Gå til innhold

Karbohydrater?


Rookie

Anbefalte innlegg

Er litt forvirret når det kommer til karbohydrater.. Får inntrykk av at mange prøver å spise så lite karbs som mulig, men dette er kanskje bare de som er på "deff"? For karbohydrater er vell også for å "bygge" musklene større og ikke bare til energi? Eller tar jeg feil her?

Håper noen kan få litt klarhet i dette for meg.

På forhånd takk!

Mvh Rookie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karbohydrater er energi. Lagres som glykogen i muskler og lever. Etter en lang diett med lite karbohydrater så tømmes disse lagrene og får ikke nok påfyll til å fylles opp igjen før de igjen tømmes under en treningsøkt. Ved en oppkarbing fyller man disse lagrene, og ved en vellykket oppkarbing kan man også få en boost i forbrenningen.

Veldig enkelt forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Tror det har litt med energi overskudd å gjøre;) De fleste går HØYT på proteiner pga proteinen tar bedre vare på musklene;) i for eks en diett;) Mens karbo osv ikke gjør det like bra;)

Karbohydrater er faktisk ikke nødvendig iforhold til proteiner;) Men dette er det nok veldig mange andre her på forumet kan MYE om!

WIKIPEDIA:

Karbohydrater, som finnes i matvarer som korn, grønnsaker, frukt og bær, melkeprodukter og honning, forsyner kroppen enten direkte eller indirekte med glukose, som er den sukkerartene cellene kan nyttiggjøre seg til energiformål. Det er ikke nødvendig å tilføre karbohydrater, som i motsetning til protein og fett (essensielle fettsyrer) ikke er essensielle. Imidlertid kan det være gunstig å innta nok karbohydrater til å dekke kroppens behov, som for en voksen person er på ca. 30-40 g glukose per dag.

Protein:

Proteiner er byggesteinene i alle levende celler. De utfyller et utall mer eller mindre svært spesialiserte funksjoner. Hos mennesker er dette alt fra å bygge opp og vedlikeholde muskler, skjelett, hud og slimhinner, til å stå for transport av oksygen og næringsstoffer i blodet. Proteinene deltar også i immunrespons, samt lagring og transport av forskjellige stoffer i kroppen. Gjennom ernæring er proteinene kilde til aminosyrer for organismer som ikke kan lage disse selv. Inngår som del av sikringskosten mot mangelsykdommer for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver folk og karber opp da? :p hvilke hensikt har det da? Blir forvirra jeg hehe

Karbohydrater gir kroppen en klar kilde til energi,selv om andre former for mat som fett og proteiner kan også brukes til dette. Når absorbert fra tarmen og fordøyd gir de glukose som cellene konverterer til energi.Den største forbrukeren av

glukose i kroppen er hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar :) ble litt klokere på dette nå. jeg trodde nemlig at man karbet opp for å at selve kroppen skulle legge på seg for å få den større for å få litt mer kjøtt på beina vis man f.eks er veldig tynn og man ikke ville være "liten" og markert bare ( og da mener jeg ikke at det er noe galt i det så klart) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Takk for mange svar :) ble litt klokere på dette nå. jeg trodde nemlig at man karbet opp for å at selve kroppen skulle legge på seg for å få den større for å få litt mer kjøtt på beina vis man f.eks er veldig tynn og man ikke ville være "liten" og markert bare ( og da mener jeg ikke at det er noe galt i det så klart) ;)

Ikke nødvendigvis nei, hvis man vil legge på seg både med fet/bli større. Så er det overskudd av energi som teller, i bunn og grunn. Men du kan velge å gjøre det på "mcdonalds"måten og få masse usunt fett osv. Eller hive i deg sunn mat med masse kjøtt,vitaminer/mineraler, grønnsaker osv.. for å heller bygge en "sunnere" kropp som ikke har like mye fett på kroppen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

"usunt" fett er jo det folk mener er mettet fett. Som mange mener øker faren for hjerte/kar sykdommer osv... OG NEI! jeg sier ikke det er gale med en burger i ny og ne? Heller ofte enn for lite for min del;) Så ikke ta meg feil:)

Prøvde bare å forklare at de som "satser" på å være "fit" selvom de går opp i vekt, spiser ikke sånt. De spiser RENT(kjøtt,grønnsaker osv)!;) Og legger ikke på seg fort;) Så beklager hvis du følte deg krenket på noen so helst måte!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"usunt" fett er jo det folk mener er mettet fett. Som mange mener øker faren for hjerte/kar sykdommer osv... OG NEI! jeg sier ikke det er gale med en burger i ny og ne? Heller ofte enn for lite for min del;) Så ikke ta meg feil:)

