Gå til innhold

Ned 20 kg, så stopp, så opp. WTF?


Anbefalte innlegg

Allright, her kommer enda en tråd fra en fortvilt slanker som ikke forstår hva som er galt. Vel, jeg er vel egentlig forbi fortvilt og nærmere desperat, så jeg hadde satt stor pris på litt kyndig hjelp med dette problemet.

Her er saken:

Jeg er 26 år, 167 høy, veier for øyeblikket 79 kilo. Jeg har vært overvektig siden barneskolen, og est ut ganske godt i voksen alder. På det meste veide jeg minst 95 kilo, da sluttet jeg å veie meg, og begynte å trene. Da jeg i oktober 2009 ikke syntes jeg fikk noe dreisen på vekta, begynte jeg å skrive matdagbok, hvor jeg veide alt og regnet ut det eksakte kaloriinnholdet i alt jeg spiste. Da jeg begynte med dette veide jeg 91 kilo.

Den gangen la jeg meg på 1600 kcal om dagen, og hadde i tillegg en godteridag hver uke, hvor det nok fort hendte at jeg havnet litt over 2000 kcal.

Dette funket fint og flott, og litt under et år etter var jeg nede i 77 kilo.

Da begynte jeg på høgskolen, og fant ut at jeg rett og slett ikke klarte å slanke meg samtidig med alt annet jeg holdt på meg. Da jeg tok opp igjen slankingen sommeren 2011 veide jeg 84 kilo, og gikk veldig hardt til verks. Jeg jogget masse i skogen, cirka hver dag, gikk på fjellet og spiste vel rundt 12-1300 kcal om dagen. Det funket bra, helt fram til oktober 2011, da hadde jeg nådd 75 kilo, og da sa det stopp.

Jeg sto bom stille, samme hva jeg gjorde. Slik holdt jeg på helt fram til jul, hvor jeg tok meg en ganske grådig pause i to og en halv uke. Hva skjedde så? Jo, jeg la på meg fem kilo. Da var det bare å kjøre på igjen, og jeg hadde faktisk trodd at kilo som kom så fort, ville forsvinne i et greit tempo. Men ikke denne gangen, nei.

Nå, halvannen måned senere, har jeg bare gått ned én kilo, selv om jeg har vært litt opp og ned, og på det beste innom 77 kilo. Men det rare er at jeg kan legge på meg så mye så fort, og at det ikke forsvinner.

Frustrerende som rakkern, skal jeg si.

Litt om kosthold og livsstil:

Nå ligger jeg for det meste på 1000-1200 kcal om dagen, pluss en godteridag (ja, jeg må faktisk det) hvor det i hvert fall aldri bikker 2000 kcal.

Jeg spiser for det meste ting jeg ikke liker eller ting jeg er lei fordi jeg har spist det samme i over to år. Det går i havregrøt med ekstra lett melk til frokost, så kanskje cottage cheese, skyr, frukt eller til nøds et par brødskiver til lunsj. Middagen er som regel svin- eller kyllingfilet med grønnsaker, en svært sjelden gang en eller to poteter, aldri saus, men ofte mager kesam. Kveldsmaten er gjerne enda mer cottage cheese, eller en liten tallerken med frokostblanding. Innimellom her er det ofte et eple og en appelsin.

Når det gjelder trening synes jeg selv at jeg er ganske aktiv. Jeg trener Krav Maga to ganger i uka (og det er helt forjævelig slitsomt), i tillegg presser jeg inn noen styrkeøkter der jeg kan. Det betyr en til to ganger i uka. Jeg går veldig mye, og tar alltid trappene. Den ene jobben min er også av det fysiske slaget, hvor jeg er i bevegelse store deler av kvelden.

Jeg har to jobber, heltidsstudie og en kjæreste to timer unna. Det betyr at jeg er på farten veldig mye, og sover kanskje litt for lite. Nå som jeg spiser så lite og trener mye, føler jeg meg ofte ganske trøtt og sliten. Det har jeg ikke gjort før, og det bekymrer meg.

Så det var vel det jeg føler er viktig i denne sammenhengen. Hvis du nå har lest gjennom og forstått den åpenbare grunnen til at jeg ikke går ned i vekt, må du gjerne dele den med meg.

