Gå til innhold

Å stoppe forbrenningen.


ReBella88

Anbefalte innlegg

Jeg så litt på den linken som hun venninnen din refererte til, og forskjellen på den og din link, er at din link refererer til en studie der de faktisk har målt forbrenningen. Hennes link viser bare til en påstand.

Økt måltidsfrekvens øker ikke forbrenningen.

Sånn, nå kan du referere til at jeg skrev dette, og det har like stor troverdighet som kilden til venninnen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ?????????? Du påstår at folk har forskjellig forbenning??????

Så da finnes det altså ikke noe som heter basal forbrenning?

Som baserer seg på kjønn, alder, høyde og muskelmasse målt i kg?

Der lærte jeg noe nytt som ikke står i biologibøkene... :whistling:

Selv om BMR varierer lite mellom friske mennesker, så vil folk ha ulik evne til å adaptere til endret energiinntak. The Vermont Prison Overfeeding Study viste jo at hvor mye man la på seg var ekstremt individuelt, og det samme gjaldt hvor lang tid det tok å få av vekten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt på den linken som hun venninnen din refererte til, og forskjellen på den og din link, er at din link refererer til en studie der de faktisk har målt forbrenningen. Hennes link viser bare til en påstand.

Økt måltidsfrekvens øker ikke forbrenningen.

Sånn, nå kan du referere til at jeg skrev dette, og det har like stor troverdighet som kilden til venninnen din...

Haha :D

Hun er like sta som meg så virker som hun står bom fast på sitt dessverre :meh:

Er jo ikke farlig at hun tror det,men JEG er av den sta typen som MÅ få gjennom det jeg VET er rett :p

Har linka henne til denne debatten så kanskj hun får opp øya etetrhvert som "halve" fitnessbloggen sier at det ikke spilelr noen rolle hvor ofte man spiser ;)

Men som hun sa: "Det står i læreboka mi".

Jeg skjønenr jo veldig godt at folk tror på det at man kan øke forbrenningen ved å spise oftere osv. Alle sier det jo,det er jo det vi har lært siden vi var små,MEN,hva poekr er så vanskelig med å åpne øya for ny forskning og nye ting?! JEG klarte det,da kan da for svarte andre gjøre det også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis det står i læreboken hennes så...Be henne sjekke hvor gammel den boken er.

Be henne sjekke ut denne studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943985

Her er fra konklusjonen:

We conclude that increasing meal frequency does not promote greater body weight loss under the conditions described in the present study.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om BMR varierer lite mellom friske mennesker, så vil folk ha ulik evne til å adaptere til endret energiinntak. The Vermont Prison Overfeeding Study viste jo at hvor mye man la på seg var ekstremt individuelt, og det samme gjaldt hvor lang tid det tok å få av vekten igjen.

Men det betinger nøyaktig like forutsetninger for deltakerne i undersøkelsen om de skulle brukt like lang tid på de respektive forsøkene.

Der vil alltid være forskjell i motivasjon, psykisk tilstand o.s.v...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det betinger nøyaktig like forutsetninger for deltakerne i undersøkelsen om de skulle brukt like lang tid på de respektive forsøkene.

Der vil alltid være forskjell i motivasjon, psykisk tilstand o.s.v...

Forutsetningene var nokså like, iom at det var snakk om innsatte i et fengsel. Selvfølgelig er ikke alt likt, men det som var tydelig, var at når de ble overforet med ekstreme mengder mat, så var vektøkningen veldig forskjellig. Noen gikk mye opp i vekt, mens andre nesten ikke gikk opp i vekt. Dette tyder på at noen kropper tilpasset seg det økte energiinntaket i langt større grad enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forutsetningene var nokså like, iom at det var snakk om innsatte i et fengsel. Selvfølgelig er ikke alt likt, men det som var tydelig, var at når de ble overforet med ekstreme mengder mat, så var vektøkningen veldig forskjellig. Noen gikk mye opp i vekt, mens andre nesten ikke gikk opp i vekt. Dette tyder på at noen kropper tilpasset seg det økte energiinntaket i langt større grad enn andre.

Det vil jo ha sammenheng med tidligere forhold, aktivitetsnivå o.s.v...

