Gå til innhold

Ned 20 kg, så stopp, så opp. WTF?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du spiser ca 15-16 kcal/kg noe som er alt for lite.. Et minimumsnivå bør være 23 kcal/kg noe som tilsvarer ca 1800 kcal for deg.

I utgangspunktet er det kcal ut - kcal inn som gjelder om det kommer fra sunn mat eller usunn mat, og dermed veldig ulik fordeling av fett/protein/karbohydrater. Men teori og praksis er ikke alltid lik...

Diett.no er en veldig god side for sette sammen dagens måltid og ha god kontroll på kostholdet.

Takk for at du gjør det litt mer forståelig for meg. :)

Er 23 kcal/kg et minimum for å opprettholde vekten, eller for å gå ned i vekt? Må dette justeres i forhold til aktivitetsnivå, altså senkes og høynes de dagene jeg trener og ikke trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Robert sine artikler om protein så skjønner du fort hvorfor du bør prioritere å få i deg nok av det :)

Ja, nå demrer det for meg. :p

Men med mitt kosthold får jeg ikke i meg på langt nær så mye proteiner som han anbefaler, altså slik jeg forstod det cirka 2g/kg. Det betyr vel at det letteste er å begynne med proteinshakes, for eksempel. Problemet for meg er at jeg er allergisk mot mot erter og bønner, og jeg har hørt at disse pulverne gjerne inneholder dette. I tillegg er jo smaken så som så. :whistling:

Det å loggføre maten er ikke noe mer tidkrevende en all treningen du gjør ;) tar meg 5 min, men da tar jeg vekten på følelsen ut i fra hvor mye jeg tar i fra pakken etc. Går jo også an å veie maten 1 dag og spise det samme neste

Jeg er jo godt kjent med å loggføre, men bare kaloriene. Men det er vel kanskje ikke så mye mer jobb å ta med proteinene i samme slengen. :)

Proteiner holder forbrenninga di høy,og gjør så kroppen dropper mer fett,rett og slett...på en måte.for å gi d inn med teskje og ikke i koder:D Men du skal ikke ha for mye heller da...men jeg synes ivertfall d er vanskelig å få nok,så for mye skal litt til kanskje.:)

For mye proteiner er nok bare en fjern drøm. :p

Forstår jeg det da rett om jeg kan høyne kaloriinntaket hvis jeg samtidig høyner proteininntaket, og at dette kan hjelpe meg ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå demrer det for meg. :p

Men med mitt kosthold får jeg ikke i meg på langt nær så mye proteiner som han anbefaler, altså slik jeg forstod det cirka 2g/kg. Det betyr vel at det letteste er å begynne med proteinshakes, for eksempel. Problemet for meg er at jeg er allergisk mot mot erter og bønner, og jeg har hørt at disse pulverne gjerne inneholder dette. I tillegg er jo smaken så som så. :whistling:

Jeg er jo godt kjent med å loggføre, men bare kaloriene. Men det er vel kanskje ikke så mye mer jobb å ta med proteinene i samme slengen. :)

For mye proteiner er nok bare en fjern drøm. :p

Forstår jeg det da rett om jeg kan høyne kaloriinntaket hvis jeg samtidig høyner proteininntaket, og at dette kan hjelpe meg ned i vekt?

Det har jeg ikke nok kunnskap selv til å vite noe om eller svare på,jeg vet bare at masse proteiner= høyere forbrenning og man går ned i vekt:P Jeg bruker protein pulver og spiser ca 15-1700 kcal daglig nå og jeg teller proteinpulveret med og jeg går ned ca en kg uka nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke nok kunnskap selv til å vite noe om eller svare på,jeg vet bare at masse proteiner= høyere forbrenning og man går ned i vekt:p Jeg bruker protein pulver og spiser ca 15-1700 kcal daglig nå og jeg teller proteinpulveret med og jeg går ned ca en kg uka nå:)

