Gå til innhold

Spiser jeg riktig?


KennethDreyer

Anbefalte innlegg

Hei,

Har det siste halvåret vært aktiv på både trening og kostholdfronten. Jeg ser fra uke til uke at det går i den retningen jeg vil det skal gå. Fortsatt har jeg igjen litt fett jeg vil forbrenne bort og aller helst skulle det vært gjort innen sommeren.

Jeg har kommet inn i en kostholdrutine som ser ut til å funke - jeg går ned i vekt og øker i styrke på vektene. Men jeg er fortsatt usikker på om jeg spiser optimalt. Jeg er redd jeg for å meg for lite protein (derfor denne tråden). Her er en typisk matdag for meg:

Frokost: To knekkebrød med philadelphia, laks og urter.

Lunsj: To knekkebrød med philadelphia, kalkunskinke og agurk.

Middag: Wok med kylling / Wraps med mye grønnsaker / Indisk mat.

Mellom måltidene spiser jeg vanligvis eple, banen og pære. Hender seg det blir en eller to glass med yoghurt, litt blåbærsyltetøy og litt musliblanding på toppen (glasset fylles med ca. 1dl yogurt).

Jeg trener styrke 4 dager i uken. 10 min oppvarming og 20-40 kondisjon etter trening (løping eller roing). Prøver også å få inn 1-2 dager med bare kondisjon hver uke.

Målene mine er som sagt å gå ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jasså? Jeg føler meg egentlig aldri sulten. Har heller ikke noe problem med mangel på energi. Går som sagt jevnt fremover på treningsstudio også. Kan det da ha noen konsekvenser jeg ikke vet om?

Det går mest i kylling og laks til middag. En file av hver per porsjon. Fyller også opp med "alt for mye" grønnsaker, så jeg blir alltid mat til middag og holder det gående utover kvelden.

Jeg er 176 høy og veier ca 79 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt aktivitetsnivå, så kan du faktisk spiset bortimot 2500 kalorier og enda gå ned i vekt. Det handler ikke så mye om sultfølelse, men om at kroppen din trenger en del næring da du skal ned i fettprosent(altså holde på musklene, og få bort fettet)

Så du bør få i deg 1,5-2 gram proteiner pr kg kroppsvekt :) Altså 150 gram proteiner daglig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg sliter fortsatt med å overtale meg selv til at mer mat vil gjøre at jeg går raskere ned i vekt. Målet mitt er jo å kjøre i energiunderskudd slik at fett forbrennes - er det ikke riktig av meg å gjøre det slik som nå da?

Ang. proteiner - kan jeg ta det fra shake? Jeg er ikke noe særlig fan av kjøtt, så fremt det ikke kommer fra en restaurant i utlandt, servert med en deilig saus ved siden av og minst 25C i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil ha optimale svar, må du også gi "optimal" info :)

Er umulig for oss å vite hvor mye du spiser bare ved å lese produktene

Kan du nevne det i kcal / næring evt fylle det inn på diett.no ? :)

Hvor mye har du gått ned i vekt og hvor mye har du økt i baseløft på det halve året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt 5 minutter før jeg i det heletatt ble halvferdig med en vanlig matdag på diett.no. Gjør dere virkelig det hver dag? Det vet jeg ikke om jeg gidder.. hehe!

Siden jeg begynte for ca. et halv år siden har jeg gått ned 10 kilo i vekt og et sted mellom 30-50% i styrke (jevnt over på alle øvelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt 5 minutter før jeg i det heletatt ble halvferdig med en vanlig matdag på diett.no. Gjør dere virkelig det hver dag? Det vet jeg ikke om jeg gidder.. hehe!

Siden jeg begynte for ca. et halv år siden har jeg gått ned 10 kilo i vekt og et sted mellom 30-50% i styrke (jevnt over på alle øvelser).

Skal man ha topp resultater, så må man legge inn litt innsats...hjelper ikke å trene som en helt, om man spiser elendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt 5 minutter før jeg i det heletatt ble halvferdig med en vanlig matdag på diett.no. Gjør dere virkelig det hver dag? Det vet jeg ikke om jeg gidder.. hehe!

Siden jeg begynte for ca. et halv år siden har jeg gått ned 10 kilo i vekt og et sted mellom 30-50% i styrke (jevnt over på alle øvelser).

Om du velger å loggføre / planlegge kostholdet ditt 10 min vær dag.. Så kan du jo droppe de 2 dagene med kondis for å gå ned i vekt ;) vet ikke helt va som er mest gidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det var veldig lite mat.

