Gå til innhold

Hvorfor er gutter skeptiske til jenter på kampsporttreninger?


WarriorPrincess

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Haha, for meg som driver med kickboxing så må jeg si at grunnen til at det er vanskelig å ta i mot jenter i kampsport er rett og slett det at jeg ikke føler meg komfortabel med å slå en jente i anskitet og se at hun får vondt... Når vi grappler er det noe helt annet, og der er det vel viktigere med jevn vekt, og er ikke mange jenter på kampsporttreninger der jeg er som veier rundt 90kg :p

Men vil si at det er alltid positivt med jenter og kampsort, og der jeg trener kickboxing er det en jente som veier rundt 60kg, og hun har vært norgesmester, og er såpass tøff at hun kan banke de fleste gutta der, mye handler om utholdenhet, guts, teknikk og hurtighet, når vi sparrer skal vi ikke slå hverandre ned uansett, så om jentene tar i er de lettere å sparre med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opplevde samme greia som før for et par uker siden. Nettopp startet i ny klubb, "beste" utøveren der ville ikke sparre med meg. Tilslutt så måtte han allikevel.

Etter at han skjønte at jeg vet hva jeg driver på med har han blitt veldig hyggelig mot meg... :p Men igjen, måtte først vise at jeg kan noe før jeg ble godtatt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare positivt med ekstra motivasjon til å levere varene, ser jo ut som at det gikk fint :) Blir ikke dårligere av det isåfall!

Må no si at ansiktsuttrykket deres avogtil er veldig VELDIG artig:LOL:

Men blir no ikke noe skikkelig sparring før de har skjønt man ikke går i stykker. Desverre noen som sparrer med "jentebonus" nemlig at de ikke går inn skikkelig med jenter. Sant blir man faktisk dårligere av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det fins jenter som er sterkere enn guttene, tro det eller ei:p det er jo greit om de bruker litt mindre styrke, men det blir for dumt om det bare blir vimsing fordi "du er jo ei jente" og ingenting skikkelig kommer ut av sparringen.

Men styrkeregulering er jo uavhengig kjønn, det gjelder også vektforskjell, aldersforksjell osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv trent bryting og mma i mange år, har vært en del jenter. blandt annet min søster, som ikke er pinglete i hele tatt og har konk i vm et par ganger. Greia er at gutter/menn kan aldri ta i 100% på jenter, risikoen for at de blir skada er betraktelig økt da de har mye mindre muskelmasse. men har aldri vært "skeptisk" eller "snill" selv om de er jenter, bare bruker aldri 100% styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det fins jenter som er sterkere enn guttene, tro det eller ei:p det er jo greit om de bruker litt mindre styrke, men det blir for dumt om det bare blir vimsing fordi "du er jo ei jente" og ingenting skikkelig kommer ut av sparringen.

Men styrkeregulering er jo uavhengig kjønn, det gjelder også vektforskjell, aldersforksjell osv...

Jepp, helt enig, finnes såklart mange jenter som er mye sterkere enn gutter, men mente sånn generelt, at gutter hvertfall liker å føle at de er sterkere..og vil derfor holde igjen og ikke synes at det er fair å ta i alt han har i sparring :p men mulig jeg er på bærtur her, bare min teori :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent og sparret med mange jenter de årene jeg har trent kampsport, og jeg har gitt jenter mye høyere gradert enn meg et spark midt i likestillingen. Jenter er etter min erfaring for trege til lettkontakt, og for svake til fullkontakt mot gutter. De er har ofte gode teknikker, og fine kata, men er strengt tatt bedre egnet til ballett en sparring...

... men kampsportjenter er HOT! Giftet meg tross alt med ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt enig, finnes såklart mange jenter som er mye sterkere enn gutter, men mente sånn generelt, at gutter hvertfall liker å føle at de er sterkere..og vil derfor holde igjen og ikke synes at det er fair å ta i alt han har i sparring :p men mulig jeg er på bærtur her, bare min teori :p

Til de blir choket ut fordi de har slappet litt for mye av:p da spiller det plutselig ikke noe rolle hvilket kjønn du har. Da skal du få igjen :confused: (min erfaring)

(men da er det bare å holde de på avstand, la dem få rase fra seg og sette en ny choke når de gjør en feil i vill raseri :roflmao:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skepsis til sparring mot jenter er egentlig ikke direkte kjønnsrelatert. Det blir bare sånn implisitt, fordi jenter ofte er mindre og svakere. Når man trener teknikk, er det akkurat det samme for meg. Når man sparrer, blir det litt verre. Jeg kan gjøre mye mer feil, uten å bli straffet for det, fordi ei jente på 50 kg og 160 cm har begrenset rekkevidde og slagkraft.

I posten over står det noe om å la gutta rase fra seg, og sette en choke. Det funker bare hvis du er sterk nok, og kan greiene dine. De gangene jeg har rotet det til for meg selv, og endt i en choke, er jeg for sterk til at jenta har klart å holde igjen. Merk at dette kun gjelder på nybegynnernivå, jeg vet ikke hvordan dette funker når begge parter er dyktige.

Jada, jeg vet at det finnes jenter som er sterkere enn gutter, men det er få jenter som har sjans mot en middels trent mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...