Gå til innhold

Frukt vs. sukker


Liinn

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av å spise mest mulig ren mat med råe matvarer som kroppen gjenkjenner og vet hvordan å bryte ned.

Salt, sukker og usunt fett er fiendene i dagens samfunn ikke sant?

Så spiser jeg havregryn med melk eller kulturmelk og drysser på littegrann sukrin til frokost.

Og jeg tenker for meg selv at hvis jeg spiser frukt etterpå, vil det sikkert være mer sukker i frukten, enn hvis jeg erstattet sukrinen med sukker på havregrynene??

Er sukker virkelig så farlig så lenge en bare skal ha littegrann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sett noen har hevdet at sukker er farlig ?

Problemet med sukker, er at det påvirker blodsukkeret voldsomt, i tillegg til å inneholde en bråte kalorier, og lite annet. Jeg blir MER sulten av å spise sukker. Klarer jeg å styre ønsket jeg da får om å stappa inn mer og mer og mer, gjør det ikkenoe med sukker i kostholdet sånn rent teoretisk i alle fall.

Å hevde at det blir mer sukker i frukten, av å erstatte sukkeret du kunne spist først med sukrin ( kunstig søtning ) forstår jeg ikke helt logikken i. Spesifiser gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen har hevdet at sukker er farlig ?

Problemet med sukker, er at det påvirker blodsukkeret voldsomt, i tillegg til å inneholde en bråte kalorier, og lite annet. Jeg blir MER sulten av å spise sukker. Klarer jeg å styre ønsket jeg da får om å stappa inn mer og mer og mer, gjør det ikkenoe med sukker i kostholdet sånn rent teoretisk i alle fall.

Å hevde at det blir mer sukker i frukten, av å erstatte sukkeret du kunne spist først med sukrin ( kunstig søtning ) forstår jeg ikke helt logikken i. Spesifiser gjerne.

Okey, på det siste punktet ditt forstår jeg at jeg ble litt misforstått;). Jeg hevder ikke det blir mer sukker i frukten hvis jeg spiser sukker på havregrynene.

Jeg lurer på om det virkelig er vits å ha sukrin på havregrynene eller om jeg bare kan gå tilbake på sukker?

Tanken min er at jeg spiser jo frukt i løpet av formiddagen og der finst jo fruktsukker som får blodsukkeret til å stige nesten like mye som vanlig sukker. Så hva er den store forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt inneholder fiber, vitaminer, antioksidanter og mikronæringsstoffer som du ikke finner i sukker. Fruktose andelen er også noe lavere i de fleste frukter enn det er i sukker. Men inntaket av frutktose har uansett ikke noen negative sider før det blir for mye av det (det er veldig fort å komme over denne grensen for når det blir negativt ved å spise sukker, men du kan spise veldig mye frukt før det blir et problem).

Har du prøvd å røre inn litt frosne jordbær, blåbær eller bringebær i havregrøten? Det er kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig kosthold, uvitenhet og lite aktivitet er "fiendene", ikke sukker, salt og fett.

For mye sukker i kombinasjon med for mye (dårlig) fett er nå en vesentlig del av definisjonen på dårlig kosthold vil nå jeg si.

Uavhengig av målsetning vil det alltid finnes et alternativ som er sunnere og bedre enn raffinert sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye sukker i kombinasjon med for mye (dårlig) fett er nå en vesentlig del av definisjonen på dårlig kosthold vil nå jeg si.

Uavhengig av målsetning vil det alltid finnes et alternativ som er sunnere og bedre enn raffinert sukker.

Ja, men det er ikke noe problem med verken sukker, salt eller fett i moderate mengder og det er ingen grunn til å være redd for å spise litt sukker noe som OP'en her tydeligvis er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke noe problem med verken sukker, salt eller fett i moderate mengder og det er ingen grunn til å være redd for å spise litt sukker noe som OP'en her tydeligvis er.

Så lenge vi snakker beskjedne mengder er jeg enig med deg. Men selv hadde jeg ihvertfall kommet opp i 10-20 gram til et måltid om jeg skulle søtet grøten min med sukker, og det er i meste laget hvis det gjentas til andre av dagens måltider i tillegg.

Salt og fett er nødvendige for overlevelse så der er jeg helt enig med deg.

Men alt med måtehold så går det bra. Til sammenlikning innehoder en halvliter cocacola 50 gram sukker. Så hva den vanlige nordmann får i seg i løpet av en dag som både drikker cola og spiser ferdigmat er skyhøyt mye mer enn de fleste av de som tenker gjennom kostholdet sitt gjør selv om de drøsser litt sukker på havregrynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi snakker beskjedne mengder er jeg enig med deg. Men selv hadde jeg ihvertfall kommet opp i 10-20 gram til et måltid om jeg skulle søtet grøten min med sukker, og det er i meste laget hvis det gjentas til andre av dagens måltider i tillegg.

Salt og fett er nødvendige for overlevelse så der er jeg helt enig med deg.

Men alt med måtehold så går det bra. Til sammenlikning innehoder en halvliter cocacola 50 gram sukker. Så hva den vanlige nordmann får i seg i løpet av en dag som både drikker cola og spiser ferdigmat er skyhøyt mye mer enn de fleste av de som tenker gjennom kostholdet sitt gjør selv om de drøsser litt sukker på havregrynene.

Jeg ville ikke sagt at 50g sukker er for mye for en aktiv person av normal vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt at 50g sukker er for mye for en aktiv person av normal vekt.

Nei, men da begynner man allerede å nærme seg grensa og da kommer gjerne sukker fra andre kilder i tillegg. To halvlitere cola, noen boller og prosessert mat som inneholder sukker så er man fort oppe i 200 gram uten at det er mye mat.