Du må ikke loggføre hver dag. Jeg loggførte en ukes tid for å se hvordan jeg lå an. Måtte være sikker på at jeg fikk i meg nok mat.

Om du virkelig vil så må du nok sette i gang noen "tiltak" for å komme til målet ditt.

Man må ikke trene kondis for å gå ned i fettprosent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt 5 minutter før jeg i det heletatt ble halvferdig med en vanlig matdag på diett.no. Gjør dere virkelig det hver dag? Det vet jeg ikke om jeg gidder.. hehe!

Siden jeg begynte for ca. et halv år siden har jeg gått ned 10 kilo i vekt og et sted mellom 30-50% i styrke (jevnt over på alle øvelser).

Man lærer seg hva ting sånn ca er etter hvert. Dessuten lager man ikke ny mat fra scratch hver gang heller. Jeg har en del oppskrifter jeg har laminert, og på dem har jeg skrevet innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alright, da er jeg i gang med diett.no - og her er min første dag: http://filer.crenia.no/EW0I (er det andre måter å dele innhold fra diett.no?). Kan være at jeg bommet på noen gram her og der, men det skal ikke være noe betydelig.

Da er jeg åpen for råd. Jeg vil som sagt ha lavere fettprosent. Det er på ingen måte et mål å bli "stor" for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright, da er jeg i gang med diett.no - og her er min første dag: http://filer.crenia.no/EW0I (er det andre måter å dele innhold fra diett.no?). Kan være at jeg bommet på noen gram her og der, men det skal ikke være noe betydelig.

Da er jeg åpen for råd. Jeg vil som sagt ha lavere fettprosent. Det er på ingen måte et mål å bli "stor" for min del.

Hvor hard diett vil du gå på for å komme deg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for lite mat man! Med ditt aktivitets nivå (Trening 5-6 dager i uken ) kan du nesten doble energien og fortsatt gå ned i vekt

Du veier tross alt 80kg og er 176 høy, Da har du en hvileforbrenning på la oss tippe(usikker på fett% din) 1850Kcal..

Som vil si at du forbrenner 1850kcal på bare å ligge i sengen..

Du my være relativ ny innen styrketrening ? for å kunne øke 30-50% styrke på 1300kcal om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300kcal er ikke nok til å engang vedlikeholde livsnødvendige prosesser i kroppen din - mao vil kroppen sette ned energiforbruket for å dekke dette samt så godt den kan vedlikeholde vekten din.

At du øker i styrke er enkelt forklart nervøse tilpasninger (nervesystemet ditt tilpasser seg belastningen), men dette vil stagnere om kort om du ikke øker matinntaket - for ærlig talt, du spiser mindre enn ei jente..

Spiser du slik hver eneste dag?

Hva med drikke?

Du vil helt klart gå ned i vekt av dette etter en stund, men du vil tvilsomt gå ned i fett%. Se på fettreservene dine som en sparekonto, hadde du gitt bort sparekontoen din dersom du ikke hadde hatt fast inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300kcal er ikke nok til å engang vedlikeholde livsnødvendige prosesser i kroppen din - mao vil kroppen sette ned energiforbruket for å dekke dette samt så godt den kan vedlikeholde vekten din.

Jeg skulle gjerne vært enig med deg, men beklager - dette er alt for feil. Bare spør oss som har brukt/bruker PSMF.

Selv har jeg ligget på 900kcal om dagen i mange uker uten problemer, man skal man gå så lavt er jeg veldig enig i at man trenger spesiell kunnskap og må følge reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du my være relativ ny innen styrketrening ? for å kunne øke 30-50% styrke på 1300kcal om dagen

Hold på veldig aktivt siden i sommer. Med 30-50% økning teller jeg ikke med de første 2-3 ukene, da ting gikk uvanlig raskt.

Spiser du slik hver eneste dag?

Hva med drikke?

Du vil helt klart gå ned i vekt av dette etter en stund, men du vil tvilsomt gå ned i fett%. Se på fettreservene dine som en sparekonto, hadde du gitt bort sparekontoen din dersom du ikke hadde hatt fast inntekt?

Spiser stort sett noe ala det hver dag ja. Aldri sulten, aldri lite energi. Friskere enn jeg noen gang har vært og har masse energi på jobb.

Vet ikke hvor mye vann jeg drikker i løpet av en dag, men det er en god del liter over gjennomsnittet.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være et mål å bygge opp en sparekonto med fett når målet er å gå ned i fett?

Jeg innbiler meg jeg bør øke på protein. Stemmer det? Holder det at jeg legger til to shakes om dagen (som mellommåltider)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...