Gå til innhold

Tilbakemelding på markløft-teknikk.


Roger86

Anbefalte innlegg

Lovte å gi tilbakemelding på teknikken på baseøvelsene for StineB. Knebøyen var tilnærmet perfekt, men ble litt i tvil på markløften her. Tok å filmet den, men etter å ha sett gjennom (alt for) mange ganger så kommer jeg bare frem til at resettingen mellom repsa kunne vært litt bedre. Altså litt tydeligere oppspenn (opp med brystet osv) mellom repsa. For all del, det er mye bedre enn de fleste jeg har sett, men om man skal være litt pirkete. Noen som har kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjekk litt fort mellom kvar repetisjon ja, har kanskje noko med lite vekt å gjere, det såg ikkje så veldig tung ut for ho. Det beste er å filme dei tyngste løfta på dei siste setta, det er der du ser kor godt teknikken sit. På tyngre løft er det viktig å ta seg tid til å trekke pusten og spenne opp skikkeleg.

Ellers går rumpa opp først, kan jobbe med å få heile kroppen opp med ein gong. Brystet fram og opp når ho tar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som over, altfor lette vekter:p stangen ruller fremover idet hun skal løfte..mulig det og er fordi vektene er lette. Når løftet blir tyngre vil det ha ganske mye å si om man tar vektarmprinsippet ibruk fordi man løfter tyngre jo nærme stangen er leggen.

vanskelig å si, men ser ut som hun strammer alt idet hun løfter. Og ja, rumpestumpen løftes først :) Ser ut som hun henter tilfart om du skjønner hva jeg mener.

Alt blir bare flisespikkeri som man kan jobbe videre et steg av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt fort i svingen, så vanskelig å se det skikkelig. Men bruke bedre tid på oppspenning, og gjerne selve løftet også. Det er den siste lille hoftebevegelsen som skal være rask, og ikke hele løftet. Men ellers er det ikke det egentlig ikke så aller verst! Kunne vært MYE verre :p

Men passe på at hun ikke mister spennet i rumpe, lår og rygg, men holde det gjennom hele løftet! Kroppen skal løfte vekten SAMMEN, og ikke hver for seg (les: som de andre sier, rumpa først....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det med at rumpa løfter seg først godt nå, ja. Tidligere har jeg holdt på og stoppet og pauset klippet på iphonen for å se vinklene, men ser ut som jeg har greid å dodge det mest kritiske punktet hver gang, inntil nå. Men, for meg ser det ut som at stanga er greit inntil kroppen under løftet, selv om det helt sikkert er litt forbedringspotensiale der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke såå lett, 60kg, meste jeg har tatt noen gang er 65kg, men dere har nok et poeng :) Når det gjelder "farten" skylder jeg på at det var fordi dette bare skulle filmes for at jeg skulle se hva som gikk litt galt i nedre del rygg, pleier ta det i roligere tempo. I tillegg fikk jeg høre idag at jeg ikke skal ta den øverste bevegelsen hvor jeg bøyer meg litt bakover - ikke rart jeg lurer på hva som er rett og ikke. Tusen takk for alle tilbakemeldinger (så langt), skal ta det til etterretning og så får vi muligens filme på ny neste gang vi treffes, Roger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig hun setter seg litt vel dypt for hver repetisjon, litt mye knebøy kanskje.

Det kan godt stemme. Jeg sammenlignet med Eirik Sandvik, og han satte seg ikke så dypt, men greide ikke å bestemme meg om det var pga ulik kroppsbygning eller om det var hun som gjorde "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå lett, 60kg, meste jeg har tatt noen gang er 65kg, men dere har nok et poeng :) Når det gjelder "farten" skylder jeg på at det var fordi dette bare skulle filmes for at jeg skulle se hva som gikk litt galt i nedre del rygg, pleier ta det i roligere tempo. I tillegg fikk jeg høre idag at jeg ikke skal ta den øverste bevegelsen hvor jeg bøyer meg litt bakover - ikke rart jeg lurer på hva som er rett og ikke. Tusen takk for alle tilbakemeldinger (så langt), skal ta det til etterretning og så får vi muligens filme på ny neste gang vi treffes, Roger? :)

Får gjøre det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest utgangspunktet ser greit ut eg.

http://fitnessbloggen.no/tony-gentilcore-viser-deg-korrekt-utgangsposisjon-i-markloft/

[url=http://fitnessbloggen.no/tony-gentilcore-viser-deg-korrekt-utgangsposisjon-i-markloft/]

Hadde same ting å jobbe med sjølv med at rumpa gjekk opp først. Eg tok av litt vekt og jobba med teknikken før eg jobba meg opp igjen på vekta. I dag ser det langt betre ut.

Når det gjeld startposisjonen så skal du kjenne at det strammer og strekker i hamstrings. Den nøyaktige posisjonen vil variere frå person til person, difor er det ikkje alltid lett å samanlikne med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest utgangspunktet ser greit ut eg.

http://fitnessbloggen.no/tony-gentilcore-viser-deg-korrekt-utgangsposisjon-i-markloft/

Hadde same ting å jobbe med sjølv med at rumpa gjekk opp først. Eg tok av litt vekt og jobba med teknikken før eg jobba meg opp igjen på vekta. I dag ser det langt betre ut.

Når det gjeld startposisjonen så skal du kjenne at det strammer og strekker i hamstrings. Den nøyaktige posisjonen vil variere frå person til person, difor er det ikkje alltid lett å samanlikne med andre.

Det er en av de to videoene jeg har brukt som utgangspunkt. Kan ikke si om jeg kjenner noe særlig til noe strekk, men grunnen til at jeg har hoftene så lavt er hvertfall at jeg på et tidspunkt hadde de altfor høyt, som igjen resulterte i en rygg som ikke ville samarbeide i 4-5 dager. Skal absolutt prøve med mindre vekter og løfte med rygg og ikke bare bein. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin video Vegard. Eg har i alle fall stort potensial på det området. Skal ikkje langt fram før det drar seg til i hamstrings.

Mobility Wod har mange gode videoar, men det er lett å bli forvirra av dei og. Trur han driv med eit prosjekt der han skal poste ein video om dagen i eitt år. Skulle likt å sett eit meir spesifisert oppsett med ein plan over tid for å betre mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...