Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva Skyr er. Har jeg gått glipp av noe? :p

Ja absolutt! Bor du i utlandet? Skyr produserer av Q-meierinene og er egentlig en slags type ost, men den har en konsistens som en slags tørr yoghurt. Kommer i mange deilige smaker, og noen kommer til og med med müsli til! (men det er slitt stress, siden det er så tørt blir det mye arbeid å fordele müslien i skyren). Skyr er opprinnelig et islandsk produkt. Smaker digg og er populært hos "Bodyfitness 2012" klanen (og alle andre!) fordi det har lite sukker, lite kalorier, lite fett og mye proteiner :)

orig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Poenget mitt var at ingen her har prøvd å påstå at IIFYM passer for alle. Jeg er bare pisslei av diskusjonen om hvem som bør følge IIFYM og om det passer for alle eller ikke. Men for all del, det er fint at du konkluderer med noe vi ble enige om for sånn 40 kommentarer siden.

2. Du mener at det å telle kalorier ikke er mer presist enn å ikke telle de...............?

1. Det var et svar til konstantinovs, ikke til deg. ;)

2. Ja/nei/det kommer an på. Energiinnholdet i maten varierer, så du får bare ca-tall uansett, selv om de stemmer relativt bra. Om målet er å vite hvor mye du har puttet i munnen, så vil det være mest presist å telle. Om dette gjør det lettere å oppnå et underskudd enn en av disse "mindre presise" metodene er ikke like sikkert, da det er mange ting som spiller inn. Blant annet påvirker forbruket av inntaket, og du kan heller ikke få målt hvor mye energi som blir absorbert i tarmene med mindre du måler energiinnholdet i avføringen din... (Og ja, dette er unødvendig kverulering fra min side...)

Bottom line, det er flere veier til Rom og folk får finne den veien som passer de best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt! Bor du i utlandet? Skyr produserer av Q-meierinene og er egentlig en slags type ost, men den har en konsistens som en slags tørr yoghurt. Kommer i mange deilige smaker, og noen kommer til og med med müsli til! (men det er slitt stress, siden det er så tørt blir det mye arbeid å fordele müslien i skyren). Skyr er opprinnelig et islandsk produkt. Smaker digg og er populært hos "Bodyfitness 2012" klanen (og alle andre!) fordi det har lite sukker, lite kalorier, lite fett og mye proteiner :)

Haha, føler at æ har gått glipp av noe ja. Ska sjekke det ut imårra :D

Utdyp. Kan ikke IIFYM også være ganske rigid med tanke på hvor mye man har bestemt seg for å spise av hvert enkelt makronæringsstoff? Er dette nødvendigvis en god regel i alle tilfeller?

Nei? Det er akkurat så rigid som du vil det skal være. Det finnes sikkert folk som stresser over at de har spist 190 og ikke 200g proteiner, men de har misforstått konseptet på samme måte som de som stresser over at fasten deres varte for lenge/ikke lenge nok har misforstått tanken bak periodisk faste.

1. Det var et svar til konstantinovs, ikke til deg. ;)

2. Ja/nei/det kommer an på. Energiinnholdet i maten varierer, så du får bare ca-tall uansett, selv om de stemmer relativt bra. Om målet er å vite hvor mye du har puttet i munnen, så vil det være mest presist å telle. Om dette gjør det lettere å oppnå et underskudd enn en av disse "mindre presise" metodene er ikke like sikkert, da det er mange ting som spiller inn. Blant annet påvirker forbruket av inntaket, og du kan heller ikke få målt hvor mye energi som blir absorbert i tarmene med mindre du måler energiinnholdet i avføringen din... (Og ja, dette er unødvendig kverulering fra min side...)

Bottom line, det er flere veier til Rom og folk får finne den veien som passer de best.

Hvis du vet at det er unødvendig kverulering, hvorfor gidder du da å kverulere....? Vi har pratet om dette før Vegard, hvis noen vil ned i vekt og ikke går ned i vekt når han kutter kaloriene med 20% så går det an å justere dette tallet videre.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/not-losing-fat-at-20-deficit-what-should-i-do-qa.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg er uenig med i den siste videoen er at han setter likhetstegn mellom alt annet enn IIFYM og kjedelig. Spiser du ren mat, så er det automatisk kjedelig. Så klart, om du spiser det samme til hvert måltid (kylling og ris som han brukte som eksempel), så blir det kjedelig. Om du aldri kan unne deg noe som ikke er "rent", så blir det kjedelig. Om du er så lite fleksibel at du ikke kan spise hos andre/ute fordi du ikke har full kontroll på maten, så blir det en belastning. Osv osv...

