Gå til innhold

Hvor ofte bør man jogge? Hva er anbefalt?


Treningsdude

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en gutt på 18 år som er bitt av jogge-basillen. Er 172,5 cm høy og veier 86,5 kg.

Jogger 2-4 ganger i uka rundt et vann nær hvor jeg bor. Vannet er ca 1,2 km og jeg jogger vanligvis 1 runde og går halvveis og jogger halvveis på den andre runden.

Hvor ofte er det anbefalt å jogge i uka for maksimal vekt/fett % nedgang?

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vektnedgang som mål kan det gjøres mye med kostholdet:

- Kutt ut sukker, godteri, kaker etc. til et minimum

- La fettet komme fra sunne kilder (som avokado, laks, nøtter etc. ikke mye potetgull, smør, fete sauser eks.)

- Ikke drikk juice eller brus, heller vann eller ekstra lett melk

- Spis mye grønnsaker

- Generelt kutt litt ned på det du spiser, men ikke protein :) Det bevarer muskelmassen din =)

Det finner du innmari mye om her på fitnessbloggen.

Men til spørsmålet ditt: For vektnedgang kan du jogge så mye du vil/orker! Det er en effektiv fettforbrenner, og du får bedre kondis på kort tid.

- Men du bør ta det gradvis for å ikke gå på en smell eller bli lei.

Du burde kanskje variere joggerunden din litt ;) Ta andre runder, ha korte kjappe turer, lange rolige og ikke minst intervaller eller tempoøkninger/fartsleker når du har kommet godt i gang.

Supert at du er i gang, bare å fortsette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt på at vektnedgang er ikke utelukkende positivt. Ved jogging bevarer man ikke muskelmasse, så vektnedgangen fører ikke nødvendigvis til en bedre kroppssammensetning. Vil du forbedre kroppssammensetningen din, kreves det styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige svar folkens :) Jeg driver også med styrketrening. Pleier å ta 30 min roing/tredemølle og 30 min styrke når jeg er på gymmet (3 ganger i uka). En del av mine 86,5 kg er muskelmasse - tar 90 kg benk og 100 kg knebøy (ikke for å skryte) så har nok av muskelmasse synes jeg selv. Planen er å gå ned til rundt 75 kg til sommeren, og til høsten bygge mer markerte muskler.

Mottar flere råd/tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

På meg høres det ut som du er veldig godt i gang, men jeg ville kanskje variert løpetreninga litt :) 1-2 av øktene dine kan være av lengre varighet (40 min og oppover) i rolig tempo, der den ene av de er en langtur, mens den andre er langintervall. 3 økt kan være fartslek, eller tempointervaller :) Ville startet med dette til å begynne med, og når kroppen din tilpasser seg belastningen det er å løpe, kan du heller øke mengden økter. Bare sørg for å varme godt opp, jogge rolig ned og tøye godt på legger når du er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt på at vektnedgang er ikke utelukkende positivt. Ved jogging bevarer man ikke muskelmasse, så vektnedgangen fører ikke nødvendigvis til en bedre kroppssammensetning. Vil du forbedre kroppssammensetningen din, kreves det styrketrening.

Jogging vil på lik linje med all trening innebære at musklene blir trent, i tillegg er løping en av de metodene hvor man har høyest forbrenning. Dette fordi at hele kroppen blir trent.

Hvis man er påpasselig med kosthold og intensitet er det ingen problem og sørge for at man kan trene løping uten av det reduserer muskelmassen din.

" Ved jogging bevarer man ikke muskelmasse". Dette er jo feil... Jogger man med lav intensitet vil man forbrenne fett, samtidig som muskulaturen i hele kroppen blir aktivert.

Etterhvert som formen blir bedre kan du feks begynne å legge inn litt spurter- feks 6x100m. Dette er anaerob og vil styrke muskelmassen på en annen måte enn aerob (rolig trening).

eksempel på at en løper også kan ha muskelmasse:

http://media.hamptonroads.com/cache/files/images/155441.jpg

eksempel på at løping (langdistanse) gir "muskelmasse", tydelig lårmuskler :)

http://kondismirror.edbc.no/bilder/bergen/2008/Knarvikmila/Sondag/10km/724C0027.jpg

Men for personer som konkurrerer innen langdistanse vil det være en ulempe å ha stor muskelmasse. Jo tyngre man er, jo mer kilo må man flytte. Dette er jo en av grunnene til at personer som konkurrerer på lengre løp er tynne.

---

sjekk loggboken min, så vil du/dere se at selv om jeg har trent kardio 2-4 ganger i uken og 3 styrkeøkter i uka, har jeg både økt i styrke og vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eksempel på at en løper også kan ha muskelmasse:

http://media.hamptonroads.com/cache/files/images/155441.jpg

eksempel på at løping (langdistanse) gir "muskelmasse", tydelig lårmuskler :)

http://kondismirror.edbc.no/bilder/bergen/2008/Knarvikmila/Sondag/10km/724C0027.jpg

Men for personer som konkurrerer innen langdistanse vil det være en ulempe å ha stor muskelmasse. Jo tyngre man er, jo mer kilo må man flytte. Dette er jo en av grunnene til at personer som konkurrerer på lengre løp er tynne.

---

sjekk loggboken min, så vil du/dere se at selv om jeg har trent kardio 2-4 ganger i uken og 3 styrkeøkter i uka, har jeg både økt i styrke og vekt :)

Joda, spurt-løpere har ofte mye muskelmasse, og langdistanseløpere ofte slanke muskler (og tynne ellers), men det er ikke bare pga løpinga at spurt-løpere blir store! De trener utrolig mye eksplosiv styrke i tillegg til løpinga.

Generelt må man trene mer enn løping for å bli god i løping. For tips om hvordan du skal trene styrke hvis du løper se: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article687079.ece.

Og du øker jo vekt og styrke kun med energioverskudd og styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jogger du 2 ganger i uka: Du vil få mer effektiv trening dersom du løper intervaller. Dette kan gjøres ved at du løper med høyere intensitet i 4minutter, og så går i 2 minutter.

Løper du i 4 minutter og må bruke mer enn 2 minutter på å komme deg igjen, har du løpt for hardt. Bruker du mindre enn 2 minutter på å komme deg har du løpt for moderat.

Jogger du 4 ganger i uka må du kanskje moderere noen økter med litt lavere intensitet. Spesielt med tanke på at du også trener styrke ved siden av. Da ville jeg kanskje tatt økt 4 utholdenhet som 20-30minutter på mølla i relativt rolig tempo, (så rolig at du kan snakke, og så rolig at du klarer hele økta uten å måtte gå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...