Gå til innhold

Tips til vask av syntestisk treningstøy for å bli kvitt lukt?


Zeph

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert veit er ikkje syntetisk treningstøy alltid heilt optimalt i forbinding med trening. Problemet er at bakteriar legg seg mellom fibrene og det er vanskeleg å bli kvitt lukt. Skyllemiddel er fy fy på syntetisk, så det går ikkje.

Har lese tips om å bløyte dei i vatn med litt eddik eller baking soda i, men ikkje prøvd noko sjølv endå.

Nokon som har erfaring å dele her?

Bomull er suverent på dette området. Etter ein god vask er all lukt borte vekk. Eg har derimot ingen planar om å kutte ut syntetisk fullstendig, så eg skulle gjerne fått gjort noko med dette problemet. Det kjennes ikkje på avstand, men det er kjekt når nyvaska kle luktar godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hatt problemer med det. Vasker mitt og samboeren sitt. Han har en del syntetisk.

Vasker på treningstøyprogram på maskinen. Det er med forvask. Vasker også uten tøymykner siden det visstnok skal ødelegge stretch.

Hvor varmt vasker du på? Ny eller gammel maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel strengt tatt trykke plagget opp i nasa for å kjenne det, og det er ikkje direkte vondt. Det er meir at det sit igjen litt lukt i plagget som ein ikkje finn i bomullsplagg.

40ºC og relativt ny og god maskin, aldri hatt problem med den. I følgje diverse nettstader er dette eit normalt problem.

Har ikkje studert bruksanvisningen til maskina (er jo berre å skru på knappane :p), så eg kjører berre eit normalt 40-program. Skal sjå om det finnes noko lurt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bløyt eller håndvask kan eg prøve. Å vaske kun to plagg etter kvar trening er ikkje aktuelt.

Ei eddikbløyte rett etter trening pluss forvask kan fort gå bra.

Ser at maskina har eit program for syntetisk tøy med forvask, prøver det.

Las om ein som hoppa i dusjen med kleda på rett etter trening. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem et par ganger. Vasker klærne med flytende vaskemiddel (skylles lettere ut av tøyet enn vanlig pulver) og uten skyllemiddel. Hvis lukta ikke forsvinner på 40 grader, vasker jeg klærne en runde på 60. Da forsvinner lukta, men klærne blir nok sikkert mer slitt, da de bare skal vaskes på 40 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer denne problemstillingen stadig vekk med min trening. Når vi driver med grappling (bryting) og boksing så er det snakk om at man er gjennomvåt av svette etter endt trening. Greit nok, men så er det ikke bare egen svette som sitter i klærne, men svette fra +10 andre personer i tillegg. Trenger ikke å si at dette er en nydelig blomstrende duft :p

Mesteparten av treningstøyet mitt er syntetisk, da det transporterer svetten bedre. Å trene i bomullstøy vet jeg blir gjort, men er ikke veldig digg når dette er kliss vått av svette.

Enkleste måten å holde treningstøyet forholdsvis luktfritt er å vaske det rett etter trening, om det ikke er mulig så anbefales det å legge det i bløt.

Bruker som regel vanlig vaskeprogram 40 grader, funker fint. Bomullstøy vil i lengden få lukt som ikke går bort, med syntetisk treningstøy tar dette lenger tid.

Når det gjelder utstyr som ikke kan vaskes blir dette innimellom putta i frysern for å fjerne lukt, vet ikke om dette funker med klær også men burde i prinsippet det.

Ellers har jeg innfunnet meg med at treningstøy som så mye annet er forbruksvare. Når lukta først "setter seg", og ikke eddiken tar det så er det bare å kaste det og investere i nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Milo for ull/silke bruker jeg.

Skånsom mot tøyet og klærne holder seg finere lengre.

Jeg også vasker klærne etter hver trening.Noen ganger for hånd.

Milo! Genialt! :p Det skal jeg også gjøre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker også treningsklærne med en gang jeg kommer hjem fra treninga. Litt bortkastet å bruke en hel maskin på det, jeg ser den, men driter i det. Bare tanken på at klærne skal ligge og "råtne" er uaktuelt for meg hvertfall. Og mine klær lukter ikke svette, selv om jeg har hatt den samme treningstighten i minst to år.

Jeg vasker alltid på 30 grader finvask med kun vaskepulver. Har alltid fungert toppers;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en av trenings-tskjortene mine som luker litt etter vask, dvs når den blir litt "varm" igjen, og det er den av bomull! Ingen av fotballtrøyene mine eller noe av det andre syntetiske lukter slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...