Jump to content

TheMartine

Members
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

About TheMartine

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 09/05/1985

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Takk for svar =) Jeg er jo ikke redd for å gå sulten, men jeg vil nødig miste noe særlig muskelmasse, da den gjør at jeg ikke har noen fysiske problemer på grunn av vekta. Noe må man vel uansett regne med å miste, men jeg synes bare det ikke hang på greip at kun kjønn skal være faktoren som bestemmer hva du skal spise. Og nei, det er ikke fettfri masse. Legger ved et bilde av rapporten til dere.
  2. Hei, folks! Jeg er ei jente på 30 år, 167 høy og 106 kilo. Åpenbart er jeg alt for tung, og etter å ha slitt med vekta store deler av livet har jeg begynt på et livstilsendringskurs hos NIMI. Forrige uke målte vi blant annet fettprosent, muskelmasse etc. Her er tallene: Høyre ben Fettmasse: 9,0 kg Fettprosent: 48,0% Muskelmasse: 9,2 kg Venstre ben Fettmasse: 8,9 kg Fettprosent: 47,9% Muskelmasse: 9,1 kg Høyre arm Fettmasse: 3,1 kg Fettprosent: 52,8% Muskelmasse: 2,6 kg Venstre arm Fettmasse: 3,0 kg Fettprosent: 53,8% Muskelmasse: 2,8 kg Overkropp Fettmasse: 27,2 kg Fettprosent: 48,0% Muskelmasse: 28,2 kg Hvileforbrenning: 1748 kcal Jeg sammenlignet tallene mine med de andre på gruppa, og ble ganske overrasket over at jeg faktisk hadde mer muskler i armene enn mange av dem hadde i beina. Det gjaldt både kvinner og menn. Min forklaring på dette er at jeg trener hver dag. Jeg er feit, men fit. På kurset hos NIMI ble vi delt inn i menn og kvinner, hvorav kvinnene skulle spise cirka 4-500 kcal mindre enn mennene hver dag. Det som da skurrer for meg, er at jeg hadde opptil fire ganger mer muskelmasse enn mennene på min gruppe, og da synes jeg det er rart at jeg skal spise så lite. Her er spørsmålene mine: Er det ikke muskelmassen som avgjør hvor mye du forbrenner? Burde ikke en kvinne med stor muskelmasse spise mer enn en kvinne/mann med lite muskelmasse? Er det ikke fare for at jeg vil miste muskelmasse hvis jeg legger meg på en kaloriinntak som er beregnet på folk med langt mindre muskelmasse?
  3. Vel, akkurat dét er jo veldig interessant, HannePanne. For alle mine undersøkelser sier nemlig at Yasmin skal være den p-pillen som hindrer muskelveksten minst.
  4. Okei, jeg tror jeg skal forklare litt kort det som står i artikkelen. I mange typer p-piller er det noe som heter progestiner, det er et vanlig virkestoff også i hormonspiral og behandling av overgangsalderen. Ulike progestiner har ulik androgen aktivitet, og i følge denne forskningen betyr høy androgen aktivitet lavere muskelvekst. Veldig kort fortalt, altså. Det handler om at progestinene kan binde seg til den androgene mottakeren i cellene og stanse muskelveksten. Litt vanskelig å forklare det så kort, men jeg anbefaler å lese artikkelen, og se på forskjellene mellom testgruppen. Det er veldig interessant. Og som sagt, jeg går på en type piller som inneholder mye av den dårlig typen progestiner med høy androgen aktivitet. Slik jeg ser det kan det være en mulighet for at det er noe av årsaken til at jeg opplever liten muskelvekst. De beste alternativene er piller som Yasmin og minipiller, da disse inneholder hormoner med lav androgyn aktivitet. Det er ikke slik at jeg prøver å finne noen far fetched unnskyldning for at jeg ikke øker muskelmassen så mye som jeg forventer. Jeg trener som sagt styrke 2-3 ganger i uka, pluss kampsport to ganger i uka, og det blir godt og vel rundt fem økter hver uke med styrketrening. Jeg spiser veldig proteinrik mat og har eget treningsprogram satt opp av en PT jeg har tillit til. Nå er jeg ingen fitnessdame, men såpass innsats tror jeg bør resultere i noe. Det jeg vil med denne tråden er mest å diskutere et interessant tema som jeg lurer på om flere har erfaringer med eller tanker rundt.
