Gå til innhold

Hvordan ser dette kostholdet ut?


Andre Rio

Anbefalte innlegg

Syns det ser ut som om du får i deg for lite fett. Du burde i det minste ta omega-3 tilskudd. Kroppen trenger fett! Spesielt nervecellene dine! Fruktsukker er, som andre har nevnt, ikke det sunneste eller mest mettende. Visste du at fruktsukker går rett til fettlagring? Du lagrer mindre fett om du erstatter lunchen din med sunt fett og proteiner...

Ante ikke det! Takk for gode råd alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du 30g melk til frokost? Og spiser 230g karbonadedeig til middag? :whistling:

Ellers ser det vel greit ut. Jeg ville vel ha byttet ut de eldorado-grønnsakene med ferske. Både pga at du beholder mer vitaminer, og siden de frossen-greiene somoftest smaker crap.

Jeg leste faktisk nylig i en artikkel at frossengrønnsaker er sunnest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på kjapp sunn lunsj:

-lag større porsjoner middag, så har du lunsj til dagen etterpå :-)

Eller som jeg ofte gjør pga tidsklemme: litt frukt&bær fra disken på eurospar + en boks cottage cheese og en boks med mager kesam m/vanlilje. Da blir det en god dæsj med proteiner ihvertfall:)

Eller en boks krepsehaler + en avokado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det ser ut som om du får i deg for lite fett. Du burde i det minste ta omega-3 tilskudd. Kroppen trenger fett! Spesielt nervecellene dine! Fruktsukker er, som andre har nevnt, ikke det sunneste eller mest mettende. Visste du at fruktsukker går rett til fettlagring? Du lagrer mindre fett om du erstatter lunchen din med sunt fett og proteiner...

Det er vel ikke helt sant..

Det som er tilfelle er at kroppen kun har mulighet til å lagre ca 50-100 g fruktose og at utover dette vil det lett omdannes til fett og lagres dersom man ligger i kalorioverskudd.

"Fruktose vil omdannes til fett når glykogen lageret i leveren er fullt. Leveren kan lagre mellom 50-100 g fruktose, og et inntak i overskudd av det vil deretter omdannes direkte til fett. Hvorvidt det lagres i fettcellene kommer riktignok an på kroppens kaloribalanse for som regel må du ha et kalorioverskudd for at leveren glykogenlager skal være fulle, men det kan antaes at det omdannete fettet blir lagret."

http://fitnessbloggen.no/fruktose-gjor-deg-feit/

En frukt inneholder vel alt fra 2-7 gram fruktose ( i motsetning til feks 1/2 liter brus som inneholder ca 25), så man kan spise en god del frukt før denne mengden oppnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt sant..

Det som er tilfelle er at kroppen kun har mulighet til å lagre ca 50-100 g fruktose og at utover dette vil det lett omdannes til fett og lagres dersom man ligger i kalorioverskudd.

"Fruktose vil omdannes til fett når glykogen lageret i leveren er fullt. Leveren kan lagre mellom 50-100 g fruktose, og et inntak i overskudd av det vil deretter omdannes direkte til fett. Hvorvidt det lagres i fettcellene kommer riktignok an på kroppens kaloribalanse for som regel må du ha et kalorioverskudd for at leveren glykogenlager skal være fulle, men det kan antaes at det omdannete fettet blir lagret."

http://fitnessbloggen.no/fruktose-gjor-deg-feit/

En frukt inneholder vel alt fra 2-7 gram fruktose ( i motsetning til feks 1/2 liter brus som inneholder ca 25), så man kan spise en god del frukt før denne mengden oppnås.

Se fra 0:44, men anbefaler å se hele. Fantastisk bra video. Jeg er enig i at det ikke er dramatisk med 3 frukt, men mener det finnes langt bedre alternativer for noen som er seriøse med kostholdet sitt. Som metter mer, og ødelegger mindre.

Men enig i at jeg burde moderert meg. Overforenkling er farlig nær feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke er dramatisk med 3 frukt, men mener det finnes langt bedre alternativer for noen som er seriøse med kostholdet sitt. Som metter mer, og ødelegger mindre.

Men enig i at jeg burde moderert meg. Overforenkling er farlig nær feil :)

Må si meg direkte uenig, rett og slett.

Frukt er vel den karbohydratkilden som inneholder flest vitaminer og mineraler, har desidert lavest energitetthet og ikke minst smaker best. I tillegg fungerer det rett og slett fantastisk som en substitutt for andre søtsaker. Dersom man ikke får i seg fruktose fra andre kilder og er greit aktiv vil det heller ikke være noe problem å holde seg under "fruktosegrensen" ( i allefall ikke om man velger fruktene med lavest karbinnhold) da dette jo tilsvarer 7-10 enheter.

Selv er frukt tilnærmet min eneste karbkilde, og det fungerer rett og slett supert.

Det anbefales jo også av andre...

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

Men, jeg er selvsagt ikke uenig i det du sier om at et for høyt fruktoseinnhold ikke er gunstig på noen måte. :)

(og må se filmen i kveld. @work)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...