Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som i mange år har drevet med kampsport. For det meste har jeg trent med gutter rett og slett av den grunn av det er få eller ingen jenter ellers på trening. Nå er det slik at så godt som alle gutter er skikkelig skeptiske til meg i begynnelsen. Jeg lurer på: hvor er det denne skepsisen kommer fra? Hva er dere bekymret for?

Fortsetter under...

Jeg har trent kampsport i 10 år, og har sjelden opplevd at gutter er skeptiske til meg. Har stort sett bare trent med gutter jeg også. Jeg har opplevd at der har vært gutteelever på trening som kom med kommentaren: "jeg vil ikke ha hjelp fra hun sensei, jeg vil ha hjelp fra HAN sensei" ... men det løste vi med at han ikke fikk hjelp før han innså at jeg også kunne det han skulle lære, og at det ikke var noen forskjell på meg og den mannlige treneren på det punktet.

Men når det er sagt, så kan det jo være at gutter er skeptiske/bekymret fordi de mener at jenter er "svakere" og derfor lettere å skade? At de ikke vil skade oss liksom?

Ja den skade greia har jeg hørt litt. Kommentarer som " men jeg er snill mot jenter" , men jeg har nok erfaringer der det har vært motbevist. Jeg bare lurer på hva som foregår i guttenes hode. Er det liksom med en gang ei jente kommer inn " åja ei jente, hun må vi være forsiktig med . Eller: hun kan sikkert ingenting" ???

noen har nok holdninga at jenter kan ikke kampsport... men vil tro de aller aller fleste er mer på den at de føler de må være forsiktige, iallefall i starten, etterhvert så går det seg til og hun blir "en av gutta" ... min erfaring

Har også lurt litt på dette, særlig hva som er vitsen med å ha den innstillinga på _treninger_. Her skal vi jo øve teknikk og ikke banke hverandre opp. Greit at han på 1,95 m og 110 kg kanskje tror han får lite utav å sparre med ei på 1,73 m og 65 kg, egentlig vil jeg helst sparre med noen på min egen størrelse, men når man er på trening og roterer partnere hvert 3. min og vi er de to siste som er igjen...hva med å bare bite i seg at det ser litt teit ut og heller og øve litt teknikk istedet for power punches. Har vært i den situasjonen og blitt møtt med sukk og desperate blikk rundt om i rommet etter andre ledige gutter. Men det er oftest nybegynnere på gymmet som har den innstillinga.

I bakkekamp derimot virker det som litt flere av gutta har innsett at det går an å øve teknikk med noen som er mindre...men det var en gang jeg rulla med en som var ganske mye tyngre enn meg og veldig tydelig ville demonstrere hvor lett han kunne holde meg i ro ved bare å ligge og knuse meg uten å gjøre noe. Selv om vi på dette tidspunktet skulle øve på en spesiell teknikk. Etter flere minutters knusing fikk jeg mot all formodning festet en bra armbar i lynfart og han skrek før han rakk å klappe. Litt gøy. :blush: Selv om det ikke var den teknikken vi skulle gjøre. Vi var 40 stk som trente på gymmet og bare 2 jenter. Det store flertallet av guttene var kule da.

Har vært litt ulikt i forhold til hvilken gren jeg har drevet med, i boksing/kickboksing har gutta vært redd for å ta i. Irriterende å merke at de holder igjen, at de "lar" meg vinne liksom. I judo derimot, ga jeg de juling om de ikke tok igjen og forsvarte seg. Da ble det slutt på å være forsiktig. Noen beinbrudd ble det, men såppas må man tåle :)

Annonse

Skal meg si enig i at jenter som klager med en gang man tar litt i. Men hva kommer denne innstillingen fra at alle jenter er slik? Hvorfor må vi bevise igjen igjen at vi tåler veldig mye og er med på treningen på lik linje som guttene.

Har også lurt litt på dette, særlig hva som er vitsen med å ha den innstillinga på _treninger_. Her skal vi jo øve teknikk og ikke banke hverandre opp. Greit at han på 1,95 m og 110 kg kanskje tror han får lite utav å sparre med ei på 1,73 m og 65 kg, egentlig vil jeg helst sparre med noen på min egen størrelse, men når man er på trening og roterer partnere hvert 3. min og vi er de to siste som er igjen...hva med å bare bite i seg at det ser litt teit ut og heller og øve litt teknikk istedet for power punches. Har vært i den situasjonen og blitt møtt med sukk og desperate blikk rundt om i rommet etter andre ledige gutter. Men det er oftest nybegynnere på gymmet som har den innstillinga.