Prøvde bare å forklare at de som "satser" på å være "fit" selvom de går opp i vekt, spiser ikke sånt. De spiser RENT(kjøtt,grønnsaker osv)!;) Og legger ikke på seg fort;) Så beklager hvis du følte deg krenket på noen so helst måte!:D

Neida, jeg følte meg ikke krenket på noen måte. Det som er problemet er bare at det ikke er så sort/hvitt som sunt og usunt fett, sunne og usunne karbohydrater osv osv. At noen spiser veldig rent på diett tror jeg er mer på grunn av gamle ideer en ny vitenskap. Se på Martin Berkhan. Han spiser ikke "sunt fett" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Neida, jeg følte meg ikke krenket på noen måte. Det som er problemet er bare at det ikke er så sort/hvitt som sunt og usunt fett, sunne og usunne karbohydrater osv osv. At noen spiser veldig rent på diett tror jeg er mer på grunn av gamle ideer en ny vitenskap. Se på Martin Berkhan. Han spiser ikke "sunt fett" ;)

Joda det er jeg enig i;) bare forteller det "tradisjonelle";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er jeg enig i;) bare forteller det "tradisjonelle";)

Det tradisjonelle er aldri blitt bevist, og er etter all sannsynlighet feil. Det er basert på forskning på risikofaktorer, og ikke på endepunkter som sykdom og død. I tillegg er det benyttet utdaterte risikofaktorer som totalkolesterol, og ikke fordeling av de ulike fettstoffene.Nyere studier viser at karbohydrater har en langt mer ugunstig effekt på blodfettene enn mettet fett, som med stor sannsynlighet er helt nøytralt.

Denne review-artikkelen kan være interessant å lese gjennom: http://www.ajcn.org/content/91/3/502.full

Når det gjelder karbohydrater og proteiner, så har jeg skrevet artikler om disse på Frisk og Funksjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Det tradisjonelle er aldri blitt bevist, og er etter all sannsynlighet feil. Det er basert på forskning på risikofaktorer, og ikke på endepunkter som sykdom og død. I tillegg er det benyttet utdaterte risikofaktorer som totalkolesterol, og ikke fordeling av de ulike fettstoffene.Nyere studier viser at karbohydrater har en langt mer ugunstig effekt på blodfettene enn mettet fett, som med stor sannsynlighet er helt nøytralt.

Denne review-artikkelen kan være interessant å lese gjennom: http://www.ajcn.org/content/91/3/502.full

Når det gjelder karbohydrater og proteiner, så har jeg skrevet artikler om disse på Frisk og Funksjonell.

Beklager at jeg tok "feil";) Men er jo dette de fleste gårutifra osv. Og når det gjelder denne tråden, så bør vel du egentlig heller svare personen enn å linke til dine egne nettsider....Selvom du studerer og driver de nettsidene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er proteiner som bygger muskler, men proteinene trenger karbohydrater på en måte ;PP

Protein trenger ikke karbohydrater. Når protein inntas utskilles en liten mengde insulin ut som er akkurat nok til å ta opp proteinene. Karbohydrater er ikke ett essensielt næringsstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein trenger ikke karbohydrater. Når protein inntas utskilles en liten mengde insulin ut som er akkurat nok til å ta opp proteinene. Karbohydrater er ikke ett essensielt næringsstoff.

Det finnes essensielle aminosyrer. Aminosyrer i grupper er protein. Lagret protein er muskler.

Det finnes essensielle fettsyrer. Fettsyrer i grupper er fett. Fet trenger vi for å lage hormoner og lagre fettløselige vitaminer.

Det finnes ikke en eneste essensiell karbohydrat (bortsett fra cola og vodka).

Så...folk som sier man "trenger" karbohydrater er ikke helt på nett. Enkelte aktiviteter trenger glukose, men kroppen kan fint lage glukose selv siden det ikke er behov for noen essensiell karbohydrat.

Så vidt jeg vet er vel drøvtyggere de eneste som ikke trenger essensielle aminosyrer og fettsyrer for å produsere fullverdig protein...?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes essensielle aminosyrer. Aminosyrer i grupper er protein. Lagret protein er muskler.

Det finnes essensielle fettsyrer. Fettsyrer i grupper er fett. Fet trenger vi for å lage hormoner og lagre fettløselige vitaminer.

Det finnes ikke en eneste essensiell karbohydrat (bortsett fra cola og vodka).

Så...folk som sier man "trenger" karbohydrater er ikke helt på nett. Enkelte aktiviteter trenger glukose, men kroppen kan fint lage glukose selv siden det ikke er behov for noen essensiell karbohydrat.

Så vidt jeg vet er vel drøvtyggere de eneste som ikke trenger essensielle aminosyrer og fettsyrer for å produsere fullverdig protein...?...

Jada det vet jeg, gå å fortell det til de som ikke vet det :p

8 essensielle amonisyrer og 2 essensielle fettsyrer, null essensielle karbohydrater, som jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...