Gå til innhold

Tilbakemelding på markløft-teknikk.


Roger86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mykje bra er Stine, mest små detaljar å kommentere. :thumbsup:

Det eg ville sett på:

Rumpa litt lengre ned i startposisjon. Du er nesten heilt horisontal og løftar først med beina sånn at bevegelsen ryggen gjer minnar meir om ein good morning.

Eg ser no at du har faktisk ein djupare og betre startposisjon på andre og tredje repetisjon. Prøv å få den på alle løft. Vinkelen vil variere frå person til person, avhengig av korleis kroppen er satt saman. Du skal ikkje for langt ned med hoftene, det blir knebøy, men heller ikkje for høgt. Startposisjonen på andre og tredje repetisjon ser som sagt bra ut.

Prøv å få hovudet i ein nøytral posisjon i forhold til ryggen. La hovudet vende den vegen det naturlig ville gjort i forhold til ryggen. Hyperekstensjon av nakken er ikkje heldig. Å sjå seg sjølv i spegelen er ikkje noko ein bør venne seg til (om det faktisk er ein spegle på veggen din). Med dagens startposisjon vil du ende opp med å sjå nesten rett ned. Om du får beina litt meir ned vil det bli kanskje ein meter eller to framfor stanga.

Gjennom løftet lar du hovudet forbli nøytralt og berre følgje kroppen sin bevegelse.

På topp ser det greit ut, men du kan godt stoppa når du står rett opp og ned. Det er ikkje noko stor sak, men du legg deg litt bakpå, det er ikkje nødvendig.

Eg veit ikkje kor tungt dette løftet var, men hugs å gje deg tid mellom kvar repetisjon til å trekke pusten og spenne opp rygg og mage. Du har jo ein pause for å skifte grep og eg veit ikkje kva du gjer der, men det er greit å vere obs på. Magen har ein viktig rolle i markløft, spesielt i begynnelsen. Eit tips er å spenne magen og føle som om du begynner løftet med magen for å unngå at overkroppen dett framover når beina tar av.

Om mage og rygg ikkje er spent opp og klar vil dei ikkje klare å halde igjen vekta når beina startar løftet. Om du byrjar løftet med å spenne magen (trekk pusten godt inn med magen) og ryggen, og får den første centimeteren, så er vekta på heile kroppen og det blir lettare å halde overkroppen i riktig vinkel gjennom løftet.

Etter kvart som det blir tyngre vil du merke at dette.

I begynnelsen av løftet går rumpa litt opp først. Spenn magemusklane og ryggen og jobb med å halde ryggen i same vinkel i begynnelsen av løftet når det er hovudsakleg beina som gjer ein bevegelse, men mage og rygg har som oppgåve å halde igjen vekta og unngå at du flatar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes fremdeles du kan spenne opp bedre før du drar :) Du bruker tid nok, men spenner ikke opp så bra synes jeg!

Ellers veldig bra løfting stine :D

Takk for tilbakemeldingen! :D Du er jo tross alt et av mine markløftforbilder.. ;p Troor jeg forstår hva du mener med å spenne opp, men hvis du har tid og lyst til å forklare..? :)

Edit; Eller mener du litt som Zeph skriver..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen! :D Du er jo tross alt et av mine markløftforbilder.. ;p Troor jeg forstår hva du mener med å spenne opp, men hvis du har tid og lyst til å forklare..? :)

Edit; Eller mener du litt som Zeph skriver..? :)

Haha, kjekt å høre :D

Jeg mener at du skal sette deg ned igjen og nullstille deg hver gang du skal begynne å dra :) Hver gang du begynner på løftet ditt skal du ha fullt spenn i korsryggen, bakside lår og latsen. Det ser egentlig ut til at du gjør det, men er vanskelig å se fordi det virker som om du er veldig sterk, og vektene egentlig er litt for lette for deg :thumbsup:

Jeg pleier å tenke på hver rep et eget løft, eller et eget sett om du vil. Blir mye lettere å løfte riktig og spenne opp når man slutter å se på markløften som en serie med masse løft som skal gjennomføres, men et og et løft for seg selv. T-nation anbefaler jo faktisk å max kjøre 1, 2 og 3 reps når det begynner å bli tungt, fordi det øker kvaliteten over hvert enkeltløft såpass mye fordi du tenker mer på å løfte skikkelig enn at du skal gjennomføre 5 eller 10 reps på akkurat den vekta. Skjønner du? :)

Du har jo sett seriene mine, og som du har sett der så har jeg max 2-3 reps på de tyngste løfta. Og dette grunnen til det :)

Håper ikke det var så forvirrende. Denne videoen ANBEFALES.. Akkurat dette jeg snakker om her snakker de om fra 4min og utover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...