Ja for noen ganger er det jo rett og slett forskjeller som ikke er så lett å komme over. Men alle vet jo at det ikke er vits i å banke noen hele tiden eller holde dem fast for du lærer ingenting selv. Jeg blir sur når folk går regelrett inn for å skade meg, greit i konkurranse men ikke i treningen. Og hva er vitsen med det? Vi vet etter 10 sek at han er sterkere eller ikke så du trenger ikke bevise det gang på gang.

I bakkekamp derimot virker det som litt flere av gutta har innsett at det går an å øve teknikk med noen som er mindre...men det var en gang jeg rulla med en som var ganske mye tyngre enn meg og veldig tydelig ville demonstrere hvor lett han kunne holde meg i ro ved bare å ligge og knuse meg uten å gjøre noe. Selv om vi på dette tidspunktet skulle øve på en spesiell teknikk. Etter flere minutters knusing fikk jeg mot all formodning festet en bra armbar i lynfart og han skrek før han rakk å klappe. Litt gøy. :blush: Selv om det ikke var den teknikken vi skulle gjøre. Vi var 40 stk som trente på gymmet og bare 2 jenter. Det store flertallet av guttene var kule da.

Nå har ikke jeg trent alle kampsporter, men det eneste jeg har vært skeptisk til jenter er med tanke på å bruke for mye kraft (ja, jeg er fysisk sterkere enn de fleste av dere) og ta tak i gi-en deres. En ting er om jeg får mye brystvorten til en gutt når jeg tar tak, men jeg synes det er litt kjipere å prøve å få tak uten "å tafse". Men det er nå bare meg...

Ellers er jeg vettskremt for jenter, for dere blir sinnsykt flinke med teknikk for å komme over forskjellen i styrke ;)

Har trent i ti år nå (bjj, sw og mma) og kan vel trygt si at den sporten vi driver med er ganske "intim". Er desverre eneste jenta, men er innlemmet som en av gutta så har igrunn ikke store problemer. Hele prinsippet med mye av hva vi gjør er å få teknikken til å seire over styrken, så er både en fordel og en ulempe å trene med bare gutter. (ulempene er få, men mest at man blir uvant å møte "jentestil" i kamp etc)

Men bortsett fra at jeg er jente så har jeg ikke større problem enn hva fjærvekter har når eneste valget i trening/sparring er noen som er større og sterkere.

Av de erfarne så er det null problem å trene teknikk og sparre. Selvfølgelig foretrekker jeg å kjøre kast/sweeps med noen på tilnærmet min størrelse, men får mer ut av å trene med en som vet hva han gjør enn en som er litt ferskere i gamet.

Det er nemlig her vi (jentene) har de største problemene, nybegynnere. Skal ikke dra alle over en kam, men generelt sett så er de uvante med å bryte med jenter, og tar enten for mye eller for lite i. Pluss at det gjerne blir litt kleint, har ofte fått kommentarer ala "oj, dette var ikke som å lekesloss med dama mi"..

Mine løsninger kan kanskje høres litt sær ut, men er kort og greit slik:

• Sparrer vi på bakken og du ikke gir meg respekt i så måte at du faktisk sparrer ordentlig, kommer jeg til å sette en submission eller choke så du husker det lenge. Jeg er ikke noe charity-case, og gir du meg en åpning kommer jeg til å gå for den.

• Sparrer vi på bakken og du bruker det du har av muskler og tyngde og det ender opp i "layNpray" kommer jeg til å gi beskjed at dette er noe hverken du eller jeg får noe ut av. Så enten klarer du å tilpasse, eller så kommer vi ikke til å sparre mer. Ja jeg blir som regel liggende å forsvare når jeg møter noen større og sterkere, men da blir jeg ihvertfall jævlig god på å forsvare :)
  • Sparrer vi stående, og du ikke faktisk går inn for å treffe meg når du slår eller sparker. Tro meg, jeg kommer til å finne en åpning og slå deg hardt! Såpass hardt at du ikke har spesielt lyst til å få et slag eller spark til.

Jeg trener for å bli bedre, og selv om jeg ikke er like fysisk sterk som deg betyr det ikke at vi ikke klarer å trene sammen. For min del gjelder det å finne vinklingen som gjør at begge får noe ut av treningen. Man skal trene sammen og ikke mot hverandre.

MYE kan jeg takke miljøet på klubben og den familien vi faktisk er der oppe! Det er kjempemange flinke folk som er samlet på en matte, og til tross for at det er et særdeles mannsdominert miljø så er det få steder jeg føler meg så hjemme som der.