Hva med å gi en god F i å regne og telle på makroene, prøve å basere kostholdet sitt på gode proteinkilder som kjøtt, fisk og egg, gode fettkilder som kjøtt, fisk, oljer og avocado, og rikelig med frukt/grønnsaker/bær. Om du da spiser andre ting innimellom så vil det ikke ha så mye å si, så lenge du ikke spiser drittmat mesteparten av tiden.

Gjør det noe om makroene ikke er de samme, eller tilnærmet de samme fra dag til dag? Om du en dag spiser mest frukt og derfor havner høyt på karbohydratene, mens du en annen dag hovedsakelig spiser kjøtt og grønnsaker og derfor havner høyt på protein/fett, er det egentlig så farlig over tid?

Jeg vil kalle et slikt kosthold rimelig fleksibelt, selv om du ikke beregner hva du "har plass til" og ikke.

Det var forresten mer eller mindre en komplett beskrivelse av mitt eget kosthold, og ja, jeg spiser både pizza, chips, snop, brus og inntar favorittmakroen til Kirill fra tid til annen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi en god F i å regne og telle på makroene, prøve å basere kostholdet sitt på gode proteinkilder som kjøtt, fisk og egg, gode fettkilder som kjøtt, fisk, oljer og avocado, og rikelig med frukt/grønnsaker/bær. Om du da spiser andre ting innimellom så vil det ikke ha så mye å si, så lenge du ikke spiser drittmat mesteparten av tiden.

Gjør det noe om makroene ikke er de samme, eller tilnærmet de samme fra dag til dag? Om du en dag spiser mest frukt og derfor havner høyt på karbohydratene, mens du en annen dag hovedsakelig spiser kjøtt og grønnsaker og derfor havner høyt på protein/fett, er det egentlig så farlig over tid?

Det var forresten mer eller mindre en komplett beskrivelse av mitt eget kosthold, og ja, jeg spiser både pizza, chips, snop, brus og inntar favorittmakroen til Kirill fra tid til annen ;)

Jeg er enig i at det er vanskelig for bestemor og mamma å ha kontroll på makroene. Men Fitnessbloggens lesere klarer stort sett dette uten mye arbeid, og det er vel første og fremst slike grupper IIFYM er beregnet for. Det jeg derimot har rådet min mor til, er å spise mye mer proteiner, og det havner jo litt innunder IIFYM da dette er et makronæringsstoff mange får for lite av.

Hvis man ikke får i seg nok proteiner så blir jo resultatet mindre muskler og mer fett for samme kalorimengde, og oss treningsfolk synes i hvert fall at det er "farlig" :). Bestemor er nok heller ikke interessert i det, så en høyere proteinandel synes jeg bør anbefales til den jevne befolkning også, selv om vanlige folk ikke behøver å bruke kalkulator. Og "mye frukt" kan man jo heller ikke spise pga. fruktose :p.

Hva er favorittmakroen til Kirra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er vanskelig for bestemor og mamma å ha kontroll på makroene. Men Fitnessbloggens lesere klarer stort sett dette uten mye arbeid, og det er vel første og fremst slike grupper IIFYM er beregnet for. Det jeg derimot har rådet min mor til, er å spise mye mer proteiner, og det havner jo litt innunder IIFYM da dette er et makronæringsstoff mange får for lite av.

Hvis man ikke får i seg nok proteiner så blir jo resultatet mindre muskler og mer fett for samme kalorimengde, og oss treningsfolk synes i hvert fall at det er "farlig" :). Bestemor er nok heller ikke interessert i det, så en høyere proteinandel synes jeg bør anbefales til den jevne befolkning også, selv om vanlige folk ikke behøver å bruke kalkulator. Og "mye frukt" kan man jo heller ikke spise pga. fruktose :p.

Hva er favorittmakroen til Kirra? :)

Joda, mer protein har vi jo diskutert før, og til en viss grad ville dette utvilsomt vært positivt for folkehelsen.

Favorittmakroen til Kirill er den som oftest opptrer i flytende form og er den eneste makroen med aldersgrense ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det noe om makroene ikke er de samme, eller tilnærmet de samme fra dag til dag? Om du en dag spiser mest frukt og derfor havner høyt på karbohydratene, mens du en annen dag hovedsakelig spiser kjøtt og grønnsaker og derfor havner høyt på protein/fett, er det egentlig så farlig over tid?

Nop:

2320kcal - 1610kcal = 710kcal.

Han har altså 710kcal igjen av sitt daglige "kaloribudsjett" som han kan fylle opp med hvilke som helst makronæringstoffer og han vil fortsatt gå ned i vekt siden han er i et kaloriunderskudd. Det har ingenting å si hvilket makronæringstoff disse kaloriene kommer fra. (Jeg ville personlig valgt å la disse kommer fra karbohydrater, men jeg kunne like gjerne ha valgt mer fett og proteiner og gått like mye ned i vekt) Alt han trenger å gjøre er å sette opp kostholdet sitt slik at han får i seg 200g proteiner, 90g fett og maks 2320 kalorier.That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til videoen over, med tanke på kommentarene om at [sitert fritt] "så lenge du får i deg de mikronæringsstoffene du trenger, og har plass mtp makroene og kaloriene, kan du fint spise drittmat uten at det påvirker noe som helst".