Men nå ble det litt for mye avsporring så stopper sukker diskusjonen her for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal faktisk eple være værre for tennene enn cola!:)

Småspising er dårlig for tennene. Frukt inneholder mye syrer så om man småspiser på frukt eller drikker juice gjennom hele dagen er dette selvsagt ikke bra for tennene. Spiser man det til måltider blir det mye mindre skadevirkning da spyttet i munnen vil få tid til å gjennopprette balansen mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men da begynner man allerede å nærme seg grensa og da kommer gjerne sukker fra andre kilder i tillegg. To halvlitere cola, noen boller og prosessert mat som inneholder sukker så er man fort oppe i 200 gram uten at det er mye mat.

Men nå ble det litt for mye avsporring så stopper sukker diskusjonen her for min del.

Så var det dette med moderate mengder da ;)

Men ja, ser ikke poenget med å diskutere dette videre da vi er mest sansynlig ganske enige at mye sukker ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å spise mest mulig ren mat med råe matvarer som kroppen gjenkjenner og vet hvordan å bryte ned.

Salt, sukker og usunt fett er fiendene i dagens samfunn ikke sant?

Så spiser jeg havregryn med melk eller kulturmelk og drysser på littegrann sukrin til frokost.

Og jeg tenker for meg selv at hvis jeg spiser frukt etterpå, vil det sikkert være mer sukker i frukten, enn hvis jeg erstattet sukrinen med sukker på havregrynene??

Er sukker virkelig så farlig så lenge en bare skal ha littegrann?

Litt sukker vil ikke ta livet av deg, men sukrin vil være et bedre valg. Å tenke på inntaket av frukt er ikke noe jeg ville fokusert på uansett, for det er ikke der problemet ligger for noen.

Frukt er fremdeles bra å spise, selv om det inneholder sukker (alt som inneholder karbohydrater inneholder sukker, uten at det nødvendigvis blir negativt av den grunn). Tilsatt sukker kan du med fordel minimere så langt det lar seg gjøre, da dette bare bidrar med energi og ikke noen næringsstoffer. Dessuten er det en sammenheng mellom inntaket av sukker (tilsatt) og mangel på mikronæringsstoffer, noe som tyder på at behovet for disse øker med økende sukkerinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hevde at det blir mer sukker i frukten, av å erstatte sukkeret du kunne spist først med sukrin ( kunstig søtning ) forstår jeg ikke helt logikken i. Spesifiser gjerne.

Sukrin er 100% naturlig og basert på sukkeralkoholet erytrithol. Det er naturlig, ufarlig, kalorifritt og gir ingen blodsukkerstigning.

Jeg lurer på om det virkelig er vits å ha sukrin på havregrynene eller om jeg bare kan gå tilbake på sukker?

Tanken min er at jeg spiser jo frukt i løpet av formiddagen og der finst jo fruktsukker som får blodsukkeret til å stige nesten like mye som vanlig sukker. Så hva er den store forskjellen?

Det er vits om du spiser havregrøt hver dag og bare med kanel og sukrin, da det er mye bedre enn sukker. Men har du prøvd å variere grøten din? Spise den med bær, frukt, egg, omelett etc?

Sukrin får ikke blodsukkeret ditt til å stige. Jeg tror ikke 10 korn farrin får blodsukkeret helt i opp været heller, men må du velge, så velg sukrin. Eller stevia. Sukrin, i motsetning til sukker, fungerer som ett antioksidant i kroppen, angriper ikke tennene dine og er ett bedre alternativ generelt sett.

Vet ikke hva målsetningen din er med å spise sunt og trene, men generelt sett er ikke frukt den beste slankematen, uansett hvor mye gode vitaminer og mineraler den måtte ha, siden 1)den øker blodsukker og 2)inneholder fruktose. Aktive mennesker trenger uansett ikke tenke så mye på det, 1-2 frukt om dagen går veldig greit - men aller helst bør den spises med protein eller noe fett.

A, D, E og K er fettløselige vitaminer, mens B og C er vannløselige vitaminer. De fettløselige vitaminene kan lagres i kroppen om du spiser mye av dem, B og C derimot skilles ut av kroppen ved overskudd. De fettløselige vitaminene trenger også litt fett for å tas opp i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg at sukrin forekommer naturlig i f.eks pærer og meloner og bidrar til deler av søtsmaken. Ønsker man "naturlig" søtning er nok sukrin et godt valg selv om mange ikke liker smaken så godt da.

Om du liker smaken ville jeg brukt sukrin på havregrøten, vesla hos oss gjør det og elsker det, men forslagene til velvet kan du også tenke på. Ift fett inneholder jo havre langt mer fett enn de andre kornslagene, men det berømmelige smørøyet hører jo til allikevel ;) Å koke havremelksgrøt på blanding mellom helmelk og seterrømme er særs godt og antageligvis ikke så ille for blodsukkeret for de som tenker på det. Da vil antageligvis ikke blodsukkeret flytte seg nevneverdig ved inntak av frukt etterpå, hvis du ikke er stappmett allerede, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å få masse info og meninger fra dere. Takketakk.

Jeg må bare påpeke at jeg er ikke redd for sukker men jeg liker å passe på og merker hvor bra kroppen min har det når blodsukkeret er jevnt.

Havregryn på frokost er jeg blitt helt avhengig av. Magen blir ikke opplåst slik som ved hvete og jeg føler meg helt på topp utover dagen. Selvsagt varierer jeg den.

Takk for gode tips. Jeg fortsetter med sukrin jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...