 cm på dybden. Var bare ment som et tips for å lettere komme ned i godkjent dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med større knevandring blir det vanskeligere å få skikkelig dybde. Slipper man knærne helt fram er det ikke dypt nok om så ender opp med å sitte på beina. Men litt drifting med knærne er selvsagt ingen krise, det gjør det bare vanskeligere å få godkjent dybde.

Men ja, problemet her var jo ikke primært knevandringa da eller at han kanskje manglet 2 cm på dybden. Var bare ment som et tips for å lettere komme ned i godkjent dybde.

Hva som er letter eller vanskeligere er relativt i forhold til hvert individs mobilitet. Det er ikke lettere for meg å komme til godkjent dybde ved å stå bredere.

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med "knærne helt frem"? Det går fint ann å få godkjent dybde selvom føttene og knærne peker rett frem og med mye knevandring. Og igjen, om det er lettere eller vanskeligere er relativt i forhold til individets mobilitet.

Men ja, jeg er enig i at det er generelt gode tips å komme med, men jeg er optatt av å belyse flere sider av saken og at knevandring bare er en faktor som påvirker dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...