Holy shit! Jeg er heldig om jeg ikke går opp. :p

Kan jeg spørre hva du veier nå? Cirka hvor mye trener du, og hvor mye er styrke og hvor mye er kardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier en del;) 112 kg og trener styrke 3 dager i uka (ryp) der 35-40 min er styrke og 45 min er intervalltrening. Morgen cardio en eller to ganger i uka i tilleg va 30 min kosesykkling med jevn middels puls med en gang jeg står opp etter litt vann.Og en lang søndagstur eller 60 min intervalltrening på den fjerde treningsdagen:) Nå skal det sies at jeg kanske ikke ser ut som jeg er 112 kg da,kan legge ved et bilde her hvis du vil av meg ,tatt for to tre uker siden. Her er trening gull,,,jeg trener mye uansett hva vekta sier for jeg vet jeg blir mindre fordet:) Nå er jeg ca 75 cm rundt midja på det smaleste:) Målet er ca ti cm mindre:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, du trener nok mer enn meg, tror jeg. Og i tillegg veier du en del mer, så du bruker vel mer energi på alt du gjør. Sånn sett er det kanskje ikke så rart at du kan ligge høyere kalorimessig og likevel gå ned en god del hver uke. Da jeg startet på 91 kilo lå jeg også på cirka 15-1600 kcal om dagen, og gikk ned cirka 0,5 kg i uka, så jeg er fristet til å tro at det er vekten som gjør den største forskjellen her.

Ser gjerne et bilde av deg, det er bare moro. Jeg har også forstått at jeg heller ikke ser ut som jeg veier det jeg faktisk gjør, og det er vel mye takket være muskelmassen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, d

u trener nok mer enn meg, tror jeg. Og i tillegg veier du en del mer, så du bruker vel mer energi på alt du gjør. Sånn sett er det kanskje ikke så rart at du kan ligge høyere kalorimessig og likevel gå ned en god del hver uke. Da jeg startet på 91 kilo lå jeg også på cirka 15-1600 kcal om dagen, og gikk ned cirka 0,5 kg i uka, så jeg er fristet til å tro at det er vekten som gjør den største forskjellen her.

Ser gjerne et bilde av deg, det er bare moro. Jeg har også forstått at jeg heller ikke ser ut som jeg veier det jeg faktisk gjør, og det er vel mye takket være muskelmassen. :p

Jeg ligger veldig lavt på kcal:) 1500 er vedig lite ,også for deg som veier mye mindre altså. Vil tro du kan ligge på 14-1500 med mer proteiner og mer trening og gå ned igjen...et platå kan vare lenge,dessværre...jeg har stagnert i 7 mndr nå:o

nå er jeg ganske lav i tillegg(167cm);) Født to barn ganske tett så magen er nok ikke og vil nok aldri bli tights igjen uten operasjon men,shit au:P

post-3352-14440831435999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORRESTEN! Enda et tips fra meg her:P

har du prøvd å regne ut totalen i UKA på kcal hvis du regner feks 1500 hver dag? det blir 10500 kcal sant...hva med å feks spise det du føler for hver dag om d så bare er 1000 kcal...og 1300 en annen dag...og hvis du da spiser så lite hver dag hele uka og legger det sammen eks ta 6 dager i uka på 1200 kcal=7200 kcal...da har du igjen 3300 kcal...så spiser du 3300 på lødagen...dvs du må telle godteriet...da går du ikke over og jeg kan garantere at du vil gå ned slik;)og mer trening:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du er faktisk ikke så mye større enn meg, ser det ut som. Nå finnes det ikke ett eneste bilde av meg i undertøy eller badetøy, og knapt noen av meg i shorts, men... :p

Jeg merker jo at jeg får tilbake håpet littegran, nå. Det har stått stille så innmari lenge, og i tillegg veier jeg nå fem kilo mer enn da det stoppet. Når jeg samtidig lider i stor skala hver eneste dag, og nesten ikke klarer å tenke på annet enn vekt og mat, da tærer det kraftig på motivasjonen etter hvert.

