Akuline Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg har slitt veldig med humøret de siste to-tre månedene. Jeg har aldri vært en spesielt sprudlende, superhappy pollyannaperson, men nå har det vært skikkelig ille. Jeg har så utrolig kort lunte, jeg blir sint og irritert og sur for absolutt ingenting. Jeg er direkte mannevond, glefser til både kolleger, familie og venner. Det er verst når jeg er sammen med andre folk, alt de gjør og ikke gjør går meg på nervene... Og så får jeg kjempedårlig samvittighet etterpå, og blir kjempelei meg. På trening fungerer jeg også svært dårlig. I stedet for å bli litt fandenivoldsk når ting butter imot blir jeg helt på gråten, får klump i halsen og tårer i øynene og klarer ikke presse meg, har mer enn nok med å ikke krølle meg sammen i fosterstilling i en krok og grine Jeg føler meg også tung og sliten i kroppen. Den eneste endringen i livet mitt jeg egentlig har gjort er å gå over til periodisk faste for tre måneder siden ca. Det trives jeg godt med. Det siste halvåret har jeg i tillegg kuttet ned på ris og pasta til middagen, og heller fokusert på mer grønnsaker. Nå har jeg sett litt på diett.no på hva jeg spiser, og der ser jeg at jeg nå med et "uhell" nærmest spiser lavkarbo... Det var jo ikke meningen, jeg har aldri vært en lavkarbotilhenger. Jeg får i meg rundt 50-90 gram karbo hver dag.Jeg ser at dette ligger langt under det jeg får opp som anbefalt både på pf-kalkulatorer og diett.no. Jeg trener 6 dager i uken, 3 dager kampsport og 3 dager styrke, totalt 9-10 timer uken. Før spiste jeg 60 gram havregryn til frokost, og ris/pasta til middag oftere og i større porsjoner enn nå. Jeg spiste også mer karbo til lunsj enn nå. Nå spiser jeg ikke frokost, lunsjen består av salat med kylling og egg (de har sjelden pasta/ris i kantinen på jobb), en frukt til mellommåltid, middagen er kjøtt/fisk, grønnsaker, og 40 g fullkornris/60 g fullkornpasta noen dager i uken, og kveldsen havregrøt eller et par brødskiver + cc/kesam og frukt/bær. I helgene blir det mer, da i form av pizza og snop... Kan for lite karbo være årsaken til det dårlige humøret? Er det andre som har erfart dritthumør når de har hatt en periode med lite karbohydrater? Jeg har sett flere artikler på nett hvor det står at lavkarbo kan gi dårlig humør, fordi man får for lite serotonin. Lavkarbotilhengerne påstår dette vil stabilisere seg etter noen dager, og at kroppen da vil produsere mer serotonin så alt blir solskinn og enhjørninger igjen. Men jeg har jo nå altså vært frøken bitch i nesten 3 mnd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Er ikke alle som trives med lavt karboinntak, spesielt ikke om de trener masse i tillegg. Man må nesten finne det som passer for seg selv, og ikke alle andre. Men ja... Ligger du i kaloriunderskudd? Jeg blir akkurat slik du beskriver det om jeg går lenge i relativt kraftig underskudd og alt jeg innerst inne vil er å spise meg god og mett på boller og brus. Med et litt mer moderat underskudd og et moderat karboinntak (70-100 g) holder jeg stort sett humøret oppe. Cheesecake og Birgit Sorteberg 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anya Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ahhh... DET høres kjent ut :thumbsdown: Trur du kan øke enten karben din eller fettet, avhengig av hva du ønsker. .MER energi rett og slett! Og innvilge en frukt før trening når alt kjennes bånn Edit: Du crasher mer når du fyller opp SÅ hardt på helgene (pizza,snop og dårlig karb) også går rett tilbake til evt FOR lavt inntak. Det blir sukkeravvenning Hver mandag det... Prøv å karbe opp med sunnere alternativer på helga! Cheesecake 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg er faktisk omvendt! Jeg var sur og grinete frem til jeg begynte å spise mindre karbohydrater, og når jeg får i meg litt ekstra nå, da blir jeg bare gretten og uvell Vi er nok alle forskjellige! Men nano har veldig rett i det med kaloriunderskudd. DET tærer på humøret. timich, Mette M og Oddis 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamadeus Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Alt av dietter vil påvirke humøret ditt. Før du ble klar over hva du spiste, så passet hodet ditt på, å spise det som holdt deg i godt humør, energisk, etc. Er du glad i boller og brus, så vil du trolig ikke trives med å spise minimalt av karbo, det sier seg selv =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timich Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg er faktisk omvendt! Jeg var sur og grinete frem til jeg begynte å spise mindre karbohydrater, og når jeg får i meg litt ekstra nå, da blir jeg bare gretten og uvell Vi er nok alle forskjellige! Men nano har veldig rett i det med kaloriunderskudd. DET tærer på humøret. +1:thumbsup: Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirill W. Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Prøv å øke karbo inntaket ditt til 150-300 gram og se om det hjelper. 50-90g karbo hørtes VELDIG lavt ut for en som trener så mye som du beskriver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg har ligget litt lavere på kaloriinntaket i hverdagene enn jeg burde, i forhold til utregningene på diett og if kalkulatoren. Jeg får oppgitt større dagsbehov enn jeg har regnet med. Men jeg spiser meg stappmett til hvert måltid, så det har ikke vært noe sulting akkurat. Og så ligger jeg litt høyere i helgen, men ikke så veldig mye.Jeg har gått litt ned i vekt, men ikke kjempemye, så underskuddet skulle en ikke tro var så voldsomt. Jeg prøver å legge til litt mer kalorier i form av karbohydrater. Skulle jeg gått mer korrekt vitenskapelig til verks burde jeg vel enten økt karbo eller økt kcal, og ikke begge samtidig, men må få opp humøret før folk ikke gidder være venner med meg mer og sjefen prøver få meg omplassert Jeg har merket at jeg blir veldig oppblåst av havregryn og brød Nå spiser jeg stort sett karbo på slutten av dagen, og da merker jeg ikke så mye til luftplagene. Kan hende dynen svever 10 cm over kroppen om natten, men ettersom jeg er evig singel plager ikke det noen Dere har vel ikke noen anbefalinger til gode karbohydratkilder som er snill mot magen? Jeg hiver nedpå frukt og grønt, men det blir ikke så mye karbohydrater av det som jeg trodde... Takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anya Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Søtpotet Akuline 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Søtpotet O, ja! *hoppe opp og ned og klappe i hendene* Søtpotetbåter bakt med salt og pepper er utrolig godt! Har det ikke så ofte, for det er ikke så mange butikker i nærheten som selger det (og de som har det suger på det meste annet...). Må kjøpe større kvanta neste gang. Anya 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette M Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg blir slik som du beskriver når jeg har et relativt stort kaloriunderskudd, eller når jeg spiser mye raske karbohydrater, som flere over her nevner. Temperamentet og energien min har aldri vært så stabil som nå, når jeg ligger på 50-120 g karbohydrater om dagen. Hadde jeg vært deg ville jeg derfor heller prøvd å øke totalt kaloriinntak i første omgang, ved å legge inn litt mer fett, heller enn å slenge på større mengder karbohydrater igjen:) Cheesecake 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette M Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Og husk at du fint kan spise deg stappmett og fremdeles ligge i kaloriunderskud; Metthetsfølelse er ikke direkte koplet opp mot energiinnholdet i maten, så den gir ikke noen god pekepinn om du spiser mye kalorifattig mat, som grønnsaker:) Cheesecake 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storoe Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg har selv slitt med dårlig humør når jeg har hatt et lavt inntak av karbohydrater, der jeg knapt oversteg 200g i hverdagene. jeg økte dette til 250-300g i helgene, spesielt på lørdagene, da jeg skulle unne meg noe godt. Men det hjalp ikke mye Men med tanke på treningsintensiteten min, som ligger på 6-7 dager i uka, der hvor 3 dager er styrke og 3-4 med løping, sier det seg selv at jeg ikke kan ligge på 200g daglig, noe som endte med vekttap, og det er ikke mitt mål. Jeg har økt dette til omtrent 300-320g daglig på karbohydrater, kjørt en liten uke så langt, men føler meg fortsatt sulten da jeg har spist dagens inntak. Har også økt kcal inntaket totalt så jeg ender opp med ca 3200 kcal daglig. Humøret er litt bedre nå i hvert fall. Så du er ikke alene om å være i dårlig humør med lavt inntak på karbohydrater. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Og husk at du fint kan spise deg stappmett og fremdeles ligge i kaloriunderskud; Metthetsfølelse er ikke direkte koplet opp mot energiinnholdet i maten, så den gir ikke noen god pekepinn om du spiser mye kalorifattig mat, som grønnsaker:) Ja, har merket at det faktisk kan være vanskelig å få i seg nok kalorier når man holder seg til rent kjøtt/fisk, grøntfôr og magre melkeprodukter. Har kjøpt avokado som jeg kan spe på med, og funnet ut at gresskarkjerner er godt i maten, men ikke så godt at jeg går og tjuvspiser neve på neve fra skapet som jeg gjør med nøtter Mette M 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg har selv slitt med dårlig humør når jeg har hatt et lavt inntak av karbohydrater, der jeg knapt oversteg 200g i hverdagene. jeg økte dette til 250-300g i helgene, spesielt på lørdagene, da jeg skulle unne meg noe godt. Men det hjalp ikke mye Men med tanke på treningsintensiteten min, som ligger på 6-7 dager i uka, der hvor 3 dager er styrke og 3-4 med