. Man skal trene sammen og ikke mot hverandre.

Det der ser jeg faktisk på som et av de største problemene med bjj/MMA de stedene jeg har vært. Selv er jeg vant til å kjøre 50% for å lære teknikk, men det blir vanskelig når man går mot helt ferske som kaster seg inn i teknikker med all makt. Der er faktisk jentene flinkere siden de er litt mer forsiktige og vet at de må lære teknikkene bra for å bli flinke.

Det der ser jeg faktisk på som et av de største problemene med bjj/MMA de stedene jeg har vært. Selv er jeg vant til å kjøre 50% for å lære teknikk, men det blir vanskelig når man går mot helt ferske som kaster seg inn i teknikker med all makt. Der er faktisk jentene flinkere siden de er litt mer forsiktige og vet at de må lære teknikkene bra for å bli flinke.

Generelt er det slik med nybegynnere desverre, de vet ikke når de skal holde igjen/ta det rolig og om en ser på teknikktreningen på nybegynner-partiet så har det som regel en tendens til å skli kraftig ut. Det å klare å slappe av under teknikk/sparring og ta i der du må kommer med erfaring. Og det at man blir litt mer ydmyk og skjønner at man ikke trenger å "vinne treninga" har også mye å si.

Men det går litt på den personen som styrer treningene også. Vi vektlegger at man skal trene teknikk rolig, og personen du trener med stritter imot eller gjør noe han tror vil være en bra escape vil dette bare i bunn og grunn sabotere teknikktreningen. Og når vi setter igang sparring gir vi også beskjed om at de må gå rolig, om de ikke klarer det blir de tatt av matta.

Som nevnt vi er der for å trene, og med tanke på hva vi faktisk gjør på matta så prøver vi å unngå skader for enhver pris.

Annonse

Ja jeg har også hatt den opplevelsen at med en gang du har vært på treningen en stund får du respekt. Da har guttene sett at du ikke er overfølsom og klager av hver eneste lille skade og du tåler faktisk veldig mye. Men jeg lurer på hvorfor de er skeptiske i BEGYNNELSEN?? For de er ikke sann mot gutter og det irriterer meg litt egentlig at jeg gang på gang på gang må bevise at jeg faktisk er bedre enn de tror. Jeg syns bare det er urettferdig ovenfor jenter, for jeg har ikke en slik holdning mot gutter, eller jenter.

Derfor bare lurer jeg, er det rett pg slett fordi vi er jenter eller er det måten vi oppfører oss på trening, har dere dårlig erfaring med jenter. Legger forresten merke til at det er flest jenter som har svart her:)

Nå har ikke jeg trent alle kampsporter, men det eneste jeg har vært skeptisk til jenter er med tanke på å bruke for mye kraft (ja, jeg er fysisk sterkere enn de fleste av dere) og ta tak i gi-en deres. En ting er om jeg får mye brystvorten til en gutt når jeg tar tak, men jeg synes det er litt kjipere å prøve å få tak uten "å tafse". Men det er nå bare meg...

Ellers er jeg vettskremt for jenter, for dere blir sinnsykt flinke med teknikk for å komme over forskjellen i styrke ;)

Haha:) det har jeg faktisk ikke vært borti med gutter,av en eller annen grunn er det alltid jentene som tar litt "feil tak".

Men altså jeg har no aldri brydd meg om slikt for jeg har aldri opplevd noe tafsing så jeg vet at om noen tsr tak på litt feile steder så er det ikke med vilje.

De fleste av oss vet jo hva vi har rotet oss borti når vi begynner med en kampsport som har delvis bakkekamper. Begynner man å seksualisere det hele på en eller annen måte så er det bare å glemme å dra på trening.

Og angående teknikk: ja vi er veldig flinke på det og dere kan lære mye av oss, og om dere ikke trenger å bevise at dere er sterkere gang på gang så kan vi faktisk få en skikkelig kamp der begge får noe ut av det. For man får jo selv ingeting ut av en trening om man bare har overtaket hele tiden og ingen utfordringer.

Haha:) jeg gikk mot en nybegynner sist uke. Først hadde jeg han i armlock og slapp, så i kvelning... Fyren ville bare ikke slå av og jeg ville heller ikke kvele han bevisstløs. Neste kamp vi gikk sa han i forkant " jeg skal prøve å ikke tappe ut". Det er jo så idiotisk som det bare går an for jeg vet jo når fyren er nære på å besvime eller brekke armen, bare at jeg slipper isteden for å dra helt ut. Men hva skal man gjøre med slike. Prøvde å forklare han at det er ikke vits med slikt på trening. Sitter en armlock så sitter den. Geit å tøye grenser, men du trener ikke skade deg selv og det er faktisk ingen skam i å tappe ut.