Men det å spise mer proteiner ser jeg på som fullt overkommelig, og det skal bli veldig spennende å se om det resulterer i noe positivt. :)

Den siste metoden der hørtes bare veldig...kaotisk ut. :p

Er det den du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du gjør det litt mer forståelig for meg. :)

Er 23 kcal/kg et minimum for å opprettholde vekten, eller for å gå ned i vekt? Må dette justeres i forhold til aktivitetsnivå, altså senkes og høynes de dagene jeg trener og ikke trener?

23 kcal/kg er et minimum av hva man bør innta pr dag, og da går man ned i vekt! Vedlikehold ligger rundt 33 kcal/kg (noen over og noen under, men et godt utgangspunkt).

Prøv å legg deg på 2000 kcal pr dag (26 kcal * 77 kg)

Prøv å spis 2,3 - 2,5 g protein pr/kg kroppsvekt ( 177 - 193g)

30 % fett: ca 65 g

og resten av kcal inntaket fra karbo: Ca 175 g

Går du ikke end i vekt med dette etter å prøvd i 1-2 uker, reduser med 100 - 200 kcal å se hva som skjer da..

Personlig har startet jeg på ca 30 kcal/kg og hadde nedgang i vekt med det, når det stoppet opp reduserte jeg kcal inntaktet med ca 200 kcal pr dag. Til opplysning er jeg like tung som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig interessant, Marte. :)

For meg høres det helt merkelig ut at man skal kunne gå ned i vekt ved å spise så mye, men her er det vel sammensettingen av de forskjellige næringsstoffene som er nøkkelen? Altså må jeg være minst like påpasselig med det, som jeg er med kaloriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant, Marte. :)

For meg høres det helt merkelig ut at man skal kunne gå ned i vekt ved å spise så mye, men her er det vel sammensettingen av de forskjellige næringsstoffene som er nøkkelen? Altså må jeg være minst like påpasselig med det, som jeg er med kaloriene?

Noe av forklaringen kan nok ligge der. Men også ved at til mindre du spiser til mindre forbrenner man..

Altså det er ikke alltid det lureste å ligge ekstremt lavt på kcal (15 - 20 kcal/kg)..

Fant en artikkel her på FB og anbefaller kanskje å lese artikkelen jeg linket til tidligere en gang til;)

http://fitnessbloggen.no/kunnskap-slanking/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av forklaringen kan nok ligge der. Men også ved at til mindre du spiser til mindre forbrenner man..

Altså det er ikke alltid det lureste å ligge ekstremt lavt på kcal (15 - 20 kcal/kg)..

Fant en artikkel her på FB og anbefaller kanskje å lese artikkelen jeg linket til tidligere en gang til;)

http://fitnessbloggen.no/kunnskap-slanking/

Vel, hvis dette funker for meg er det som en drøm som går i oppfyllelse. Jeg er regelrett så lei av å slanke meg, og samtidig så redd for å gå opp i vekt, at livet har stått på pause i over et år nå.

Dette er veldig spennende, altså. Skal også ta i bruk diet-siden, så slipper jeg bruke så alt for mye tid på å telle proteiner og hele smørja. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du er faktisk ikke så mye større enn meg, ser det ut som. Nå finnes det ikke ett eneste bilde av meg i undertøy eller badetøy, og knapt noen av meg i shorts, men... :p

Jeg merker jo at jeg får tilbake håpet littegran, nå. Det har stått stille så innmari lenge, og i tillegg veier jeg nå fem kilo mer enn da det stoppet. Når jeg samtidig lider i stor skala hver eneste dag, og nesten ikke klarer å tenke på annet enn vekt og mat, da tærer det kraftig på motivasjonen etter hvert.

Men det å spise mer proteiner ser jeg på som fullt overkommelig, og det skal bli veldig spennende å se om det resulterer i noe positivt. :)

Den siste metoden der hørtes bare veldig...kaotisk ut. :p

Er det den du bruker?

