Gå til innhold

Problem med bein ved jogging!


kRisi

Anbefalte innlegg

Hei.

Startet med trening for ca. 4 måneder siden, med stor vekt på kondisjon og uthold. Har derfor jogget og trent mye intervall. Har hele tiden merket at det er beina som "gir" seg først, mens pusten er fin. Er nesten som jeg får melkesyre over hele bena + små-irritasjon i leggene. Tok en 1 mnd pause fra alt som hadde med jogging å gjøre, men hjalp ikke noe. Så når eg f.eks har jogget 4 km på flat asfalt, er bena full av melkesyre og er veldig tunge, mens pusten er fin. Vekten min er 85 kg (før 95) og er 183 cm høg. Er veldig demotiverende å måtte pine seg gjennom treningsøktene, når jeg føler jeg kan betre med tanke på form og oksygeninntak!

Burde jeg oppsøke lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, veldig mange opplever faktisk at beina blir sliten før pusten når man er nybegynner. Mange tar for hardt i slik at melkesyre hopes opp før man rekker å bli skikkelig andpusten. Noe godt trente opplever i motbakker for eksempel. Trikset for meg var rett og slett å ro ned tempoet slik at jeg faktisk ikke ble tung i beina. Dette innebar vel en fart på 8 km/h, men når jeg først fikk trent sammenhengende uten at beina døde, økte jeg raskt tempoet til langturer opp i 12 km/h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke for hard heller. Det er ikke melkesyre, men kan sammenliknes, kanskje en kombinasjon av melkesyre og ubehag.

For lite oppvarming? Jeg bruker å jogge rolig i 10 min so øker jeg farten etterhvert. Er dette bra nokk?

Irritasjonen i leggen kommer ganske tilig og er det nesten hele treninga. Kan minne om benhinnebetendelse, men det gjør ikke supervondt, bare et ubehag. Irritasjonen er mest sentral midt på leggen (framside)

Jeg bruker å trene basisstyrke minst 1 gang i uken. (pushups, knebøy, spensthopp, nedfall, situps) Burde jeg trene mer, kan dette hjelpe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv beinhinnebetennelse (har blitt kronisk), så om du har det burde du høre på leggene dine og hvile, for det kan bli virkelig ille! Min erfaring er at det ikke gjorde supervondt i begynnelsen, men at det kommer mer og mer. Styrketrening hjalp på for min del, men spensthopp forverrer det bare (om det er beinhinnebetennelse). Asfalt er uansett ikke et anbefalt underlag å jogge på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Startet med trening for ca. 4 måneder siden, med stor vekt på kondisjon og uthold. Har derfor jogget og trent mye intervall. Har hele tiden merket at det er beina som "gir" seg først, mens pusten er fin. Er nesten som jeg får melkesyre over hele bena + små-irritasjon i leggene. Tok en 1 mnd pause fra alt som hadde med jogging å gjøre, men hjalp ikke noe. Så når eg f.eks har jogget 4 km på flat asfalt, er bena full av melkesyre og er veldig tunge, mens pusten er fin. Vekten min er 85 kg (før 95) og er 183 cm høg. Er veldig demotiverende å måtte pine seg gjennom treningsøktene, når jeg føler jeg kan betre med tanke på form og oksygeninntak!

Burde jeg oppsøke lege?

Jeg har stort utbytte av pulsklokke. Hodet mitt kan si at nå jogger jeg rolig, mens pulsen viser noe annet. Dermed ble det mine løpeturer før ganske lik slik du beskriver.

Nå trener jeg utelukkende ut fra puls, og lar egoet ligge igjen hjemme i forhold til tempo.

I begynnelsen måtte jeg ofte god deler av turen og i alle motbakker for å klare holde pulsen lav nok.

Mitt tips til deg blir å kjøpe deg en billig pulsklokke, billigste polar koster ca kr 500.

