Gå til innhold

Spiser jeg riktig?


KennethDreyer

Anbefalte innlegg

Jeg finner det svært merkelig at du har hatt den fremgangen du sier du har med 1300kcal hver dag = 9100kcal i uken

Når jeg sa drikke tenkte jeg på om du drikker noe juice, brus, melk eller andre flytende kalorier?

Er ikke snakk om å bygge opp noen"sparekonto" med fett, jeg snakker om det fettet du allerede har.

Du får i deg 3ganger så mye karb som protein, ja - øk på protein. Samtidig ser jeg veldig lite fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...

Kenneth,

Nå har du fått masse god input. Det er ikke alle her som er enige med hverandre, men det kommer jo litt an på målene dine hvordan man skal gjøre det. Uansett, så ser det ikke ut som om du er mottakelig for tilbakemeldinger så jeg lurer på dette:

Spør du for å få bekreftet det du tror, eller spør du for å lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det svært merkelig at du har hatt den fremgangen du sier du har med 1300kcal hver dag = 9100kcal i uken

Når jeg sa drikke tenkte jeg på om du drikker noe juice, brus, melk eller andre flytende kalorier?

Er ikke snakk om å bygge opp noen"sparekonto" med fett, jeg snakker om det fettet du allerede har.

Du får i deg 3ganger så mye karb som protein, ja - øk på protein. Samtidig ser jeg veldig lite fett.

Av drikke, så drikker jeg minimalt annet enn vann. Blir 2-3dl melk per dag (skummet).

Ser i dag at jeg er oppe i 1500kcal og har enda igjen litt mat som skal konsumeres, så gårsdagen er vel kanskje ikke det beste eksemplet allikevel. Det ble jo bare kjøtt og grønnsaker, noe jeg spiser forhåndsvis sjeldent. Innbiler meg det er mer kcal i det jeg vanligvis får i meg, men det finner jeg vel tidsnok ut av nå som jeg logger gjennom diett.no. Skal også gå til innkjøp av proteinpulver som jeg tenkte å ta som et mellommåltid.

MEN - jeg forstår fortsatt ikke hvordan økt kcal gir raskere fettforbrenning? Jeg har fått med meg at det også går på bekostning av muskler med kcal-underskudd, men ser fortsatt ikke hvordan man skal gå ned i fett uten å ha underskudd.

Bør jeg senke karb inntaket når jeg øker protein?

Kenneth,

Nå har du fått masse god input. Det er ikke alle her som er enige med hverandre, men det kommer jo litt an på målene dine hvordan man skal gjøre det. Uansett, så ser det ikke ut som om du er mottakelig for tilbakemeldinger så jeg lurer på dette:

Spør du for å få bekreftet det du tror, eller spør du for å lære?

Jeg har jo tatt i bruk diett.no og bestemt meg for å kjøpe proteinpulver etter denne tråden. Er ikke det mottakelig nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tatt i bruk diett.no og bestemt meg for å kjøpe proteinpulver etter denne tråden. Er ikke det mottakelig nok for deg?

Jo, om du tar til deg noe av det som blir sagt, så. Det virket bare som om du skulle holde på meningen din ;)

Når det er sagt, så er det ikke nødvendig vis noe galt med lavt kaloriinntakt. Det kan faktisk gjøre at du lever lenger. Men du må få i deg nok protein. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, om du tar til deg noe av det som blir sagt, så. Det virket bare som om du skulle holde på meningen din ;)

Når det er sagt, så er det ikke nødvendig vis noe galt med lavt kaloriinntakt. Det kan faktisk gjøre at du lever lenger. Men du må få i deg nok protein. :)

Hehe, gjør det.. men ønsker fortsatt en forklaring på hvorfor MER MAT gjør at jeg går ned i vekt. Har jo blitt fortalt det motsatte siden barneskolen. Når det atpåtil funker slik jeg gjør det nå, så trenger jeg en forklaring på hvorfor det er feil, ikke bare kommentarer som sier det er feil. Derfor kan det jo kanskje virke som jeg ikke helt tar det til meg :)

Men, om jeg har forstått det og kan svare meg selv på spørsmålet mitt - kroppen kan takle å forbrenne mer kcal ved tilvenning om jeg øker totalt mengde. Og om den totalte mengden jeg nå planlegger å øke er i form av mer proteiner (enten via mer kjøtt eller proteinpulver), så vil jeg øke forbrenning (eller holde den samme) og samtidig gi musklene mer byggesteiner fra proteinene. Forstår jeg det riktig?

Når du sier lavt kcal inntak er OK - mener du for en periode (diett) eller som livsstil? For om det er sistnevnte, så kommer dere jo med vidt forskjell input her.. og forvirrer meg desto mer! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, gjør det.. men ønsker fortsatt en forklaring på hvorfor MER MAT gjør at jeg går ned i vekt. Har jo blitt fortalt det motsatte siden barneskolen. Når det atpåtil funker slik jeg gjør det nå, så trenger jeg en forklaring på hvorfor det er feil, ikke bare kommentarer som sier det er feil. Derfor kan det jo kanskje virke som jeg ikke helt tar det til meg :)

Men, om jeg har forstått det og kan svare meg selv på spørsmålet mitt - kroppen kan takle å forbrenne mer kcal ved tilvenning om jeg øker totalt mengde. Og om den totalte mengden jeg nå planlegger å øke er i form av mer proteiner (enten via mer kjøtt eller proteinpulver), så vil jeg øke forbrenning (eller holde den samme) og samtidig gi musklene mer byggesteiner fra proteinene. Forstår jeg det riktig?

Når du sier lavt kcal inntak er OK - mener du for en periode (diett) eller som livsstil? For om det er sistnevnte, så kommer dere jo med vidt forskjell input her.. og forvirrer meg desto mer! :/

Det er OK som en livsstil om du ikke har planer om å bli sterkere eller raskere. Det vil også, etter det jeg har lest, sette ned hastigheten celler jobber på og dermed forlenge levetiden deres. Når cellene lever lenger vil du også leve lenger. Men det er her det kommer inn det folk sier om å sette ned forbrenningen, for det vil du jo da gjøre. Det igjen vil gjøre at du har lettere for å legge på deg når du spiser. Det er litt kjipt med tanke på is om sommeren, f.eks.

Men du trenger uansett protein for musklene dine, så jo mindre kalorier du spiser, jo mindre av "det gode" (les: fett og karbo) har du plass til.

For å gå ned i vekt er formelen enkel - du må forbrenne mer enn du tar til deg (og holde protein oppe). Problemet er bare at når man senker forbrenningen, så er det vanskelig å gå ned. Om du virkelig vil ned i fettprosent bør du få opp forbrenningen din igjen. Om du bare ikke vil spise så mye og holde deg slank, så fungerer det også så lenge du spiser nok protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg da øker på total kcal med målsetning om å øke fettforbrenningen min, hvor lang tid tar den prosessen? Tenker mest på at jeg ikke skal bli demotivert om jeg går opp i vekt når jeg begynner å spise mer.

Er det noen formler for hva som er en god % andel av fett, karbs og protein når målet er å gå ned mest mulig i fett før sommeren?

Jeg stusser på om jeg skal prøve å beholde frokost og lunsj som den er, legge til 1-2 proteinshakes hver dag og spise mye mer kjøtt og grønnsaker til middag. Eller bommer jeg helt da også? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare vil ned i fettprosent, så ta deg en kort runde med PSMF. Det ser ikke ut som du har så mye ekstra å bære på uansett. Å justere forbrenningen opp er enkelt, men kan ta tid om du ikke aksepterer å legge på deg litt fett i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...