Har dere vurdert tanken på at behovet for mikronæringsstoffer påvirkes av hvilke makronæringsstoffer man spiser? Dette fordi mikronæringsstoffene er sentrale i fordøyelsen og metabolismen av makroene. Det er blant annet vist i studier at det er en korrelasjon mellom mikronæringsstoffmangler og sukkerinntak, mye fordi sukkeret krever en del mikronæringsstoffer for å omsettes i kroppen.

Hele logikken bak å få i seg de "mikroene man trenger", og så er det fritt fram etterpå, blir litt for dumt. Alt handler ikke om kroppssammensetning og fettprosent, da maten påvirker et utall andre helseparametre. Selv om ikke kroppssammensetningen påvirkes av opptakshastigheten på karbohydratene (lav vs høy GI for samme mengde karbohydrater), så vil andre ting i kroppen påvirkes, som f.eks. blodlipider, hormonbalanse, sult/metthet osv.

Å konkludere med at den totale glykemiske belastningen er irrelevant fordi den ikke påvirker kroppssammensetningen blir alt for enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kommentar til videoen over, med tanke på kommentarene om at [sitert fritt] "så lenge du får i deg de mikronæringsstoffene du trenger, og har plass mtp makroene og kaloriene, kan du fint spise drittmat uten at det påvirker noe som helst".

2. Har dere vurdert tanken på at behovet for mikronæringsstoffer påvirkes av hvilke makronæringsstoffer man spiser? Dette fordi mikronæringsstoffene er sentrale i fordøyelsen og metabolismen av makroene. Det er blant annet vist i studier at det er en korrelasjon mellom mikronæringsstoffmangler og sukkerinntak, mye fordi sukkeret krever en del mikronæringsstoffer for å omsettes i kroppen.

1. Han sier også at det ikke er "free for all", og det er bare snakke om å leke seg med 10 % av inntaket, ikke halvparten.

2. Dette betyr vel fint lite så lenge 90 % av maten er bra? Å hele tiden skulle spise 100 % strikt har negative effekter på psyken, og jeg skal vedde på at det betyr mye mer totalt sett. IIFYM handler mye om å finne en fin balanse mellom fysisk og psykisk helse.

Og dessuten, de menneskene som har kontroll på makroene og mikroene er de siste som trenger å bekymre seg for å spise for mye usunt. Hvis man har såpass kontroll på kostholdet, blir det mental masturbation å begynne å fiksere for mye på små detaljer utenfor det. Spis og vær glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Han sier også at det ikke er "free for all", og det er bare snakke om å leke seg med 10 % av inntaket, ikke halvparten.

2. Dette betyr vel fint lite så lenge 90 % av maten er bra? Å hele tiden skulle spise 100 % strikt har negative effekter på psyken, og jeg skal vedde på at det betyr mye mer totalt sett. IIFYM handler mye om å finne en fin balanse mellom fysisk og psykisk helse.

Pointet er at slik drittmat vil påvirke helsen din. Jeg sier ikke at du må holde deg unna det, men argumentasjonen om at det ikke vil ha noen påvirkning er rett og slett usaklig.

http://www.youtube.com/watch?v=qYqCLteXwMA

Har du sett denne med et litt kritisk blikk? Han sier veldig mye som høres lurt ut men som egentlig er veldig dumt i den videoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er store mengder? 5 gang pr dag, 1 gang pr dag eller 2 ganger i uken?

Nja, det er jo ikke bare antall ganger som betyr noe, men også hvor mye man spiser hver gang.

Limer inn det jeg skrev ovenfor:

"Å hele tiden skulle spise 100 % strikt har negative effekter på psyken, og jeg skal vedde på at det betyr mye mer totalt sett. IIFYM handler mye om å finne en fin balanse mellom fysisk og psykisk helse.

Og dessuten, de menneskene som har kontroll på makroene og mikroene er de siste som trenger å bekymre seg for å spise for mye usunt. Hvis man har såpass kontroll på kostholdet, blir det mental masturbation å begynne å fiksere for mye på små detaljer utenfor det. Spis og vær glad."

Hvis man spiser 90 % bra mat - hva som om man tar seg en kanelbolle til kvelds? Hvis man har fått i seg nok proteiner og vært "flink" til å spise havregryn og laks resten av dagen, så ser jeg ikke problemet med å "leve litt" utover det og faktisk spise det man har mest lyst på. Kroppen din takler det helt fint, og du slipper å bli gal fordi du hele tiden skal styre unna "uren" mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...