  5. Det er jo klart at alle reagerer forskjellig på p-piller, men jeg har en snikende mistanke om at det kan være dem som hindrer meg i å gjøre god framgang. Jeg trener jo mer styrke enn kardio, og er i tillegg på kampsport to ganger i uka. Likevel blir jeg ikke sterkere, men får bare bedre kondis. Det synes jeg er pussig. Den forskningsartikkelen jeg linket til lenger opp sier i hvert fall at det for mange kan spille en stor rolle hva slags preparat man går på, og selv om det er forsket relativt lite på dette, synes jeg det er verdt å undersøke. Nå ser det jo ikke ut som det er så mange her som har merket noe fra eller til, men hvem vet? Per nå ser det ut som Yasmin eller Cerazette (minipille) er det beste alternativet med tanke på muskelvekst, og siden Yasmin er like ille som Mercilon når det gjelder blodpropprisiko, heller jeg mot å bytte til Cerazette.
  6. Hei hå! Jeg har et spørsmål angående muskelvekst og p-pillebruk, kanskje mest rettet mot de av dere som har erfaring med dette. Jeg har trent styrke (og kardio) i tre-fire år nå, men synes det er bare kardio jeg har hatt noe særlig framgang på. Jeg har for eksempel knapt økt noe på overkroppsøvelsene de siste to årene, men kan jogge tre ganger så lenge nå som for et år siden. Dette synes jeg er besynderlig, siden jeg trener styrke to-tre ganger i uka. Det skal sies at jeg det siste året har spist litt lite, på grunn av en slankeprosess, men både før og etter dette har jeg spist normalt, med fokus på proteiner. I dag har jeg undersøkt litt om styrketreningen på noen måte kan påvirkes av p-pillebruk, og funnet en rekke artikler som støtter denne teorien. En av dem kan dere lese her. Samtidig har jeg funnet ut at merket jeg bruker (Mercilon 28), er både en versting når det gjelder blodpropprisiko og når det gjelder det hormonet som bremser muskelveksten mest. I den anledning vurderer jeg å bytte merke, og har funnet ut at den mye utskjelte Yasmin og minipiller er det beste alternativet med tanke på styrketrening. Det skal forøvrig nevnes at Yasmin har samme risiko for blodpropp som mitt nåværende merke. Så spørsmålet: Er det noen her som har erfaring med at p-piller hemmer muskelveksten, og eventuelt fått bedre resultater ved å bytte merke? Jeg lurer også på om det er noen som har opplevd forskjell i treningseffekten før og etter de begynte på p-piller.
  7. Jepp, og det er akkurat det jeg gjør. Jeg bruker ikke salt i noe, og lager alt fra bunnen. Jeg merker det veeeeldig godt når jeg har for lite salt i kroppen, for da må jeg på do hele tiden.
  8. Jeg merker godt på kroppen når jeg har fått i meg for lite salt. Da holder den ikke særlig godt på væsken.
  9. Hehe, ok, det er kjøttet som er nøkkelen, skjønner jeg. Jeg spiser jo basically ikke noe kjøtt, bortsett fra til middag. Da blir det sånn cirka 150 gram, og resten grønnsaker og kesam. Aldri i verden om jeg klarer å spise så mye kjøtt i løpet av en dag, så da blir noe proteinshake det beste alternativet.
  10. Uhm, hvordan finner man ut fettprosent, da?
  11. What? Hva spiser du da, egentlig? Jeg synes jeg spiser bare proteinmat, altså cottage cheese, kesam, torsk og sånne ting. Likevel får jeg i meg ytterst lite i forhold til deg.
  12. Jepp. Jeg ser i hvert fall at proteiner er i stor manko her. Skrev inn en random dags matvarer på diett.no, og ser der at jeg får i meg i underkant av 70 gram per dag. I følge 2-2.5g/kg-prinsippet bør jeg i hvert fall doble dette, og da er nok proteinpulver mitt beste håp. Sendte mail til Norkost og ba om noen smaksprøver, og der fikk jeg god hjelp til å velge ut et par-tre typer som de skulle sende meg. Veldig spennende.
  13. Haha, ja, og de kiloene vil f**n ikke slippe taket.
  14. Skjønner. Ja, jeg har vel også brukt den metoden noen ganger. Virkelig strammet inn i uka før noe spesielt skulle komme. Det hender vel at jeg gjør det samme en gang i blant nå også, men siden jeg veier og skriver ned alt uansett, så føler jeg vel at jeg har ganske god kontroll uansett. Med unntak av i jula og sånn hvor jeg faktisk bare tar meg fri... og legger på meg deretter.
×
×
  • Create New...