Forresten har jeg aldri brukt målebånd, men ser på buksebeltet når det skjer noe. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan like gjerne være stresshormoner som stopper deg.. eller at du er student og sitter mye (slik som meg) :p

Begge deler er mulig, dog jeg er ikke så veldig stressa. Bare veldig bekymra, hele tiden... gjerne på grunn av dette. :whistling:

Det er nok sant at jeg sitter en del på rumpa, men jeg vil tro det er ikke er noe mer enn "folk flest". Jeg bruker alltid beina når jeg skal på jobb, trening eller skole, og siden jeg har en veldig aktiv jobb er jeg på beina mange arbeidskvelder i uka.

Likevel burde jeg vel ikke lagt på meg av et gjennomsnittlig kaloriinntak på rundt 14-1500 kcal om dagen?

Jepp, og føler meg vel egentlig ikke veldig truffet. Har ikke engang prøvd Zumba. :p

Men for å være helt ærlig, så gjelder ikke det der meg. Jeg fører slavisk kaloribudsjett, og trener mer styrke enn kondis. Ja, jeg skeier ut på lørdagen, men jeg holder meg fortsatt under 2000 kcal da også.

Forøvrig sier kalorikalkulatoren til Fitnessbloggen at jeg har 1543 i basalforbrenning, og 2392 ved det aktivitetsnivået jeg mener å holde. Altså kunne jeg sittet bom stille hele dagen, og burde likevel ikke lagt på meg med dette kostholdet.

Nå stoler jeg ikke hundre prosent på denne typen utregninger, men en viss pekepinn gir det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-1200kcal høres veldig lite ut. Er jo gjenganger her på forumet, folk øker kcal inntaket noe, kanskje kutter ut lørdagsgodteriet en liten stund så løsner det litt. Du kan jo erstatte lørdagssnopet med feks gele laget av funlight osv for å ikke føle deg helt jævlig :p

Hvor mye karbohydrater, protein og fett spiser du? Tar du noen tilskudd av feks omega 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-1200kcal høres veldig lite ut. Er jo gjenganger her på forumet, folk øker kcal inntaket noe, kanskje kutter ut lørdagsgodteriet en liten stund så løsner det litt. Du kan jo erstatte lørdagssnopet med feks gele laget av funlight osv for å ikke føle deg helt jævlig :p

Hvor mye karbohydrater, protein og fett spiser du? Tar du noen tilskudd av feks omega 3?

Jeg kan godt prøve å kutte godteridagen fullstendig, og heller legge på et par hundre i vanlig mat hver dag. Men hvorfor pleier det å hjelpe? Er det næringsstoffene som ikke spiller på lag med meg?

Når det gjelder karbohydrater og etc. fører jeg ikke oversikt over det. Men maten jeg velger pleier å være mager og proteinrik, og siden jeg spiser veldig mye grønnsaker får jeg de fleste karbohydratene mine derfra, tipper jeg. Brød, poteter og den slags spiser jeg sjelden, men det er mest fordi de inneholder mange kalorier. Altså ikke noe lavkarbo-greier.

Jeg tar tran og Møllers total, de inneholder visstnok det aller mest nødvendige av vitaminer, mineraler og anitoksidanter. Tar i tillegg jern, fordi jeg er blodgiver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen din har jo mer nytte av vanlig mat enn godteriet du gir den i helga. Ofte kan man spise litt snop i helgene uten problemer, men når resultatene uteblir så må man rett og slett starte å ofre det du faktisk ikke trenger (sånn rent næringsmessig).

Du kan jo føre opp ting du spiser på diett.no for å få mer kontroll, kanskje du blir lurt av noe? :) Du bør nok heller ikke ha større underskudd enn rundt -500kcal daglig. Du vil føle deg bedre og yte bedre når du trener, og derfor få mer igjen for tiden du legger igjen på trening. og du må også huske å ta det med ro, hvile og ha tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, rent næringsmessig får jeg nok lite ut av godteriet mitt. Men jeg trodde det skulle være så enkelt at man gikk ned i vekt så lenge man spiste mindre enn man brukte?

Nå aner jeg heller ikke hva jeg faktisk forbrenner, da. De finnes mange slike kalorikalkulatorer, og i samtlige får jeg forskjellig resultate. Og med tanke på hvor fort jeg legger på meg når jeg slapper av et par uker, kan det jo virke som jeg nesten ikke bruker noe energi på å holde meg i live.

Men av den grunn vet jeg jo heller ikke hvor mye jeg kan spise uten å legge på meg igjen. Jeg er liiiiivredd for å legge på meg ytterligere nå.