En "kamp" mellom gutter og jenter har 3 mulige utfall:

1) Seier! Grattis du er nå kjent som personen som banka en jente, well done!

2) Uavgjort! Herregud, klarer du ikke slå en jente en gang, gzez!

3) Tap... Han ble banka av ei jente hahahaha.

Som vi ser fører alle de 3 mulige utfallene av å sloss, sparre eller konkurere mot jenter i kampsport til et negativt stempel på gutten. Derfor må man tenke igjennom en slik situasjon før man begir seg ut i strid mot et kvinnemenneske, dette medfører en del skepsis.

Mhm... Virker litt veldig gammeldags innstilling for meg. Og hva er det nå vi kan gjøre for å forandre den innstilligen???

De gangene jeg har trent med jenter så har jeg følt det har vært som å trene med barn. Man må være forsiktig og så hensynsfull at det kun blir trening for jenta. Dette er dog med nybegynnere til middels nivå. Aldri møtt en jente som er godt trent og faktisk god. Der ville det vært liten forskjell mellom kjønnene. Men når det er en anorektisk flis som uansett teknikk ikke er sterk nok til å gjøre noe skade så blir det jo bare...tull.

Haha:) jeg gikk mot en nybegynner sist uke. Først hadde jeg han i armlock og slapp, så i kvelning... Fyren ville bare ikke slå av og jeg ville heller ikke kvele han bevisstløs. Neste kamp vi gikk sa han i forkant " jeg skal prøve å ikke tappe ut". Det er jo så idiotisk som det bare går an for jeg vet jo når fyren er nære på å besvime eller brekke armen, bare at jeg slipper isteden for å dra helt ut. Men hva skal man gjøre med slike. Prøvde å forklare han at det er ikke vits med slikt på trening. Sitter en armlock så sitter den. Geit å tøye grenser, men du trener ikke skade deg selv og det er faktisk ingen skam i å tappe ut.

Ja, sånt blir for dumt. Sitter den, så sitter den. Dette er teknikker som har vært utviklet over mange århundre og de fungerer ganske bra. BJJ er jo bare en foredling av jijitsu, som igjen er en foredling av judo. Jeg er alt for glad i leddene mine til å ikke slå av, og etter jeg så en som slappet av i alle lukkemusklene sine når han ble kvelt ut bestemte jeg meg kjapt for at *det* ikke var noe jeg ville bli kjent for :p

Som vi ser fører alle de 3 mulige utfallene av å sloss, sparre eller konkurere mot jenter i kampsport til et negativt stempel på gutten. Derfor må man tenke igjennom en slik situasjon før man begir seg ut i strid mot et kvinnemenneske, dette medfører en del skepsis.

Jeg tror du har trent feil kampsport. Det blir litt som å si at en 60kg bokser ikke har mulighet til å slå en 100kg bokser. De fleste kampsporter er mer sjakk enn noe som helst annet, og det nytter ikke å være sterk om en jente lurer deg til å gi ryggen eller blottlegge et ben. Før du vet ordet av det er det en sene som mangler...Det der er slik innstilling som gjør at guttene blir *skadet* i stedet for bare å tape...

De gangene jeg har trent med jenter så har jeg følt det har vært som å trene med barn. Man må være forsiktig og så hensynsfull at det kun blir trening for jenta. Dette er dog med nybegynnere til middels nivå. Aldri møtt en jente som er godt trent og faktisk god. Der ville det vært liten forskjell mellom kjønnene. Men når det er en anorektisk flis som uansett teknikk ikke er sterk nok til å gjøre noe skade så blir det jo bare...tull.

Det er når man kommer over middels nivå du virkelig merker at jentene har fått teknikk. Det er klart - du kan jo løfte dem opp og fysisk holde dem på plass, men jo lenger erfaring de får med å gå kamper med sterkere menn jo vanskeligere blir det. I tillegg har du det som Maria sier - jenter er mer uvørne med hvor de tar tak, både på gutter og jenter. Noen ganger kan vi gutta gå glipp av et grep fordi det involverer å legge seg med skrittet på ansiktet (nord-sør-holdegrep), ta tak i skrittet (enkelte kast og vendinger) eller når kragen på gi-en ligger rett over brystet. Der merker en litt erfaren jente med en gang at du nøler, og så ligger du plutselig på ryggen med en jente under deg og en smal underarm rett under strupehodet. God natt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...