løping, sier det seg selv at jeg ikke kan ligge på 200g daglig, noe som endte med vekttap, og det er ikke mitt mål. Jeg har økt dette til omtrent 300-320g daglig på karbohydrater, kjørt en liten uke så langt, men føler meg fortsatt sulten da jeg har spist dagens inntak. Har også økt kcal inntaket totalt så jeg ender opp med ca 3200 kcal daglig. Humøret er litt bedre nå i hvert fall. Så du er ikke alene om å være i dårlig humør med lavt inntak på karbohydrater. I følge if-kalkulatoren skal jeg ligge på 143 gram karbo på hviledager, og 200 på styrkedager. Men der skilte de ikke på kardiodager og hviledager, så det blir antageligvis litt for lavt på hviledagene med 143. Klarte skvise nedpå rett antall kalorier i går ihvertfall, selv om det nesten tøt ut av ørene på meg der en stund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Men med tanke på treningsintensiteten min, som ligger på 6-7 dager i uka, der hvor 3 dager er styrke og 3-4 med løping, sier det seg selv at jeg ikke kan ligge på 200g daglig, noe som endte med vekttap, og det er ikke mitt mål. Det er nok av de med mye større treningsmengder enn dette som ligger under 200g karbohydrater om dagen, så dette sier seg på ingen måte selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dea Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Jeg får også utrolig kort lunte og blir i dårlig humør av for lite karbohydrater - så du er ikke alene prøvde å kutte ned på det en periode, g øke inntaket av grønt, men merket med en gang at jeg ikke helt var meg selv og at konsentrasjonen min var ganske svekket. Legg merke til hvordan kroppen responderer, og gi den det den trenger! Selv er jeg überhappy over å kunne kose meg med en stoooor porsjon havregrøt med god samvittighet, siden jeg vet at det gjør kroppen min godt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storoe Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Det er nok av de med mye større treningsmengder enn dette som ligger under 200g karbohydrater om dagen, så dette sier seg på ingen måte selv Nei, hør han som kjenner kroppen MIN bedre en min egen Det er helt sikkert personer som fungerer fint med mindre en 200g daglig, og som har større treningsintensitet enn det jeg har, men igjen så er folk er forskjellig. Kroppen min var ikke særlig samarbeidsvillig med et inntak på 200g daglig, kanskje jeg har veldig høy forbrenning eller mulig jeg har kjørt kroppen for hardt en periode, jeg vet ærlig talt ikke....jeg vil påstå at å kjøre full kroppsprogram med 10-12 øvelser, 4 sett pr.økt, og interval 2-3 ganger i uka er rimelig hardt. Når jeg DA ender opp med å gå ned i vekt, og synes det er tungt å gjennomføre øktene, tenker jeg selv at jeg burde øke inntaket på karbohydrater. Men om du hinter til at det er andre ting som fungerer, eller burde endre på, så mottar jeg gjerne tips Mitt daglige inntak var 260g protein, 200g karbohydrater og 90-100g fett, endringene er som sagt en økning på karbohydrater til ca 300g daglig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pelsjeger Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 kan bli grinete og irritabel av for mye fett her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Nei, hør han som kjenner kroppen MIN bedre en min egen Det er helt sikkert personer som fungerer fint med mindre en 200g daglig, og som har større treningsintensitet enn det jeg har, men igjen så er folk er forskjellig. Kroppen min var ikke særlig samarbeidsvillig med et inntak på 200g daglig, kanskje jeg har veldig høy forbrenning eller mulig jeg har kjørt kroppen for hardt en periode, jeg vet ærlig talt ikke....jeg vil påstå at å kjøre full kroppsprogram med 10-12 øvelser, 4 sett pr.økt, og interval 2-3 ganger i uka er rimelig hardt. Når jeg DA ender opp med å gå ned i vekt, og synes det er tungt å gjennomføre øktene, tenker jeg selv at jeg burde øke inntaket på karbohydrater. Men om du hinter til at det er andre ting som fungerer, eller burde endre på, så mottar jeg gjerne tips Mitt daglige inntak var 260g protein, 200g karbohydrater og 90-100g fett, endringene er som sagt en økning på karbohydrater til ca 300g daglig. Jeg sa aldri at jeg kjenner kroppen din bedre enn noen, men det sier seg fremdeles ikke selv at du ikke kunne fungert på 200g karbohydrater, som er ganske liberal lavkarbo. På 2700 kcal og høyt aktivitetsnivå er jeg ikke overrasket over at du gikk ned i vekt heller, så det kan forklares med for lite mat, og det kan også forklare både energinivå og dårlig humør også Poenget mitt er at du ikke kan konkludere med at det var karbohydratene (eller noe annet for den saks skyld) som var skyld i dårlig humør og vektnedgang, sannsynligvis var det heller et lavt matinntak som var årsaken. Cheesecake, jallajalla og timich 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.