Gå til innhold

Hvordan ser dette kostholdet ut?


Andre Rio

Anbefalte innlegg

Heisann allesammen. Fant nettopp en kul side, www.diett.no .

Skrev inn det jeg pleier å spise på en dag +/- 100kcal. Alltid samme kost tilskuddene etc. Eneste som blir byttet ut er pålegg på brød eller selve middagen (enten kyllingkjøttdeig, bryst, karbonadedeig, vanlig kjøtt eller fisk).

Har som mål å bli sunnest mulig, og derfor vil jeg gjerne sørge for at jeg får i meg alt jeg trenger / kutte ut det jeg ikke trenger.

Ser dette greit ut eller burde jeg endre på noe spesifikt?

utennavnq.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du 30g melk til frokost? Og spiser 230g karbonadedeig til middag? :whistling:

Ellers ser det vel greit ut. Jeg ville vel ha byttet ut de eldorado-grønnsakene med ferske. Både pga at du beholder mer vitaminer, og siden de frossen-greiene somoftest smaker crap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du 30g melk til frokost? Og spiser 230g karbonadedeig til middag? :whistling:

Ellers ser det vel greit ut. Jeg ville vel ha byttet ut de eldorado-grønnsakene med ferske. Både pga at du beholder mer vitaminer, og siden de frossen-greiene somoftest smaker crap.

Ca. 3dl i frokostblandingen ja ;) Synes du 230g karbonadedeig er mye eller lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vel ha byttet ut de eldorado-grønnsakene med ferske. Både pga at du beholder mer vitaminer, og siden de frossen-greiene somoftest smaker crap.

Smaken skal jeg ikke diskutere på, men jeg har lært det motsatte.. At frossen frukt og grønnsaker har mer vitamininnhold enn ferskvare så lenge ferskvaren ikke er fra sesongvarer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt inn litt proteiner og gjerne litt sunt fett også til lunsjen din. Det både metter bedre og er bra for muskelvekst. Ser ut som du kanskje ligger noe lavt på proteiner i det hele. En shake proteiner gjerne med en skje fiskeolje i til lunsjen kan fungere om du skal ha noe veldig enkelt. Evt røre det til en tykk grøt som du spiser sammen med frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken skal jeg ikke diskutere på, men jeg har lært det motsatte.. At frossen frukt og grønnsaker har mer vitamininnhold enn ferskvare så lenge ferskvaren ikke er fra sesongvarer i Norge.

Ja, det var en undersøkelse på dette for ikke så lenge siden. Frossen grønnsaker og frukt blir frosset når de er helt ferske, mens de vi kjøper ferske har blitt lagret under transport så lenge at vitamininnholdet ikke er det samme lengre.

Men ikke tvil om at ferske grønnsaker smaker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken skal jeg ikke diskutere på, men jeg har lært det motsatte.. At frossen frukt og grønnsaker har mer vitamininnhold enn ferskvare så lenge ferskvaren ikke er fra sesongvarer i Norge.

Jo, men var hovedsaklig ved prosessering jeg mente. I hvertfall om man koker de. Om man dampkoker de, eventuelt woker de kjapt, er det forsåvidt ikke like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vel ha byttet ut de eldorado-grønnsakene med ferske. Både pga at du beholder mer vitaminer, og siden de frossen-greiene somoftest smaker crap.

Tilfellet er faktisk at mineraler og vitaminer er bedre beholdt i frossengrønnsaker enn i ferske, da sistnevnte gjerne ligger veldig lenge etter høsting (både ved transport og i butikk).De frosne blir derimot behandlet ganske kort tid etter høsting, og "sjokkfryst".

*En liten avsoring" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser det vel greit ut. Jeg ville vel ha byttet ut de eldorado-grønnsakene med ferske. Både pga at du beholder mer vitaminer, og siden de frossen-greiene somoftest smaker crap.

Forsåvidt enig (bortsett fra det andre nevner om at det kan være vel så mye vitaminer i frosne grønnsaker, men ja de smaker crap i forhold til ferske) - men frosne grønnsaker er gruelig lettvint (man slipper å kutte og rense), og det blir lite svinn av det om man bare er én person (det blir gjerne mer svinn om man må kjøpe inn mange ulike ferske grønnsaker) og det er lett å få i seg mange ulike grønnsaker. Så hvis alternativet er at man kutter ut grønnsaker eller spiser bare én type så vil jeg si at frosne grønnsaker er et veldig godt alternativ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser ut som om du får i deg for lite fett. Du burde i det minste ta omega-3 tilskudd. Kroppen trenger fett! Spesielt nervecellene dine! Fruktsukker er, som andre har nevnt, ikke det sunneste eller mest mettende. Visste du at fruktsukker går rett til fettlagring? Du lagrer mindre fett om du erstatter lunchen din med sunt fett og proteiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...