Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et lite dilemma som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på. Det gjelder den evindelige markløften. Jeg elsker den øvelsen, men ryggen min er absolutt ikke enig. På varierende forum på det store internett så sier folk "Gjør markløft, det vil gjøre ryggen din godt, ikke vær feig!" men hver gang jeg prøver å fortelle ryggen min det så svarer den med å sende meg vaklende hjem fra gymmet. Breaking point er 60kg. Prøver jeg å gå opp til 62kg så ender jeg opp med to låste ryggvirvler i korsryggen (to uker med behandling). Back to square one. Bygge opp til 60kg. Prøve 62, lås. Argh.

Det ser ut til at å gjøre markløft fra rack går greit så det er den nedre bevegelsen som utløser jævelskapen.

Så da er jo spørsmålet. Skal jeg fortsette med vanlige markløft, bare holde meg til 60kg i et par måneder og kanskje på den måten bygge opp hva det enn er som svikter. Eller skal jeg bare gi blaffen i det og ta strake markløft og markløft fra rack?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5009-markl%C3%B8ft-og-ryggigjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er et tabu-tema for veldig mange (man skal tross alt løfte så tungt som mulig hele tida), men det er mulig at du ikke er sterk nok i kjernemuskulaturen din. Kanskje hvis du trente spesifikke øvelser som planken, eller slyngetrening, så vil du bli sterk nok til å klare 62 kg og mer.

Du sier også at du får en merkelig bøy i hofta, du kan jo se om du finner en god PT som har spesialkunnskap innen markløft. Evt. oppsøke kiropraktor som kan se om alt er som det skal. De fleste kiropraktorer ser med en gang om det er et eller annet på kroppen som har en litt feil vinkel.

Annonse

Jeg vet det er et tabu-tema for veldig mange (man skal tross alt løfte så tungt som mulig hele tida), men det er mulig at du ikke er sterk nok i kjernemuskulaturen din. Kanskje hvis du trente spesifikke øvelser som planken, eller slyngetrening, så vil du bli sterk nok til å klare 62 kg og mer.

Yeah bro, fordi kjernemuskulatur blir ikke trent når du tar mark. Strong logic.

Yeah bro, fordi kjernemuskulatur blir ikke trent når du tar mark. Strong logic.

Jeg sa ikke at kjernemuskulaturen ikke trenes ved markløft. Jeg vet det er forsket på at markløft gir best progresjon for "core", altså at styrken i kjernemuskulaturen økes mest ved bruk av markløft kontra core-trening på ustabilt underlag. Det betyr ikke at man ikke kan forbedre core på andre måter også. Og hvis det er kjernemuskulaturen som er det svakeste, kan man fint supplere treningen med kjernetrening.

da vil du totalt sett få fortere fremgang enn ved kun å trene mark (som jo krever mer restitusjon).

Jeg sliter også med markløft og tildels knebøy. Har kjørt disse øvelsene uansett at det er bra øvelser, men jeg kommer også til et punkt der det sier stopp så får man en smell i ryggen. Jeg har vert hos naprapat som har konkludert med elendig hoftefleksibilitet. Så jeg ble anbefalt og holde meg unna disse øvelsene til jeg har fått gjort noe med fleksibiliteten min. Så dette er noe som jeg jobber med.

Jeg sliter også med markløft og tildels knebøy. Har kjørt disse øvelsene uansett at det er bra øvelser, men jeg kommer også til et punkt der det sier stopp så får man en smell i ryggen. Jeg har vert hos naprapat som har konkludert med elendig hoftefleksibilitet. Så jeg ble anbefalt og holde meg unna disse øvelsene til jeg har fått gjort noe med fleksibiliteten min. Så dette er noe som jeg jobber med.

Hvilken øvelser bruker du for å få gjort noe med fleksibiliteten din? hofteledd trenger mobilisering øvelser som aktiverer psoas og sideliggende abduksjon skal hjelpe :D

Good mornings har jeg ikke prøvd av redsel for den der korsryggen. Jeg kjørte planke 5x60sec denne uken. Da kjennte jeg at jeg ble sliten i ryggen på de siste sekundene (med siste så mener jeg de siste 50 sekundene). Nå har jeg ikke sammenlignet med andre om dette er svakt eller ikke. Det har vel kanskje mer med utholdenhet å gjøre? Jeg føler selv at jeg trener mye rygg (målet er pullups, pull ups er konge) , men om nedre del er så aktiv er vel vanskelig å si.

Annonse

Takker så mye for rådene. Greide å bli syk i mellomtiden så jeg har ikke vært i nærheten av ei markløft stang på ei stund. Skal jobbe litt med teknikk for å se om det hjelper. Om jeg får enda en kink dog så dropper jeg hele greia og gjør andre ting. Og ja har prøvd Sumo, det var gøy og jeg følte det tok mer på musklene en ryggraden.

Gjest SooSHOWoff
Jeg sliter med et lite dilemma som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på. Det gjelder den evindelige markløften. Jeg elsker den øvelsen, men ryggen min er absolutt ikke enig. På varierende forum på det store internett så sier folk "Gjør markløft, det vil gjøre ryggen din godt, ikke vær feig!" men hver gang jeg prøver å fortelle ryggen min det så svarer den med å sende meg vaklende hjem fra gymmet. Breaking point er 60kg. Prøver jeg å gå opp til 62kg så ender jeg opp med to låste ryggvirvler i korsryggen (to uker med behandling). Back to square one. Bygge opp til 60kg. Prøve 62, lås. Argh.

Det ser ut til at å gjøre markløft fra rack går greit så det er den nedre bevegelsen som utløser jævelskapen.

Så da er jo spørsmålet. Skal jeg fortsette med vanlige markløft, bare holde meg til 60kg i et par måneder og kanskje på den måten bygge opp hva det enn er som svikter. Eller skal jeg bare gi blaffen i det og ta strake markløft og markløft fra rack?

Heisann :)

Jeg har hatt prolaps og er "redd" for korsryggen min for å si det på den måten. Før når jeg tok markløft kjente jeg det noe fryktelig. Helt klart tegn på feil utførelse. Nå har jeg gått over til å varme opp med 20 rep, så 15 rep litt mere vekter da selvfølgelig.

Etter det kan jeg tar jeg ned imot 3 rep. For meg er det tungt. Skyt rumpa ut først. Få en omvendt svai på ryggen. Altså ikke krumme. Med en gang jeg får antydning til krumming stopper jeg og tar av litt vekt.Da vet jeg at der er for tungt.

Strake markløft utført med rett rygg virker også bra.

Samme gjelder også for knebøy. Det er disse 3 øvelsene som er virkelig "ryggknekkere" hvis man utfører de feil.

Konsentrer du deg om å stramme magen, vil dette også hjelpe litt.

Rolig ned og litt raskere opp igjen. Da tar det sinnsykt. Også får du kanskje en sterkere korsrygg etterhvert.

Håper rådene var noe til hjelp.

• 2 uker senere...

Ville bare komme med en oppdatering. Etter å ha lest alle deres gode råd og sett alle filmene, samt at jeg filmet megselv fant jeg ut at jeg ikke drar stangen opp nært nok kroppen. Jeg øvde litt mer, leste litt mer, og vips så økte jeg til 65kg uten at ryggen sa noe som helst. Hva skulle jeg gjort uten fitnessbloggen.no og de fantastiske rådene som man får? :) Nå skal jeg ta det med ro med de der 65kiloene en liten stund for så å prøve å øke litt etter litt. Endelig fremgang i markløft!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...