Gå til innhold

øking i muskelmasse/fra spurv til "Kristine Weber ish" - hvilket treningsprogram?


Kristinea

Anbefalte innlegg

jeg har aldri fulgt et fast treningsprogram, jeg har hatt fremgang i treningen, men ikke så mye at det er veldig til å skryte av. jeg ønsker derfor nå å følge et fast program. målet er å øke i muskelmasse, altså opp i vekt, men jeg ønsker ikke å gå gjennom en bulkeperiode, da vil jeg heller bruke lengre tid på å oppnå ønsket fysikk.

jeg vet også at kosthold er en STOR faktor, noe jeg også jobber med :)

spørsmålet mitt er egentlig hvilket program jeg bør velge? er RYP å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

RYP: Mage, Knebøy, Skråbenk manualer, Roing bredt, Arnoldpress, Bicepscurl, Tricepspress

Er det bare jeg som synes RYP er oppskrytt? Det burde vært flatbenk i stedet for skråbenk. Og hvorfor ikke chin ups eller smalt nedtrekk i stedet for biceps curl? Hvorfor ikke dips i stedet for tricepspress? Hvorfor ikke markløft i stedet for mage? Seks av sju øvelser er overkroppsøvelser, og markløft ville jevnet ut dette litt i hvert fall. Man klarer ikke å løfte dobbel kroppsvekt i markløft hvis man er svak i magen. Hvis man kjører de store, stygge øvelsene så får magen nok juling, det er i hvert fall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RYP: Mage, Knebøy, Skråbenk manualer, Roing bredt, Arnoldpress, Bicepscurl, Tricepspress

Er det bare jeg som synes RYP er oppskrytt? Det burde vært flatbenk i stedet for skråbenk. Og hvorfor ikke chin ups eller smalt nedtrekk i stedet for biceps curl? Hvorfor ikke dips i stedet for tricepspress? Hvorfor ikke markløft i stedet for mage? Seks av sju øvelser er overkroppsøvelser, og markløft ville jevnet ut dette litt i hvert fall. Man klarer ikke å løfte dobbel kroppsvekt i markløft hvis man er svak i magen. Hvis man kjører de store, stygge øvelsene så får magen nok juling, det er i hvert fall min mening.

Agreeeeeeed. Jiiiiz, godt noen endelig sa det.

Synes det et rart å ha bytta ut skulderpress og/eller militærpress med arnoldpress også? :huh: Og det er vel heller ingen skikkelig ryggøvelse her utenom roing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RYP: Mage, Knebøy, Skråbenk manualer, Roing bredt, Arnoldpress, Bicepscurl, Tricepspress

Er det bare jeg som synes RYP er oppskrytt? Det burde vært flatbenk i stedet for skråbenk. Og hvorfor ikke chin ups eller smalt nedtrekk i stedet for biceps curl? Hvorfor ikke dips i stedet for tricepspress? Hvorfor ikke markløft i stedet for mage? Seks av sju øvelser er overkroppsøvelser, og markløft ville jevnet ut dette litt i hvert fall. Man klarer ikke å løfte dobbel kroppsvekt i markløft hvis man er svak i magen. Hvis man kjører de store, stygge øvelsene så får magen nok juling, det er i hvert fall min mening.

Det opprinnelige RYP programmet som Børge Fagerli var med å lage hadde også mer baseøvelser. Men programmet har blitt forandret i ettertid for å være mer overkommelig for nybegynnere som ikke kan teknikk.

Chins/nedtrekk og markløft burde ihvertfall vært en selvfølge.

Det sagt er RYP mye bedre enn mye annet som trenes av nybegynnere rundt forbi på treningssentrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner og har trent RYP de siste seks ukene. Synes det er et flott program med tanke på at øvelsene er lettere i forhold til teknikk, og det jobbe seg opp litt i styrke. Jeg har lagt inn litt teknikktrening på markløft en gang i uken, og planlegger å få det inn i programmet når jeg begynner med en 2-splitt neste uke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RYP er et godt treningsprogram i den forstand at det gir folk gode kunnskaper om hvordan periodisere treningen. Når man prøver flere ferdigoppsatte treningsprogram så skaffer man seg etter hvert nok empiri til å klare å sette sammen et program som fungerer for deg selv best mulig. Og det er dette alle fitnessutdøvere på høyt nivå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RYP er et godt treningsprogram i den forstand at det gir folk gode kunnskaper om hvordan periodisere treningen. Når man prøver flere ferdigoppsatte treningsprogram så skaffer man seg etter hvert nok empiri til å klare å sette sammen et program som fungerer for deg selv best mulig. Og det er dette alle fitnessutdøvere på høyt nivå gjør.

[ ] Enig. Hvorfor ikke la de som kan dette heller sette opp? Ja, etterhvert skjønner man at man kanskje burde ha separate dager for overkropp og underkropp. Og at kanskje biceps burde kombineres med rygg, og triceps med bryst. Men fortsatt vil jo de programmene som er sammensatt av proffer, være mer gjennomtenkt totalt sett. Imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner og har trent RYP de siste seks ukene. Synes det er et flott program med tanke på at øvelsene er lettere i forhold til teknikk, og det jobbe seg opp litt i styrke. Jeg har lagt inn litt teknikktrening på markløft en gang i uken, og planlegger å få det inn i programmet når jeg begynner med en 2-splitt neste uke:)

Det synes jeg var en fornuftig tilnærming. Ingen bør kjøre maks på markløft de første ukene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...