Trente forsøkspersonene samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke hvorvidt den studien var optimalt designet. Poenget med å dra den fram er å påpeke at folk adapterer ulikt til endret energiinntak, noe som forklarer noe av hvorfor noen kan "spise ubegrenset" uten å gå opp i vekt mens andre går opp i vekt bare av å tenke på mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke hvorvidt den studien var optimalt designet. Poenget med å dra den fram er å påpeke at folk adapterer ulikt til endret energiinntak, noe som forklarer noe av hvorfor noen kan "spise ubegrenset" uten å gå opp i vekt mens andre går opp i vekt bare av å tenke på mat...
Nei, kcal inn vs kcal ut er enda ubestridelig. Spiser to tvillinger det samme i en uke hvor den ene går opp i vekt mens den andre går ned så er det forskjell i aktivitetsnivå... Ganske enkelt ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kcal inn vs kcal ut er enda ubestridelig. Spiser to tvillinger det samme i en uke hvor den ene går opp i vekt mens den andre går ned så er det forskjell i aktivitetsnivå... Ganske enkelt ;)

Nå er du trangsynt. Kalorier inn og kalorier ut er ikke uavhengige faktorer. Om du spiser mer, så forbrenner du også mer, og ikke bare som følge av TEF. Kroppen har flere mekanismer for å motvirke endringer i kroppsvekt. Hos noen er disse mekanismene mer tilpasningsdyktige enn hos andre.

Energibalansen er avgjørende for om man går opp eller ned i vekt, men om to personer øker inntaket med 2000kcal fra sitt vedlikeholdsnivå, så vil ikke dette nødvendigvis utgjøre et like stort overskudd for begge to, da den ene kan ha en kropp som i større grad tilpasser seg det økte inntaket med økt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du trangsynt. Kalorier inn og kalorier ut er ikke uavhengige faktorer. Om du spiser mer, så forbrenner du også mer, og ikke bare som følge av TEF. Kroppen har flere mekanismer for å motvirke endringer i kroppsvekt. Hos noen er disse mekanismene mer tilpasningsdyktige enn hos andre.

Energibalansen er avgjørende for om man går opp eller ned i vekt, men om to personer øker inntaket med 2000kcal fra sitt vedlikeholdsnivå, så vil ikke dette nødvendigvis utgjøre et like overskudd for begge to, da den ene kan ha en kropp som i større grad tilpasser seg det økte inntaket med økt forbruk.

Må bare legge til at sell om det er snakk om tvillinger så vill forskjellige kosthold påvirke fenotypen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fengselsstudiene fra Vermont viser blant annet at personer som har vært naturlig slanke hele livet har en mer adaptiv forbrenning. De kan øke energiinntaket sitt ganske betydelig uten å gå opp i vekt. Dvs, det er liten sammenheng mellom det teoretiske overskuddet av energi og vekten deres.

De samme funnene er også gjeldende på overvektige som har slanket seg på såkalte VLCD dietter. Selv om de går ned i vekt, så går de ikke så mye ned i vekt som det teoretiske underskuddet av energi skulle tilsi.

Dette er gode bevis for at energiinntak og energiforbruk er to faktorer som påvirkes av hverandre. Derfor kan man heller ikke regne seg fram til et bestemt vekttap. Kroppen er ikke noe kalorimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke hvorvidt den studien var optimalt designet. Poenget med å dra den fram er å påpeke at folk adapterer ulikt til endret energiinntak, noe som forklarer noe av hvorfor noen kan "spise ubegrenset" uten å gå opp i vekt mens andre går opp i vekt bare av å tenke på mat...

Jeg forstår det bare ikke likevel jeg...Kan ingn forklare meg litt bedre hvorfor det er slik? For hvis en spiser 5000 kcal hver dag i mange mnd uten å merkbart legge på seg og en gjør det bare ved tenke på mat...hvor er logikken når det hele dreier seg om kcal inn vs kcal ut uansett? Jeg forstår bare ikke hvordan to pers på 70 kg kan være så forskjellige som at den ene forbrenner alt den spiser mens den andre bare legger på seg ved samme inntak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at to personer har et vedlikeholdsinntak på 2000kcal, og begge i en periode spiser 3000kcal per dag.

Den ene personen har en lite tilpasningsdyktig forbrenning, og totalforbruket ender opp på 2300kcal. Da ender denne personen opp med et energioverskudd på 700kcal per dag.

Den andre personen har en veldig tilpasningsdyktig forbrenning, og ved hjelp av ulike mekanismer øker forbruket opp til 2900kcal. For denne personen blir energiunderskuddet bare på 100kcal, og vektoppgangen blir mye mindre enn for person en.

Hovedmekanismen for hvordan kroppen tilpasser forbruket er gjennom spontan aktivitet, altså aktivitet du ikke tenker over. F.eks. kan noen oppleve å bli veldig rastløs dersom de har spist mye, slik at de ikke klarer å sitte i ro. Dette fører til et økt energiforbruk, som ofte utligner det økte inntaket.

Ble det lettere å forstå nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...