Gå til innhold

TheMartine

Medlemmer
  • Innholdsteller

    36
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av TheMartine

  1. Takk for svar =) Jeg er jo ikke redd for å gå sulten, men jeg vil nødig miste noe særlig muskelmasse, da den gjør at jeg ikke har noen fysiske problemer på grunn av vekta. Noe må man vel uansett regne med å miste, men jeg synes bare det ikke hang på greip at kun kjønn skal være faktoren som bestemmer hva du skal spise. Og nei, det er ikke fettfri masse. Legger ved et bilde av rapporten til dere.
  2. Hei, folks! Jeg er ei jente på 30 år, 167 høy og 106 kilo. Åpenbart er jeg alt for tung, og etter å ha slitt med vekta store deler av livet har jeg begynt på et livstilsendringskurs hos NIMI. Forrige uke målte vi blant annet fettprosent, muskelmasse etc. Her er tallene: Høyre ben Fettmasse: 9,0 kg Fettprosent: 48,0% Muskelmasse: 9,2 kg Venstre ben Fettmasse: 8,9 kg Fettprosent: 47,9% Muskelmasse: 9,1 kg Høyre arm Fettmasse: 3,1 kg Fettprosent: 52,8% Muskelmasse: 2,6 kg Venstre arm Fettmasse: 3,0 kg Fettprosent: 53,8% Muskelmasse: 2,8 kg
  3. Vel, akkurat dét er jo veldig interessant, HannePanne. For alle mine undersøkelser sier nemlig at Yasmin skal være den p-pillen som hindrer muskelveksten minst.
  4. Okei, jeg tror jeg skal forklare litt kort det som står i artikkelen. I mange typer p-piller er det noe som heter progestiner, det er et vanlig virkestoff også i hormonspiral og behandling av overgangsalderen. Ulike progestiner har ulik androgen aktivitet, og i følge denne forskningen betyr høy androgen aktivitet lavere muskelvekst. Veldig kort fortalt, altså. Det handler om at progestinene kan binde seg til den androgene mottakeren i cellene og stanse muskelveksten. Litt vanskelig å forklare det så kort, men jeg anbefaler å lese artikkelen, og se på forskjellene mellom testgruppen. D
  5. Det er jo klart at alle reagerer forskjellig på p-piller, men jeg har en snikende mistanke om at det kan være dem som hindrer meg i å gjøre god framgang. Jeg trener jo mer styrke enn kardio, og er i tillegg på kampsport to ganger i uka. Likevel blir jeg ikke sterkere, men får bare bedre kondis. Det synes jeg er pussig. Den forskningsartikkelen jeg linket til lenger opp sier i hvert fall at det for mange kan spille en stor rolle hva slags preparat man går på, og selv om det er forsket relativt lite på dette, synes jeg det er verdt å undersøke. Nå ser det jo ikke ut som det er så ma
  6. Hei hå! Jeg har et spørsmål angående muskelvekst og p-pillebruk, kanskje mest rettet mot de av dere som har erfaring med dette. Jeg har trent styrke (og kardio) i tre-fire år nå, men synes det er bare kardio jeg har hatt noe særlig framgang på. Jeg har for eksempel knapt økt noe på overkroppsøvelsene de siste to årene, men kan jogge tre ganger så lenge nå som for et år siden. Dette synes jeg er besynderlig, siden jeg trener styrke to-tre ganger i uka. Det skal sies at jeg det siste året har spist litt lite, på grunn av en slankeprosess, men både før og etter dette har jeg spist nor
  7. Jepp, og det er akkurat det jeg gjør. Jeg bruker ikke salt i noe, og lager alt fra bunnen. Jeg merker det veeeeldig godt når jeg har for lite salt i kroppen, for da må jeg på do hele tiden.
  8. Jeg merker godt på kroppen når jeg har fått i meg for lite salt. Da holder den ikke særlig godt på væsken.
  9. Hehe, ok, det er kjøttet som er nøkkelen, skjønner jeg. Jeg spiser jo basically ikke noe kjøtt, bortsett fra til middag. Da blir det sånn cirka 150 gram, og resten grønnsaker og kesam. Aldri i verden om jeg klarer å spise så mye kjøtt i løpet av en dag, så da blir noe proteinshake det beste alternativet.
  10. Uhm, hvordan finner man ut fettprosent, da?
  11. What? Hva spiser du da, egentlig? Jeg synes jeg spiser bare proteinmat, altså cottage cheese, kesam, torsk og sånne ting. Likevel får jeg i meg ytterst lite i forhold til deg.
  12. Jepp. Jeg ser i hvert fall at proteiner er i stor manko her. Skrev inn en random dags matvarer på diett.no, og ser der at jeg får i meg i underkant av 70 gram per dag. I følge 2-2.5g/kg-prinsippet bør jeg i hvert fall doble dette, og da er nok proteinpulver mitt beste håp. Sendte mail til Norkost og ba om noen smaksprøver, og der fikk jeg god hjelp til å velge ut et par-tre typer som de skulle sende meg. Veldig spennende.
  13. Haha, ja, og de kiloene vil f**n ikke slippe taket.