Den var forresten ikke dum den der diett-sida. Jeg ser til og med at operer med litt lavere tall enn jeg gjør på noe av det jeg spiser mest. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo i teorien sånn at man går ned om man ikke spiser, kroppen stopper jo ikke opp, men den bremser ned og den vil "spise" av ting du helst ikke vil den skal tære på, som muskler :) Derfor er det viktig å ikke ha for stort underskudd og ganske greit med protein :)

Kalorikalkiser er en pekepin, ikke en fasit noen må justere opp litt andre må justere ned (tviler på at du må justere ned enda mer) :)

Diett.no er fin, er en kjekk måte å få kontroll over kostholdet sitt på :) Veier man det man spiser og fører inn i kanskje én uke så vet man sånn ca hvor man ligger :) ofte man får noen aha-opplevelser av ting man spiser :)

Det er ikke lett å gå ned i vekt, og stopper opp gjør det for alle i blant, men viktig å ikke få panikk og stresse seg opp pga det. Det gjør bare vondt verre.

Håper du finner ut av det. Anbefaler deg å lese rundt på forumet også, er mange flotte tips til folk i samme båt som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden vært opptatt av å bevare muskelmassen, og jeg tror (evt. liker å tro) at jeg har klart å opprettholde den ganske bra. Jeg tar i hvert fall fremdeles like mye i styrkeøvelsene nå, som jeg gjorde for et år siden. Og av den grunn tenker jeg at jeg kan ligge såpass lavt i kaloriinntak som jeg gjør nå, hvis det er det som må til.

...men det er det tydeligvis ikke, siden jeg har stått bom stille siden oktober. :p

Nå tror jeg ikke det er mye diett.no kan overraske meg, i hvert fall ikke hva kaloriinnhold gjelder. Jeg har jo veid all maten min de siste to årene, og kan det meste i hodet nå. Men det er sikkert en veldig fin måte å holde oversikt over fett og proteiner, selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke den informasjonen til.

Jeg beklager at jeg kanskje virker litt kranglete, altså, men jeg har lest masse her og finner ikke noe som jeg føler treffer meg helt presist. Jeg har holdt på med dette i to og et halvt år nå, og har stanget hodet i veggen alt for lenge. Og når jeg presser meg til det ytterste, og ender opp med å legge på meg, da skjønner jeg ikke bæret av hva kroppen prøver å fortelle meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sjekket stoffskiftet? :)

Ja. Det var riktignok for fem år siden, eller noe. De fant ingenting, og legen svarte med å gi meg appetittdempende piller...som forøvrig ikke hjalp en damn shit. :p

spiser du 12-1300 kcal på treningsdager også?

Jepp. Jeg må innrømme at jeg som regel blir ganske kvalm da, men om jeg er kjapp med å få i meg noen karbohydrater går det overraskende greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til da jeg veide 20 kilo mer, er jeg i dag mye sterkere, både i armer og bein. Problemet er at jeg trente styrke uten mål og mening i over et år, så noen presise tall kan jeg ikke by på. Etter at jeg gikk ned til det kaloriinntaket jeg ligger på nå har jeg bare trent for å opprettholde. Noe mer orker jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo... men jeg trener jo ikke 2-3 timer om gangen, og langt ifra hver dag. Jeg føler meg ikke ekstrem på noen måte, slik jeg oppfatter jentene den artikkelen er myntet på.

Selvsagt kan det være et snev av likheter, men siden jeg er litt treg i nøtta når det gjelder dette her, så skjønte jeg ikke helt hva som forårsaket stagnasjonen, og hvordan det kan kobles til min situasjon.

Jeg ser også at det legges mye vekt på proteiner og karbohydrater i artikkelen. Jeg har jo aldri tatt noe hensyn til det, jeg bare teller kaloriene, og lever i den tro at mindre inn enn ut skal fikse biffen. For meg virker det voldsomt tidkrevende å måtte beregne karbohydrat- og proteininnhold i maten, samtidig som det skal stemme med det totale kaloriinnholdet. Finnes det noen lettvint måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser ca 15-16 kcal/kg noe som er alt for lite.. Et minimumsnivå bør være 23 kcal/kg noe som tilsvarer ca 1800 kcal for deg.

I utgangspunktet er det kcal ut - kcal inn som gjelder om det kommer fra sunn mat eller usunn mat, og dermed veldig ulik fordeling av fett/protein/karbohydrater. Men teori og praksis er ikke alltid lik...

Diett.no er en veldig god side for sette sammen dagens måltid og ha god kontroll på kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...