Når du skal løpe, begynn med å gå fort i 5 min og se hvordan pulsen utvikler seg, deretter begynn jogge rolig. Ikke la pulsen være noe særlig høyere enn 75% i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et lite innspill når alle sier at asfalt ikke er anbefalt... Det er helt avhengig av hva du er vant med. Om du trener til et maraton og utelukkende har trent i terreng, vil et maraton på asfalt være døden. Om du derimot starter "løpekarrieren" din på asfalt og gradvis øker distansen, trenger det ikke å være et problem i det hele tatt. Selvsagt greit å variere underlaget, men skikkelig sko, skikkelig løpeteknikk og god opptrening gjør at asfalt ikke skal være et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre slik at du kan løpe fortere over lengre tid, burde du prøve terskeltrening :) Det forbedrer utholdenheten din i benene ved at melkesyren slår til mye senere/at du kan løpe fortere og lengre uten å få melkesyre :-D Terskeltrening er løping/intervalltrening med en fart hvor du ligger rett under syregrensa:) (beklager for dårlig forklaring, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon. Har pulsklokke fra før av, men noen som har en link der man viser hvordan man skal bruke den i trening?

Skal snart på løpetur, så får prøve å gå i 5 min og jogge rolig i 5 min som oppvarming, og deretter øke tempoet litt. Skal også fokusere hvor de gfår vondt hen og når :) Har bare løpe på asfalt nå pga. snø :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mild form for kronisk compartment syndrome. Skinnposen rundt leggmuskelen er for trang og beina mine sovner om jeg trener dem for hardt >.< Skikkelig teit. Men har klart å trene meg opp til å tåle mye lenger joggeturer og gåturer. Ising av leggene, kompresjonssokker (ikke for min del) og gradvis opptrening burde hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt en periode der jeg har hatt vondt på frem siden av leggene. Jeg fikk beskjed av en fysoterapaut å ha full trøkk på dusjen (gjerne en hard stråle om man kan justere) bruke så kaldt vann jeg klarer i noen min så varmt noen min å gjenta det flere ganger... Gjøre det kanskje 2 ganger om dagen flere ganger i uka. Men husker ikke om jeg skulle begynne og avslutte med kaldt eller varmt vann... Dette skulle hjelpe mot "smertene" ... Noen andre som har erfaring med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke er bare meg som har problemer med jogging og vonde legger. De blir rett og slett pumpa, stive og umulig å dra med seg, så jeg liker absolutt ikke å jogge. Eneste jeg har fått ut av jogging er store leggmuskler :)

Jeg foretrekker ihvertfall å gå raskt for å så spurte, gå, spurte, gå osv... Kanskje en dag kan jeg klare å jogge en hel distanse.

Håper du får til å jogge selv etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referat fra trening! :)

Jogga rolig 6,4 km på 45 min(ikke fornøgd). Hadde oppvarmningspuls på 150 og joggepuls mellom 160-170. Tidligere har jeg brukt å hatt rundt 180-190. Merket at jeg ikke fikk noe serlig ubehag, og jeg koste meg nesten :) Så det ser nesten ut som jeg må trene på å jogge fortere uten å få den "smerten" i leggen og ben generellt. Noen som har tips? :)

Kanskje prøve ut terskeltrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding av terskeltrening, intervaller, lange rolige turer og raskere kortere turer gjør nok susen. Når du først klarer å jogge rolig nok, kommer fremgangen mye raskere enn om du hadde fortsatt og trent på maks gir.

Det kan komme av at man har begynt får hardt og ikke er vant til det , å defor lønner det seg å begynne rolig. sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd kompresjonsstrømper? Jeg har ei venninne som hadde samme problem. Hun gikk til innkjøp av strømper på apotek og brukte dem en god del i startoppfasen, og la dem vekk etterhvert da ho merket det begynte å gi seg. Det var spesielt asfaltjogging som ga henne de problemene. Nå løper ho helt fint uten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...