  14. Skjønner. Ja, jeg har vel også brukt den metoden noen ganger. Virkelig strammet inn i uka før noe spesielt skulle komme. Det hender vel at jeg gjør det samme en gang i blant nå også, men siden jeg veier og skriver ned alt uansett, så føler jeg vel at jeg har ganske god kontroll uansett. Med unntak av i jula og sånn hvor jeg faktisk bare tar meg fri... og legger på meg deretter.
  15. Vel, hvis dette funker for meg er det som en drøm som går i oppfyllelse. Jeg er regelrett så lei av å slanke meg, og samtidig så redd for å gå opp i vekt, at livet har stått på pause i over et år nå. Dette er veldig spennende, altså. Skal også ta i bruk diet-siden, så slipper jeg bruke så alt for mye tid på å telle proteiner og hele smørja.
  16. Veldig interessant, Marte. For meg høres det helt merkelig ut at man skal kunne gå ned i vekt ved å spise så mye, men her er det vel sammensettingen av de forskjellige næringsstoffene som er nøkkelen? Altså må jeg være minst like påpasselig med det, som jeg er med kaloriene?
  17. Hmm, du er faktisk ikke så mye større enn meg, ser det ut som. Nå finnes det ikke ett eneste bilde av meg i undertøy eller badetøy, og knapt noen av meg i shorts, men... Jeg merker jo at jeg får tilbake håpet littegran, nå. Det har stått stille så innmari lenge, og i tillegg veier jeg nå fem kilo mer enn da det stoppet. Når jeg samtidig lider i stor skala hver eneste dag, og nesten ikke klarer å tenke på annet enn vekt og mat, da tærer det kraftig på motivasjonen etter hvert. Men det å spise mer proteiner ser jeg på som fullt overkommelig, og det skal bli veldig spennende å se om det
  18. Okei, du trener nok mer enn meg, tror jeg. Og i tillegg veier du en del mer, så du bruker vel mer energi på alt du gjør. Sånn sett er det kanskje ikke så rart at du kan ligge høyere kalorimessig og likevel gå ned en god del hver uke. Da jeg startet på 91 kilo lå jeg også på cirka 15-1600 kcal om dagen, og gikk ned cirka 0,5 kg i uka, så jeg er fristet til å tro at det er vekten som gjør den største forskjellen her. Ser gjerne et bilde av deg, det er bare moro. Jeg har også forstått at jeg heller ikke ser ut som jeg veier det jeg faktisk gjør, og det er vel mye takket være muskelmassen.
  19. Holy shit! Jeg er heldig om jeg ikke går opp. Kan jeg spørre hva du veier nå? Cirka hvor mye trener du, og hvor mye er styrke og hvor mye er kardio?
  20. Ja, nå demrer det for meg. Men med mitt kosthold får jeg ikke i meg på langt nær så mye proteiner som han anbefaler, altså slik jeg forstod det cirka 2g/kg. Det betyr vel at det letteste er å begynne med proteinshakes, for eksempel. Problemet for meg er at jeg er allergisk mot mot erter og bønner, og jeg har hørt at disse pulverne gjerne inneholder dette. I tillegg er jo smaken så som så. :whistling: Jeg er jo godt kjent med å loggføre, men bare kaloriene. Men det er vel kanskje ikke så mye mer jobb å ta med proteinene i samme slengen. For mye proteiner er nok bare en
  21. Takk for at du gjør det litt mer forståelig for meg. Er 23 kcal/kg et minimum for å opprettholde vekten, eller for å gå ned i vekt? Må dette justeres i forhold til aktivitetsnivå, altså senkes og høynes de dagene jeg trener og ikke trener?
  22. Ja, jo... men jeg trener jo ikke 2-3 timer om gangen, og langt ifra hver dag. Jeg føler meg ikke ekstrem på noen måte, slik jeg oppfatter jentene den artikkelen er myntet på. Selvsagt kan det være et snev av likheter, men siden jeg er litt treg i nøtta når det gjelder dette her, så skjønte jeg ikke helt hva som forårsaket stagnasjonen, og hvordan det kan kobles til min situasjon. Jeg ser også at det legges mye vekt på proteiner og karbohydrater i artikkelen. Jeg har jo aldri tatt noe hensyn til det, jeg bare teller kaloriene, og lever i den tro at mindre inn enn ut skal fikse biffen. For
  23. I forhold til da jeg veide 20 kilo mer, er jeg i dag mye sterkere, både i armer og bein. Problemet er at jeg trente styrke uten mål og mening i over et år, så noen presise tall kan jeg ikke by på. Etter at jeg gikk ned til det kaloriinntaket jeg ligger på nå har jeg bare trent for å opprettholde. Noe mer orker jeg egentlig ikke.
  24. Ja. Det var riktignok for fem år siden, eller noe. De fant ingenting, og legen svarte med å gi meg appetittdempende piller...som forøvrig ikke hjalp en damn shit. Jepp. Jeg må innrømme at jeg som regel blir ganske kvalm da, men om jeg er kjapp med å få i meg noen karbohydrater går det overraskende greit.
×
×
  • Opprett ny...