HEHE,ja og derfor mener jeg,kast vekta ,se på hvordan man ser ut istedet:)

Jeg teller bare kcal normalt,men om jg skal feks noe spes en helg og vet d kan komme til å bi en del kcal så gjør jeg d slik...d er for å ikke gå i null og ikke spise på meg det jeg har droppa i uka i helgen...for d er mange som gjør det,jeg gjorde d før ...man kan ligge så lavt man bare vil i uka men om man spiser 5000 kcal på lørdagskvelden avhengig av hva slags snop man putter inn seff,men man får fort noen tusen kcal altså.så kan hende d er en grunn til at du stagnerer:)

Men uansett,ikke ligg for lavt,da vil du bare gå opp igjen senere eller ende med å ikke kunne spise noe omtendt for å holde vekta:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 kcal/kg er et minimum av hva man bør innta pr dag, og da går man ned i vekt! Vedlikehold ligger rundt 33 kcal/kg (noen over og noen under, men et godt utgangspunkt).

Prøv å legg deg på 2000 kcal pr dag (26 kcal * 77 kg)

Prøv å spis 2,3 - 2,5 g protein pr/kg kroppsvekt ( 177 - 193g)

30 % fett: ca 65 g

og resten av kcal inntaket fra karbo: Ca 175 g

Går du ikke end i vekt med dette etter å prøvd i 1-2 uker, reduser med 100 - 200 kcal å se hva som skjer da..

Personlig har startet jeg på ca 30 kcal/kg og hadde nedgang i vekt med det, når det stoppet opp reduserte jeg kcal inntaktet med ca 200 kcal pr dag. Til opplysning er jeg like tung som deg :)

Hm..jeg har ca 15-16 kcal pr kg og går ikke ned om jeg har mer og jeg spiser lite karbo og mye proteiner og middels på fettet...tror uansett at alle er forskjellig ergo funker ting forskjellig på oss:) Jeg hadde måttet spise 2500 kcal på 23 kcal pr kg ...d er mye d ...da holder jeg vekten eller svinger litt opp og ned to tre kg hele tiden..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE,ja og derfor mener jeg,kast vekta ,se på hvordan man ser ut istedet:)

Jeg teller bare kcal normalt,men om jg skal feks noe spes en helg og vet d kan komme til å bi en del kcal så gjør jeg d slik...d er for å ikke gå i null og ikke spise på meg det jeg har droppa i uka i helgen...for d er mange som gjør det,jeg gjorde d før ...man kan ligge så lavt man bare vil i uka men om man spiser 5000 kcal på lørdagskvelden avhengig av hva slags snop man putter inn seff,men man får fort noen tusen kcal altså.så kan hende d er en grunn til at du stagnerer:)

Men uansett,ikke ligg for lavt,da vil du bare gå opp igjen senere eller ende med å ikke kunne spise noe omtendt for å holde vekta:/

Skjønner. Ja, jeg har vel også brukt den metoden noen ganger. Virkelig strammet inn i uka før noe spesielt skulle komme. Det hender vel at jeg gjør det samme en gang i blant nå også, men siden jeg veier og skriver ned alt uansett, så føler jeg vel at jeg har ganske god kontroll uansett. Med unntak av i jula og sånn hvor jeg faktisk bare tar meg fri... og legger på meg deretter. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Ja, jeg har vel også brukt den metoden noen ganger. Virkelig strammet inn i uka før noe spesielt skulle komme. Det hender vel at jeg gjør det samme en gang i blant nå også, men siden jeg veier og skriver ned alt uansett, så føler jeg vel at jeg har ganske god kontroll uansett. Med unntak av i jula og sånn hvor jeg faktisk bare tar meg fri... og legger på meg deretter. :p

Ja,du vet hva de sier: Det er ikke hva man spiser imellom jul og nyttår som teller-det er hva man spiser imellom nyttår og jul:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...